شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: منافقین فقط کنار هم چیده شده‌اند و عاطفه و انسانیتی در میان آن‌ها وجود ندارد، امروز به زیبایی معنای این آیه را در سرنوشت منافقین مشاهده می‌کنیم، در آیه ۴ سوره منافقون نیز آمده که منافقین مانند چوب خشک هستند که به جایی تکیه داده شده‌اند، یک درخت لازم نیست به جایی تکیه کند، چون به ریشه‌های خود وابسته است اما چوب خشک باید به جایی تکیه کند تا سرپا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در جمع کارکنان تیپ ۸۲ سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین، ضمن تبریک عید ولایت و امامت اظهار کرد: خداوند انواع و اقسام نعمت‌ها را در اختیار انسان قرار داده است، برای هر نعمتی انسان باید شاکر باشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: علامه طباطبایی فرمودند در قرآن هر کجا حرف از نعمت است، اولین، بزرگ‌ترین و جدی‌ترین معنای نعمت ولایت است، مگر آنکه توضیحی باشد که نعمت در آن آیه معنای دیگری داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در سوره حمد نیز از خدا درخواست می‌کنیم که خدایا ما را در راه کسانی قرار بده که به آن‌ها نعمت داده‌ای؛ خدا به چه کسانی نعمت داده است؟ قرآن این سؤال را جواب می‌دهد و در آیه ۶۹ سوره نساء می‌فرماید آن کسانی که خدا و رسول او را اطاعت می‌کند این‌ها گروهی می‌شوند که پیوسته‌اند به آن‌ها نعمت داده است، خدا به انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین نعمت داده است، یعنی خدا به این ۴ گروه نعمت داده و هر کس مطیع خدا و رسول اوست، گروه پنجمی می‌شود که به این ۴ گروه می‌پیوندد، این‌ها رفقای خوبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که در دنیا به‌خاطر مطامع دنیوی حیله، کلک و نیرنگ به کار می‌گیرند، یک باندی تشکیل می‌دهند و سر دیگران را کلاه می‌گذارند، منفعت‌جویی می‌کنند، رفاقتشان رفاقتی شیطانی است، خداوند درباره این‌ها در آیه ۶۷ سوره زخرف فرمود آن‌هایی که در دنیا برای رفاقت شیطانی دست به دست هم می‌دهند در روز قیامت به جان هم می‌افتند، مگر آن‌هایی که بر اساس تقوا با هم رفاقت می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: پیامبر (ص) در روز غدیر فرمود هر کس من مولا و سرپرست او هستم، پس از من علی (ع) ولیّ اوست، پیغمبر (ص) ما همان کسی است که همه انبیاء در او خلاصه شده‌اند، یعنی گویا همه پیغمبران همراه پیغمبر ما سرود ولایت امیرالمؤمنین (ع) را می‌خوانند تا آن حضرت رسالت همه انبیاء در طول تاریخ را بر عهده بگیرد و نبوت تا قیامت به امامت متصل شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: پیامبر (ص) در غدیر فرمود خدایا هر کسی ولایت علی (ع) را می‌فهمد و همراه ولایت او می‌شود، تو ولیّ و دوست او باش، دوستی یک قسمتی از معنای ولایت است، یاوری و نصرت نیز قسمت‌های دیگر معنای این کلمه هستند.

وی اظهار کرد: معنای ولایت فقط خلافت نیست، سرپرستی، دلسوزی، دوستی، یاوری و معانی بسیاری نیز در ولایت جا دارد، «وال من والاه و عاد من عاداه» شباهت زیبایی با «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» دارد که ما در پیشگاه اباعبدالله (ع) می‌گوییم، این‌ها دل‌های اهل ایمان را به هم گره می‌زند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه راجع به منافقین صحبت می‌کند و می‌فرماید "مردان و زنان دو چهره همانند یکدیگرند به کار ناپسند وامی‌دارند و از کار پسندیده باز می‌دارند و دست‌های خود را از انفاق فرو می‌بندند خدا را فراموش کردند پس خدا هم فراموششان کرد در حقیقت این منافقانند که فاسقند".

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: منافقین فقط کنار هم چیده شده‌اند و عاطفه و انسانیتی در میان آن‌ها وجود ندارد، امروز به زیبایی معنای این آیه را در سرنوشت منافقین مشاهده می‌کنیم، در آیه ۴ سوره منافقون نیز آمده که منافقین مانند چوب خشک هستند که به جایی تکیه داده شده‌اند، یک درخت لازم نیست به جایی تکیه کند، چون به ریشه‌های خود وابسته است اما چوب خشک باید به جایی تکیه کند تا سرپا باشد.

وی خاطرنشان کرد: منافقین نیز همیشه مانند چوب خشکی بوده‌اند، آن‌ها هرگز در طول تاریخ شجره طیبه و بالنده نبوده‌اند، در زمان رسول خدا تکیه منافقین به یهودی‌ها بود، در زمان دفاع مقدس نیز تکیه منافقین به صدام بود، اکنون نیز جیره‌خوار آمریکا و مجری فرامین آن‌ها هستند، این‌ها چوب خشکی هستند که به همه جا غیر از خدا تکیه می‌کنند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: منافقین دیگران را به منکر امر کرده و از معروف باز می‌دارند، آن‌ها مردم را به اختلاف، دو دستگی و همه چیزهای بد دستور می‌دهند و از هر چیز خوبی جلوگیری می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در آیه ۷۱ سوره توبه خداوند در رابطه با مؤمنین می‌فرماید "مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و نماز را بر پا می‌کنند و زکات می‌دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می‌برند آنانند که خدا به زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است".

وی یادآور شد: مؤمنین اهل ولایت هستند، اصل ولایت به خدا بر می‌گردد، خداوند نیز پیغمبر (ص) و انبیاء را اولیای خود قرار داد، پیغمبر گرامی اسلام هم امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت را ولیّ معرفی کرد، بنابراین همان طوری که ما در طول به ولایت خدا می‌رسیم، در عرض و در بدنه جامعه ایمانی هم نسبت به یکدیگر ولایت داریم، یعنی حافظ آبرو، امنیت، کرامت انسانی و ایمان هم هستیم.

وی ادامه داد: خداوند برای مراسم معارفه امیرالمؤمنین (ع) در قرآن واکنش نشان داد و در آیه ۳ سوره مائده فرمود «امروز کافران از اینکه به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند، پس شما از آن‌ها بیمناک نگشته و از من بترسید، امروز دین شما را به حد کمال رساندم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آئین را که اسلام است، برایتان برگزیدم».

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در زمان پیامبر (ص) این گونه بود که برخی تصور می‌کردند آن حضرت از دنیا برود کار دین تمام می‌شود، در عصر ما نیز این گونه بود و خیلی‌ها تصور می‌کردند امام خمینی (ره) از دنیا برود کار انقلاب تمام می‌شود اما امام راحل به سیره رسول گرامی اسلام تأسی کردند و جامعه را هدایت و راهنمایی کردند و نتیجه این شد که مجلس خبرگان رهبری امام موجود را معرفی کردند و چقدر برکات شامل حال مسلمانان جهان و مستضعفان عالم شد و قدرت بزرگی شکل گرفت و هر روز الحمدلله این قدرت جدی‌تر خواهد شد.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۳ سوره مائده فرمود حواستان به من باشد و از غیر من نترسید، «واعتصموا بحبل الله» داشته باشید، مبادا سراغ تفرقه و دو دستگی بروید، کافران تاکنون هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند، هر چه اگر از جایی آسیب دیده‌ایم از کم‌کاری خودمان بوده است، در بحث شرایط دفاعی الحمدلله به آیه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» عمل کرده‌ایم و خیر آن را دیده و می‌بینیم، امروز دشمنان ما سر جای خود نشسته‌اند و مجبورند ادب و آداب را رعایت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: بنابراین اگر پای هر آیه‌ای بایستیم نتیجه می‌گیریم، از هر آیه‌ای اگر روی برگردانیم ضرر می‌کنیم، خداوند در آیه ۴۶ سوره انفال می‌فرماید "همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشیدکه خدا همیشه با صابران است". ما هر کجا دستورات قرآن را رعایت کردیم عزیز شدیم، چون قرآن کتاب عزت است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: نابراین خداوند می‌گوید نعمت بزرگ و کامل، نعمت ولایت است، علامه طباطبایی نیز می‌فرماید اگر خدا صحبت از نعمت کرد منظور نعمت ولایت است، خداوند می‌فرماید دینی که من می‌پسندم دینی است که قلب ولایت در پیکره آن می‌تپد. پیامبر (ص) فرمودند من و علی (ع) پدران این امت هستیم، یعنی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) برای همه امتشان پدر هستند.

وی تصریح کرد: ما در میان علمای بزرگ، علامه امینی را داریم که برای نوشتن کتاب الغدیر و معرفی سند شیعه چه سختی‌هایی کشید، به کشورهای مختلفی برای به دست آوردن منابع معتبر سفر کرد، کارش را با اخلاص پیش برد، هر جا کارش گیر می‌کرد به امیرالمؤمنین (ع) متوسل شده و گره‌گشایی می‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه با فعالیت‌های روشنگرانه مانع از ایجاد دوقطبی‌ مذهبی به ویژه بین شیعه و اهل سنت شویم، اظهار کرد: به جای اینکه بیاییم دو قطبی مذهبی راه بیندازیم، باید فعالیت روشنگری علامه امینی، شهید مطهری، امام خمینی (ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی را ادامه دهیم، با این شیوه یقین داریم که در آینده اتفاقات بسیار خوشحال‌کننده‌ای رخ خواهد داد و هم شاهد اهل سنتی هستیم که به بصیرت می‌رسند و مسیحیتی که به اسلام می‌پیوندند.

وی عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده یهودیان را به شدت دشمن ما معرفی می‌کند اما در مقابل مسیحیان حقیقی را دوستان مسلمانان می‌داند و می‌فرماید این‌ها فوج فوج به دین خدا داخل می‌شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: ما ۴ عید مهم داریم که عبارت‌اند از عید فطر، عید قربان، عید غدیر و عید جمعه، وجه مشترک این اعیاد ازدحام جمعیت است، به خاطر اینکه ازدحام جمعیت مسلمانان دیده شود نمازهای عید فطر و عید قربان برگزار می‌شود، پایه و اساس عید غدیرخم هم بر اساس ازدحام جمعیت بوده و هر سال باید بر این ازدحام افزوده شود، عید جمعه هم هر هفته برگزار می‌شود، هر کجا و در هر شهری بودیم در روزهای جمعه حواسمان باید به نماز جمعه باشد تا با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شود، اگر مهمان در منزلمان بود با مهمان خود به نماز جمعه برویم تا به شکوه نماز جمعه بیفزاییم.

منافقین فقط کنار هم چیده شده‌اند و عاطفه و انسانیتی در میان آن‌ها وجود ندارد

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha