دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام لقمانی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: وقتی انسان سبک زندگی خود را بر پایه اعتماد به خدا ترسیم کند، همواره در شادی و نشاط به سر می‌برد و خانواده و اطرافیان خود را نیز سرشار از شادی خواهد نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، خوشحالی را واژه مهجور این روزهای زندگی‌مان دانست و ضمن اشاره به آرامش‌هایی که در جای‌جای زندگی در جریان است، اظهار داشت: کسی که به همسرش عشق بورزد ثواب هزار سال و کسی که فرزندش را از سر مهر و محبت ببوسد ثواب پانصد سال عبادت مقبول نصبش خواهد شد.

وی با بیان این‌که خوشبختی در دنیا در مسیر است، نه در مقصد، اظهار داشت: بر اساس روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله؛ هر کلمه آیةالکرسی پنجاه برکت دارد که با تلاوت آن فرشتگان شبانه‌روز مراقب انسان خواهند بود؛ کسی که برای اهل قبور آیةالکرسی را بخواند به تعداد حروف آیه‌الکرسی فرشتگانی خلق و تا روز قیامت برای او استغفار خواهند نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که واجبات و مستحبات به انسان نشاط و شادی می‌دهند و تمام محرمات نیز سرور را از انسان دور می‌سازند، اظهار داشت: ثروت ممکن است به انسان آسایش دهد، ولی غیرممکن است برای انسان آرامش به ارمغان بیاورد.

وی اعتماد به ذات اقدس الهی را مهم‌ترین پایه آرامش انسان در مواجهه با مشکلات توصیف نمود و صدقه را بهترین راهکار عبور از وضع بد مالی و اقتصادی دانست و اظهار داشت: « وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ …»[۱] و سپاه قوای آسمان‌ها و زمین لشکر خداست؛ اعتماد به خدا نشاط را حتی در اوج نا داری ظاهری نیز برای انسان به ارمغان می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با تأکید بر این‌که برای حال خوش باید بینش خوش داشته باشیم، یادآور شد: این‌که عده‌ای در دوران نوجوانی و جوانی مضطرب هستند، نشأت گرفته از بدبینی نسبت به شرایط و اقتضائات هستند؛ ارتقاء بصیرت و بینایی کوششی و جوششی مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که می‌تواند نگاه‌ها را اصلاح نماید.

وی بر اهمیت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد، اطعام دادن، انس با دعا، احادیث و روایات و سخنان بزرگان تأکید نمود و با بیان این‌که باید انتظارات خودمان را از دیگران به صفر برسانیم، خاطرنشان ساخت: وقتی انسان سبک زندگی خود را بر پایه اعتماد به خدا ترسیم کند، همواره در شادی و نشاط به سر برده، خانواده و اطرافیان خود را سرشار از شادی خواهد نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر گفت: انسان زمانی خوشحال بوده و حال خوش خواهد داشت که گفتار، رفتار و پندارش صحیح باشد، هراندازه شادی انسان کمتر باشد، زودتر گرفتار فراموشی می‌شود؛ اگر نگاه انسان مثبت باشد، از درودیوار نشاط به سمت او سرازیر خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به این‌که انسان‌هایی که دل بزرگ دارند، آرامش بزرگ‌تری دارند، خاطرنشان ساخت: امام خمینی(ره) احترام فوق‌العاده‌ای نسبت به همسرشان داشتند، به‌گونه‌ای که در ۷۰ سال زندگی مشترک حتی یک‌بار هم زودتر از همسرشان غذا را شروع نکردند. نگاه الهی به جایگاه مادر محیط خانواده را شیرین می‌سازد. نامه امام خمینی(ره) به همسرشان نمونه‌ای بارز از مهر و محبت ایشان به خانواده است.

وی کلمه «حبیبتی» (به زبان امروزی) یعنی عشقم را بارزترین کلمه مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام هنگام صدا کردن همسرشان فاطمه زهرا سلام‌الله علیها دانست و ضمن اشاره به اشعار امام علی علیه‌السلام در فراغ زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، خاطرنشان ساخت: شعر معماری خیال‌انگیز کلمات است؛ امام حسین علیه‌السلام در صحنه کربلا با دخترشان با شعر که تجلی اوج نشاط و بهجت ضمیر آدمی است سخن گفتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نگاه آموزه‌های دینی و تجلی آن در زندگی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: اگر انسان به قیمت زندگی کند نه به هر قیمتی، همیشه خوشحال و خرسند خواهد زیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که اگر از مسیر درست زندگی‌ها را مدیریت کنیم، آرامش خوب همراه با خوشحالی را نه‌تنها کسب، بلکه به دیگران نیز هدیه خواهیم داد، اظهار داشت: اگر هنر خوب زیستن را فرابگیریم، آرامش‌خواهیم یافت؛ مقایسه، رقابت با دیگران، چشم و هم‌چشمی، حسادت و حرص و ولع از بزرگ‌ترین موانع رسیدن به آرامش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تصریح کرد: تعمیق ارتباط با ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و فزونی سجده در بارگاه الهی، آرامش توأم بانشاط را به دل انسان اعطا خواهد نمود.


[۱]آیه ۷ سوره فتح

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha