سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
شورای فرهنگ عمومی استان همدان با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

حوزه / امام جمعه همدان گفت: یکی از مشکلات اساسی در ساختارهای فرهنگی، این است که باید شورای فرهنگ عمومی مستقل باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با تقدیر از اقدامات و تلاش‌های حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، اظهار داشت: شورای فرهنگ دارای ظرفیت تبدیل شدن به قرارگاه فرهنگی است، اما واقعیت موجود به لحاظ جایگاه و مسائل قانونی این نیست.

وی با بیان اینکه کمیته رصد در شورای فرهنگ عمومی، تنها به معنای آمایش فرهنگی و به دست آوردن امارهای فرهنگی نیست، گفت: کمیته رصد وظیفه دارد واقعیت‌های فرهنگی را به درستی کشف کند و مبتنی بر آن برنامه ریزی و عملیات انجام شود و سپس پس از اجرا نیز رصد و پایش داشته باشیم.

امام جمعه همدان، با تأکید بر لزوم راه اندازی کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ، یادآور شد: برخی مسائل و سوالات باید به درستی امروز پاسخ داده شود، از جمله نقش شورای فرهنگ در راهبری حلقه‌های میانی، نظارت بر بودجه فرهنگی و راهبری برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها در چیست؟

وی افزود: به طور مثال برای تدوین سند فرهنگی و سند قرآنی دو سال زحمت کشیده شده تا برنامه‌های فرهنگی متناسب با اولویت‌های استان طراحی شود، اما این اولویت‌ها با آنچه از تهران به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در ساختارهای فرهنگی، این است که باید شورای فرهنگ عمومی مستقل باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌شود در تهران برنامه فرهنگی نوشت و آن را برای اجرا در استان‌ها دیکته کرد، یادآور شد: این مشکل در دیگر زمینه‌ها نیز وجود دارد، به عنوان مثال، در همدان با مشکل مسکن روبرو هستیم، برخی از مطالبه‌گران کوتاهی استان را علت آن می‌دانند اما بخشی از مشکلات هم به وزرات خانه و تهران باز می‌گردد که اختیارات لازم در استان وجود ندارد و شاید برای یک امضا باید ماه‌ها معطل ماند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با اشاره به اینکه قانون جدید شورای فرهنگ عمومی باید به استان‌ها ابلاغ شود، گفت: البته این مصوبات به احتمال زیاد با اولویت‌های دستگاه‌ها دچار اختلال خواهد شد، چرا که ظرفیت ادارات محدود و باید به تهران و دیوان گزارش نحوه عملکرد خود را ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ به معنای واقعی کلمه می‌تواند قرارگاه باشد، اظهار کرد: شورای فرهنگ باید در گام اول مسئله یابی و سپس حکم رانی فرهنگی کند، به بیان دیگر هم راهبری دستگاه‌ها را بر عهده بگیرد و هم حلقه‌های میانی و مردمی را همراهی و حمایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه متاسفانه به اندازی که تلاش می‌کنیم آورده فرهنگی نداریم، یادآور شد: به دلیل ساختارهای موجود و پیچ و خم‌ها، زحمت‌ها و نتیجه‌ها در میدان فرهنگ با هم هم‌خوانی ندارد، البته امیدواریم با همت حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه که توجه به حکمرانی فرهنگی دارند، این مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات باید به‌صورت بنیادی وارد میدان شد، گفت: از دیگر مسائلی که می‌توان نسبت به آن برنامه ریزی و توجه داشت، این است که شورای فرهنگ از نظر قانونی نظراتی بر مصوبات بودجه فرهنگی نهادها و شهرداری‌ها ندارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت بودجه‌های فرهنگی را بر اساس اولویت‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha