شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام ایوب گرمابی، نماینده طلاب سبزوار

حوزه/ نماینده طلاب و فضلای سبزوار گفت: داشتن برنامه هدایت تحصیلی برای طلاب از ضروریاتی است که کمتر به آن توجه شده است و سوال اینجاست چگونه در مدارس برای دانش آموزان هدایت تحصیلی در رشته‌های مورد نظر پیشنهاد می‌شود و چرا ما برای طلاب نداشته باشیم؛ لذا به نظر می‌رسد از همان اول طلبه را رصد کنیم که در چه زمینه ای، فعالیت بیشتری می‌تواند داشته باشد

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ایوب گرمابی، عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب طی گفت و گویی به بیان مشکلات تبلیغ و راهکارهای حل آن در حوزه پرداخت و اظهار داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که بیان کردند: «ظرفیت تبلیغ در کشور انبوه و متراکم و گسترده است»، نیاز است که حوزه علمیه در این زمینه ورودی فعال داشته و از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نماید.

وی ابراز داشت: یکی از مسائلی که امروزه حوزویان با آن دست و پا نرم می‌کنند، مشکلاتی در امر تبلیغ است است که دلائل گوناگونی پیرامون آن قرار دارد.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب، عدم هماهنگی بین نهادهای حوزوی در امر تبلیغ را یکی از این مشکلات عنوان کرد و گفت: هرچند به نظر می‌رسد جلسات متعددی در این زمینه انجام گرفته است؛ ولی تاکنون هنوز آن هدفی که مدنظر مقام معظم رهبری بوده، اتفاق نیفتاده است و حوزه علمیه هنوز در این راه به عنوان متصدی امر به حساب نمی‌آید.

نماینده طلاب سبزوار و خوشاب افزود: البته در همین زمینه باید انصاف را کنار نگذاشته و اعلام کنیم که هرچند در ماه مبارک رمضان، توافق نسبی بین نهادهای اعزام کننده برای امر تبلیغ انجام شد؛ ولی کافی نیست و لذا پیشنهاد می‌شود شورای عالی حوزه همانطور که در ماه مبارک رمضان در این زمینه فعال بوده و به معاونت تبلیغ مأموریت دادند، در ماه محرم نیز این فعالیت تایید شود تا مرکز مدیریت بتواند متصدی امر واقع شود.

حجت الاسلام گرمابی عدم وجود سامانه یکپارچه تبلیغ در حوزه را مشکل دیگر مسئله تبلیغ دانست و گفت: متأسفانه این مسئله سبب سردرگمی طلاب و فضلا در امر تبلیغ شده است؛ چراکه هر کدام از ارگان‌های تبلیغی برای خودشان قوانین و ساز و کار مشخصی تعیین نموده اند و می‌توان در اینجا از ظرفیت مرکز مدیریت حوزه به عنوان متصدی امر استفاده نموده و تمام مراکز ارگان‌های اعزام کننده تحت عنوان یک سامانه یکپارچه فعالیت داشته باشند.

وی به مشکل دیگر تبلیغ در حوزه اشاره کرد و گفت: روی آوردن نهادهای مربوطه برای جلوه دادن کار خود به گزارش کَمّی از دیگر مشکل هاست؛ چراکه از گزارش کیفی غافل ماندند و در این زمینه از ظرفیت طلاب به نحو احسن استفاده نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: در چند سال پیش طرحی به نام شورای تبلیغ استان ها و نقشه جامع فرهنگی کشور در مجمع نمایندگان طلاب نوشته شد و مورد تأیید شورای عالی نیز قرار گرفته است ولی تاکنون اثری از آن طرح ها در قالب اجرا دیده نشده یا کم است که در این راستا پیشنهاداتی تقدیم می گردد:

۱. نقشه جامع فرهنگی کشور اگر اشکالاتی دارد، بررسی شود و برای اجرای آن اقدامات لازم انجام پذیرد؛ چراکه در این نقشه، مسائل مربوط به هر استان مطرح می‌شود؛ از جمله ظرفیت امر تبلیغ و مبلغ و نهادهای مربوطه که می‌توان در این زمینه بتوانند کار کنند.

۲. طرح شورای تبلیغ استان‌ها فعال شود و در آن طرح، تمام نهادهای مسئول در امر فرهنگ تبلیغ و فرهنگ جامعه آن استان آمده است و اجرای خود این طرح یک نوع هماهنگی است که می‌توان در امر تبلیغ، مبلغ و توسعه آن که هدف مورد نظر مقام معظم رهبری می‌باشد، قرار گیرد.

۳. د داشتن برنامه هدایت تحصیلی برای طلاب از ضروریاتی است که کمتر به آن توجه شده است و سوال اینجاست چگونه در مدارس برای دانش آموزان هدایت تحصیلی در رشته‌های مورد نظر پیشنهاد می‌شود و چرا ما برای طلاب نداشته باشیم؛ لذا به نظر می‌رسد از همان اول طلبه را رصد کنیم که در چه زمینه ای، فعالیت بیشتری می‌تواند داشته باشد که در این صورت برای آن هدف عالیه‌ای که در نظر مقام معظم رهبری که برای پرورش طلاب نخبه مبلغ و تبلیغ وجود دارد، گام موثری برداشته ایم و جلوی اتلاف وقت از طلاب گرفته شود.

۴. از دیگر ضروریات، تبلیغ در فضای مجازی است که بحمدالله در این دو سه سال اخیر به همت آیت الله اعرافی و مرکز مدیریت حوزه، گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است ولی باید در این زمینه کار بیشتری صورت بپذیرد و از همه مهمتر این است افرادی که در زمینه فضای مجازی می‌توانند کار کنند، حمایت جدی شوند تا دلسرد نشوند.

۵. نکته پایانی، ارزیابی مبلغان و مناطق تبلیغی و ظرفیت‌های تبلیغ است که باید در این زمینه طرح‌ها و کارهای مختلف انجام گیرد که در برخی از موارد شاهد هستیم با عدم برنامه‌ریزی و ارزیابی مناسب، موجب شده مشکلاتی به وجود بیاید؛ لذا می‌توان در این زمینه طرح‌های خوبی ارائه داد و از ظرفیت مجمع نمایندگان طلاب در این زمینه استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha