پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر / اختتامیه دوره عبقات شناسی طلاب هندوستان

حوزه/ مراسم اختتامیه دوره عبقات شناسی و جشن غدیر به همت دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هندوستان و با مشارکت بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جشن غدیر و آئین اختتامیه نخستین دوره عقبات شناسی، با حضور ۶۰ نفر از فراگیران و خانواده ایشان و حدود ۱۰۰ نفر از طلاب و نخبگان امامت پژوه هندوستان در سالن اجتماعات بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد.

دوره علمی عبقات الانوار شناسی به همت دفتر نماندگی ولی فقیه در هندوستان و با همکاری مرکز تخصصی امام شناسی بنیاد بین المللی امامت در ۴ هفته برگزار و اساتید در این دوره به موضوعاتی چون؛ جریان شناسی فقهی کلامی شبهه قاره، جریان کلامی مدرسه لکنهو، شخصیت شناسی علامه میرحامد حسین و آشنایی با ساختار کلی و مباحث کتاب عبقات النوار و پیشینه آن اشاره شد.

این دوره با هدف آشنایی با میراث گرانقدر علمای مدرسه فقهی کلامی لکنهو علی الخصوص علامه میرحامد حسین برگزار و حدود ۶۰ نفر از طلاب خواهر و برادر هندوستانی شرکت نموده؛ اساتید متخصص در زمینه مباحث کلام، امامت و تاریخ امامت به ارائه بحث پرداختند.

مدیر مرکز تخصصی امام شناسی بنیاد بین المللی امامت در ابتدای این مراسم به برخی از مشکلات فعالان عرصه بین‌الملل در عمل به رسالت دینی اشاره نمود و گفت: با تأکید بر این‌که خداوند متعال جز دین با علی را اسلام نمی‌داند، حضور در صف معرفت آموزان و معرفت بخشان ولایت امیرالمؤمنین ارزش این اجتماع را چشم‌گیر نموده است، کمر بستن به خدمت به ولایت حضرت و به میان آوردن جان، آبرو، حیثیت و خانواده در میدان تبلیغ معارف ناب الهی بسیار مهم و ارزشمند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی با تأکید بر این‌که تمسک به ولایت مراتبی دارد و برای هرکسی در هر موقعیت و شرایطی، ویژگی‌های خاصی حمل می‌شود، خاطرنشان ساخت: مصداق اهم تمسک به ولایت امیرالمؤمنین برای طلاب این است که بتوانیم در مقابل شبهات، ابهام‌ها و هجمه‌ها مثل کوه ایستادگی نموده، عمار گونه از کیان امیرالمؤمنین دفاع کنیم؛ مصداق بارز تمسک به ولایت، بازشناسی معارف علوی و اهل‌بیت علیهم‌السلام و نیز توسعه و اشراب آن در عرصه‌ها مختلف دانش و زیست انسانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی پور در پیامی به مراسم اختتامیه دوره عبقات شناسی با بیان این‌که غدیر واقعه‌ای صرفاً تاریخی نیست، اظهار داشت: در غدیر حقیقت اسلام ناب و جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام در تبیین اسلام شخص شد؛ غدیر مسئله امروز و آینده ماست که در آن حقیقت نگرش به اسلام مشخص‌شده است.

وی پیام غدیر را تجلی تشخیص مسیر حق در گذرگاه‌های مختلف تاریخی دانست و با بیان این‌که در غدیر علاوه بر ولایت تشریعی و نیز ولایت و مرجعیت دینی، ولایت حکومتی امام علی و اهل‌بیت علیهم‌السلام تثبیت شد، خاطرنشان ساخت: ولایت تشریعی احتیاج به بیعت ندارد، لذا بیعت امت رسول‌الله صلی الله علیه و آله در روز غدیر با امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در واقع بیعت برای تجلی ولایت حکومتی و اعمال ولایت برای زمامداری بر امت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha