شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طاهر الهاشمي

حوزه/ سید طاهر الهاشمی یکی از رهبران شیعیان مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت گفت: موسم حج یکی از مواقعی است که برکات آن حضرت بر بندگانش نازل می شود و در اینجا باید از هر لحظه بهره برد تا در معرض این برکات قرار گیرد.

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با سید طاهر الهاشمی یکی از رهبران شیعیان مصر و عضو مجمع جهانی اهل بیت به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

حج موجب تزکیه روح و پرورش ارواح می شود که بازتاب مثبتی بر اخوت اسلامی دارد. همه مؤمنان باید در کنار برادران ضعیف یمنی خود بایستند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «مخالف ظالم باشید و مظلوم را یاری کنید.» این هم از وظایف و درسهای شرعی است. همچنین باید از میهمانان رحمان محافظت کرد و انجام مناسک را برای آنان تسهیل کرد. مفهوم حرم امن و کشور امن را هر مؤمنی باید بداند و بداند که چگونه آن را برای زائران و عمره گزاران و مجاوران و مستأجران محقق کند. حج همایش اسلامی سالانه برای مصالح کل امت اسلامی و عنایت آنان است.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تاکیدات امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

وحدت امت اسلامی یکی از واجب ترین واجبات است و یکی از بهترین عبادات این است که علمای ارشد مسلمان در ایام حج به عنوان کنفرانسی که به تمام مصالح امت اسلامی می پردازد، گرد هم آیند و راه حل هایی را ارائه دهند. هر حادثه‌ای که پیش آمده یا پیش آید راه‌حل‌ها یا فتواهایی را می‌طلبد که منطبق با مقتضیات زمان باشد. این مطلب را امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تأیید کرده و حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) در بیش از یک سخنرانی به آن اشاره کرده اند. پس از کنفرانس سالانه حج، سیاستمداران اسلامی از اقوام و جنسیت‌های مختلف در نقاط مختلف جهان می‌توانند برای اعتلای جایگاه امت اسلامی در سراسر جهان با یکدیگر متحد شوند و وحدت را افزایش دهند.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

انکار مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران، وظیفه مشروع است و به عنوان رکن اساسی تکمیل ایمان مؤمن محسوب می شود؛ چنان که باید در همه مجالس به ویژه حج به عموم مردم نشان داده شود. بنابراین، هر مؤمنی باید برائت خود را از شرک و مشرکان و هر آنچه مربوط به اعمال شرک است مانند پیروی و اطاعت از ستمکاران و نیز تمجید از آنان، نشان دهد.

در اینجا رهبران و مسئولان اوقاف کشورهای مسلمان و همچنین رؤسای هیئت های رسمی حج باید قبل و در حین خروج از کشورهای خود به زائران دستور دهند که از خرید هدایا خودداری کنند که این امر آنها را از تمرکز بر مناسک منحرف می کند. مشغول شدن به چیزهای فانی و سست و خرید، دغدغه و مشغله اصلی آنها نباشد.

موسم حج یکی از مواقعی است که صلوات و برکات آن حضرت بر بندگانش نازل می شود و در اینجا باید از هر لحظه بهره برد تا در معرض این برکات قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha