سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
رضوی

حجت‌الاسلام رضوی گفت: معماری اسلامی از شاخص‌های مهم سبک زندگی اسلامی است، بهائیان برای مقابله با شیعه در دو عرصه مد و لباس ومعماری نفوذ کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سید مصطفی رضوی ظهر امروز در نخستین نشست تخصصی شهر اسلامی با عنوان «تبیین اصل مسجدمحوری در تحقق شهر اسلامی» با اشاره به عرصه های فعالیت ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: ستاد راهبری شهرسازی در سه عرصه نظریه پردازی، نظام تدوین و عرصه اجرایی وارد شده و در هر سه عرصه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: در نظام تدوین قانون، برای اولین بار مرکز مدیریت حوزه های علمیه مکلف شده است که با نظارت وزارت راه و شهرسازی، شاخص های معماری اسلامی را ارائه کند.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی رتبه بندی معماری اسلامی وجود ندارد، گفت: افرادی از خارج می آیند و معماری ما را رتبه می دهند و این مسئله برای ما که داعیه جهانی داریم جای تاسف است و در واقع ستاد آن رتبه بندی را انجام داده است.

وی، اصفهان را مهد معماری اسلامی عنوان کرد و افزود: معماری با مسائل مختلف مرتبط است و بستر مهم سبک زندگی اسلامی، معماری و شهرسازی می باشد و بر اساس تعریف، معماری هم هنر و هم فن و علم است.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: شهرسازی اسلامی یعنی ساخت شهر به گونه ای که کلیه روابط انسان با خدا، خود و خلق را بر اساس آموزه های دین تنظیم نماییم و بنا کاری می کند که رفتارهای سیاسی را نیز تغییر می دهد.

رضوی با انتقاد از نبود معماری اسلامی در دوره انقلاب به نقش بهائیت در معماری ایران اشاره کرد و افزود: پس از این که محمد علی باب به دستور امیرکبیر محکوم به مرگ شد، بهائیان به این فکر افتادند که چگونه می توانند با شیعه و علمای شیعه مبارزه کنند.

وی خاطر نشان کرد: این گروه با زبان سازه حرف می زنند و امروز این زبان مهم است، یعنی زبان معماری که مضامین را منتقل می کند، چرا که معماری کالبدی است که مضامینی دارد و این مضامین منتقل می شود و برخی آگاهانه و برخی نیز ناخودآگاه است.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه کشور به سند شماره ۵ ساواک درباره اجتماع بهائیان در شیراز و تصمیم آنها برای نحوه مقابله با شیعه اشاره کرد و گفت: در این سند بزرگان بهایی می گویند برای این که بتوانیم بر شیعه مسلط شویم باید در زمینه مد لباس و معماری کاری انجام دهیم، لذا عباس هویدا که بیشترین زمان نخست وزیری را داشت، بیشترین بهائیان را وارد کشور و بدنه آن کرد و امروز این نگاه بهائیت وجود دارد و فکر نکنید خاموش است، بلکه قوی تر نیز شده است.

رضوی با تاکید بر هشدار رهبر انقلاب درباره علوم انسانی و خطر معارضه آن با علوم اسلامی و وظیفه حوزه های علمیه و علمای اسلام در این باره، تصریح کرد: ما انقلاب کردیم، اما محتواها در بسیاری موارد انقلابی نشد و حتی در اداره کشورهمان نظام پیش از انقلاب دنبال می شود و سیستم ها همان سیستم قبل و روش اداری غربی ها است، اما انتظار داریم کشور اسلامی شود و به سمت عفاف و حجاب برود، در حالی که معماری نقش بسزایی در عفاف و حجاب دارد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث اثر معماری باید سه نگرش وجود داشته باشد یک نگاه کلان است، یعنی باید از جهان بینی تا چارچوب نظری، مبانی فکری و علمی و تا مرحله تحقق نگاه جامع داشته باشید؛ رهبر انقلاب می فرماید این نظریه پردازی کار علمای دین است.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه، مدل شدن شاخص هایی که آیت الله اراکی در درس خارج عمران شهری بیان کردند را بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: آیت الله اراکی می گوید ما یک فقه فردی و یک فقه جمعی و فقه حکومتی داریم و یکی از کارهایی که علما می توانند انجام بدهند کمک کردن به مدیریت های کلان کشور است.

رضوی با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ ویروس در نرم افزار مدیریتی کشور، وارد شدن این نفوذ را در مدیریت های کلان خطرناک دانست و گفت: در بحث مسکن یک تعداد سفارش وجود دارد که در حد وجوب نیست، اما حکومت باید زمینه را فراهم کند، یعنی بر حکومت واجب می شود و برای حکومت ساختن خانه حرمت می شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به برخی از حدود و حریم ها در ساخت مسکن به برخی از آسیب ها در حوزه معماری و شهرسازی اشاره و تصریح کرد: اولین آسیب، افزایش شاخص دسترسی به مسکن است و رتبه ایران در زمینه قیمت مسکن رتبه ۷ می باشد و این رتبه عجیبی است.

رضوی عنوان کرد: مسکن کالای سودآور نیست، بلکه کالای مصرفی است، در حالی که اکنون در کشور با مسکن و زمین به عنوان کالای سودآور برخورد می شود و حتی به اسم زمین خواری اجازه نمی دهند زمین به دست مردم برسد.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: متاسفانه مسئولین زمین را حبس کردند و در دوره ای به خانواده ای که فرزند نمی آورد زمین رایگان می دادند، اما امروز زمین را به خانواده های دارای سه فرزند می دهند.

وی ساخت مسکن و توسعه شهری در اسلام را دارای ضابطه عنوان کرد و گفت: این مسائل مبانی دینی دارد و دین برای اداره زندگی دنیا و آخرت است، در حالی که زمانی در حیاط خانه ها تولید کننده بودیم، اما امروز همه آن را از ما گرفته اند و مردم را مصرف گرا کردند.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه، خانه را محل سلامت و نشاط عنوان کرد و افزود: اسلام به حریم بسیار اهمیت می دهد و ما نیز مقصر هستیم که قال باقر(ع) و قال صادق(ع) شنیدیم و آن را تبدیل به مدل نکردیم.

رضوی خاطر نشان کرد: شهر باید ارتباط با خدا، خود و مردم را بسترسازی کند و یکی از آن موارد مسجدمحوری است.

وی با اشاره به آسیب های آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی، توسعه افقی را رویکرد اصلی کشورهای پیشرفته در مسکن سازی و شهرسازی عنوان کرد و ادامه داد: در توسعه افقی، تعارف بسیار بیشتر است، زیرا در افق، سطح دید بیشتر بوده و حجاب در شرایط توسعه افقی بهتر می باشد در حالی که در آپارتمان ها حریم ها از بین رفته است و یکی از آسیب ها در زمینه آپارتمان ها، بحث جرم و مشکلات اجتماعی است و بر اساس آمار نیز هر چه تعداد طبقات بالاتر می رود جرم بیشتر می شود.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه با تاکید بر نگرش جامع درباره معماری تصریح کرد: یکی از مباحث مهم ادبیات اجتماعی است و امروز یکی از نکات مهم معماری، جهان بینی اجتماعی و نظریات اجتماعی است.

وی تقویت نظام برادری در معماری اسلامی را حائز اهمیت دانست و گفت: قرآن کریم می فرماید: "وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا" معماری باید برادری را تقویت کند، زمانی که یک محله بالاشهر و محله دیگر پایین شهر باشد این برادری تقویت نمی شود چرا که نظام اسلام، نظام امام امت است، یعنی امتی که برادری در بین آنها است و این برادری با یک خط عمودی به ولایت و ولایت الله وصل می شود که واسطه آن در زمان غیبت، ولی فقیه و در زمان حضور حضرت، امام معصوم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباسی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    حذف اتاق پذیرایی از خانه ها و آوردن آن به حال با آشپزخانه بدون دیوار یکی از ناهنجاری های معماری روز است.