دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1095368
۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
آیین سخن

حوزه / مدیر رادیو ایران با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی پاسداشت هویّت ایرانیان است، گفت: برای حفظ هویت ملی باید این زبان را حفظ کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تهران، نشست خبری دومین جشنواره ملی آیین سخن در ساختمان شهدای رادیو امروز ۱۰ تیر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی آذر مکان مدیر رادیو ایران با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی پاسداشت هویت ایرانیان است، اظهار داشت: برای حفظ هویت ملی باید این زبان را حفظ کنیم.

وی افزود: در طول تاریخ خیلی‌ها تلاش کردند این پیوند از بین برود که در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های تکنولوژی این تلاش‌ها شکل دیگری پیدا کرده اما خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری و هوشیاری برخی مسئولان و اهالی فرهنگ و البته همت مردم این تلاش‌ها تا حد زیادی خنثی شده است.

مدیر رادیو ایران با تأکید بر اینکه زبان فارسی عامل وحدت بین همه اقوام است، خاطرنشان کرد: رادیو همواره در پاسداشت زبان فارسی پیشرو بوده و در این راستا از حدود سال ۹۵ برنامه باغ هنر به‌صورت ویژه به‌پاسداشت زبان فارسی پرداخته و به تدریج به پویش‌هایی تبدیل شد و از سال گذشته نیز تبدیل به جشنواره شده است.

آذر مکان با اشاره به اینکه امسال آثار دریافتی تقریبا دو برابر شده و این نشان می‌دهد که هم در بین مردم و هم برنامه سازان توجه ویژه‌ای به این موضع شده است، گفت: دوشنبه دوازدهم تیرماه ساعت ۱۴ مراسم اختتامیه در استودیو شماره یک معاونت صدا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از 1051 اثر رادیویی ارسالی، ۷۳۳ اثر برنامه رادیویی حرفه‌ای است، یادآور شد: در بخش ویژه درباره نظامی گنجوی ۶۱ اثر، بخش‌ مردمی ۷۱ اثر و در بخش فضای مجازی ۱۷۹ اثر ارسال شده است این در حالی است که سال گذشته حدود ۵۳۰ اثر داشتیم.

مدیر رادیو ایران با اشاره به اینکه امسال تصمیم گرفتیم تا در بخش‌های مختلف در هفت بخش ۲۳ جایزه برای نفرات برتر قرار دهیم، گفت: در هر بخش یک جایزه و یک دیپلم افتخار اهدا خواهد شد و تجلیل از چهار پیشکسوت رادیو ایران، تورج نصر، علی آذری، ناهید ترابی ‌و ناصر مولاییان از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

وی تصریح کرد: امسال ۱۱ شبکه رادیو سراسری در این جشنواره شرکت دارند که در این میان رادیو فرهنگ و ایران در همه بخش‌ها حضور دارند و سایر شبکه‌ها در برخی شاخه‌ها شرکت داشته‌اند.

آذر مکان، با بیان اینکه در رادیو ایران اجازه داده نمی‌شود از واژه بیگانه استفاده شود، اظهار کرد: در این شبکه همه جانبه روی زبان فارسی تأکید می‌شود و اگر افرادی بخواهند از این مسیر خارج شوند با جریمه روبرو خواهند شد.

غلامرضا بحرایی مسئول کمیته داوران جشنواره هم اظهار کرد: امسال ۲۳ جایزه به برگزیدان اهدا می‌شود، ۱۴ جایزه به بخش رادیویی اختصاص دارد که در آن برنامه سازان حرفه‌ای شرکت می‌کنند و در بخش حکیم نظامی سه جایزه، در بخش مردمی ۴ جایزه و در بخش فضای مجازی دو جایزه اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش نهایی جشنواره، هفت داور آثار را داوری خواهند کرد، یادآور شد: استان‌های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی و مازندران بیشتر آثار را به این جشنواره ارسال کرده‌اند.

در بخش انتهایی مراسم یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و تمدن رادیو ایران خاطرنشان کرد: معادل سازی اتفاق بسیار خوبی است که باید با جدیت پیگیری شود، این تلاش از سوی قومیت‌های مختلف می‌بایست حمایت شود که در این راستا نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند، آذری زبان‌ها بیشتر از هر قومی برای زبان فارسی کار کردند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha