یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ برگزاری دوره دانش افزایی طرح سوال در حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ دوره دانش افزایی طرح سؤال به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان و با حضور اساتید اعزامی از قم در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، دوره یک روزه دانش افزایی طرح سؤال به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان و با حضور حجت الاسلام فرهودی مدیر امور تحصیلی حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان، حجت الاسلام سید عباس موسوی معاون آموزش و جمعی از اساتید مدارس علمیه خوزستان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

استاد برگزاری این دوره حجت الاسلام قابشی از اساتید حوزه علمیه قم بود.

در ابتدای این دوره حجت الاسلام فرهودی مدیرامور تحصیلی حوزه‌های علمیه به بیان هدف از برگزاری این دوره پرداخت و اظهار داشت: با واسپاری طرح سؤال به اساتید هر درس در مدارس علمیه مشاهده شد که برخی از اساتید متاسفانه استاندارهای لازم برای طرح سؤال را رعایت نمی‌کنند، از این رو کمیسیون طرح سؤال معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با هدف یکسان سازی شیوه طرح در حوزه‌های علمیه کشور تصمیم گرفت دوره مهارت افزایی را در کلیه حوزه‌های علمیه کشور برگزار کند.

وی افزود: دوره طرح سؤال مربوط به کمیسیون طرح سؤال زیر مجموعه اداره ارزشیابی علمی از مدیریت امور تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خوزستان برای رشد کیفی مسائل مختلف اعم از مسائل آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و تربیتی، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی را با جدیت دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: اساتید حوزه‌های علمیه با دیگر اساتید متفاوت هستند و تأثیرگزاری بیشتری بر روی طلاب خود دارند، چرا که در حوزه علمیه طلاب به اساتید خود به دید الگو نگاه می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بیان کرد: اساتید هیچگاه نباید احساس کنند در همین جایگاهی که هستند برایشان کافی است و نیاز به رشد و ارتقاء ندارند، بلکه لازم است نیاز به رشد و ارتقاء را در همه عرصه‌های آموزشی، تهذیبی و پژوهشی خود احساس کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم آموزشی که شاید کمتر به آن توجه شده، مسئله امتحانات است و یکی از کارهایی که تأثیرگزاری مهمی در حوزه امتحانات دارد، بالا بردن کیفیت سؤالات است و لذا این دوره به همین منظور در حال برگزاری است.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان اظهار کرد: امیدوارم اساتید حاضر، این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته و روز به روز شاهد بالا رفتن توانمندی اساتید خوزستانی باشیم تا بتوانیم برنامه‌های آموزشی را به شکل استقلالی و با کیفیت لازم اجرا کنیم.

 در این دوره که در دو بخش محتوا و ساختار برگزار شد، حجت الاسلام قابشی به تشریح هدف شناسی دروس حوزوی اعم از حوزه ادبیات، فقه و اصول پرداخت و در بخش ساختار به شیوه‌ها و هرم انواع سؤالات اشاره کرد و ویژگی‌های یک برگه استاندارد امتحانی را به تناسب هدف آموزشی بیان کرد.

همچنین در پایان به‌منظور تثبیت مطالب درسی و اطلاع از دیدگاه اساتید در طرح سؤال، نمونه سؤالاتی که اساتید حاضر مطرح کرده بودند، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اجتهادفقط درنجف IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    1 0
    در متن خبر فوق آمده است که «با واسپاری طرح سؤال به اساتید هر درس در مدارس علمیه مشاهده شد که برخی از اساتید متاسفانه استاندارهای لازم برای طرح سؤال را رعایت نمی‌کنند» برخی اساتید سوالات را آسان طرح می کنند و سبب می شود که معدل نمرات کلاس شان بالا رود. این سبب می شود که اساتید دیگر انگیزه خود را برای سخت گیری و تدریس عمیق دروس از دست بدهند. زیرا می بینند که اگر عمیق درس بدهند و سوالات امتحان را از مباحث عمیق تدریس شده طرح کنند طلاب از درس آنها فراری می شوند و سراغ اساتیدی می روند که سوالات امتحانی آنها آسان است. واقعاً چه لزومی داشت که طرح سوال بصورت متمرکز نباشد و هر استادی برای خودش سوال طرح کند؟ اینک کار سبب می شود که تفاوت سطح علمی بین مدارس علمیه معروف در قم با فلان مدرسه علمیه گمنام در فلان شهر کم جمعیت زمین تا آسمان شود یعنی برگردیم به همان وضعیت سی چهل سال پیش که می گفتند اگر می خواهی مجتهد شوی برو قم یا نجف زیرا با درس خواندن در مدارس علمیه شهرستان مجتهد نمی شوی، چون سی چهل سال پیش تدریس اساتید مدارس شهرستانی سست و آسان گیری بود ولی استاد مدارس معروف قم دلیلی نمی بینند که آسان بگیرند.