یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شب سوم روضه فاطمیه هیئت رزمندگان استان اصفهان

حوزه / استاد حوزه علمیه گفت: در مدرسه امام حسین(ع) با ظالمان نمی‌توان دست دوستی داد، به بیان دیگر با اسراییل، آمریکا و انگلیس و مستکبران زمان نمی‌توان طرح دوستی ریخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری امشب در مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در آستان مقدس حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه باید حال و هوای محرم امسال متفاوت باشد و آن را به کلاس درسی برای همه تبدیل کرد، اظهار داشت: مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) در محرم یک دانشگاه و یک کلاس درس برای رشد است و نخستین درس از این کلاس، محبت می‌باشد.

وی با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده، به تشریح اهمیت محبت و جایگاه آن در قرآن کریم پرداخت و گفت: خدا به پیامبر اکرم وقتی این آیه نازل شد، دو خبر داد، خبرناگوار بخش اول آیه آن است که خداوند می‌فرماید «ای پیامبر خدا، شما که رحلت کردی مسلمانان با فرزندان و جانشین شما رفتار خوبی نخواهند داشت و به دختر و اهل بیت(ع) تو و تمام فرزندان تو ظلم می‌کنند» که با این خبر پیامبر گریست در حالی که مزد رسالت پیامبر مودت اهل بیت است.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری در تشریح بخش دوم این آیه یادآور شد: خبر دوم این است که قومی خواهد آمد از نسل سلمان که خدا را خیلی دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد، اینان در راه پیامبر و خاندان پاک ایشان ایستادگی می‌کنند.

وی به آیه دیگر در رابطه با محبت در قرآن اشاره کرد و گفت: در آیه ۱۶۵ سوره بقره می‌خوانیم که، بعضی از مردم، غیر از خداوند همتایانی [برای پرستش] انتخاب می‌کنند و آنها را همچون خدا دوست دارند. امّا کسانی که ایمان آورده‌اند، محبّتشان به خدا، شدیدتر است، براساس این آیه باید در کلاس خدا محبت به خدا و اهل بیت هر روز بیشتر شود.

کارشناس دینی در ادامه با تأکید بر اینکه مرتبه اول رشد در کلاس محرم این است که هر کس خدا و امام حسین(ع) را دوست دارد گناه را دوست ندارد، اضافه کرد: خداوند در سوره حجرات آیه ۷ میفرماید: "حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ، خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل‌هایتان زینت بخشیده و کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است"، بنابراین اگر قرار است من خدا رو دوست داشته باشم نباید غیر خدا را دوست بدارم که در دین اسلام به آن تولی و تبری گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین مرحله کلاس محبت در سفره عاشورا و محرم، این است که دوستی خدا، پیامبر و اهل بیت به‌گونه‌ای باشد که فرد گناه را هم دوست داشته باشد، گفت: برای رشد در کلاس محبت باید گناه را کنار گذاشت چرا که اگر با گناه عجین باشیم، به منزله خداحافظی با حسین(ع) است.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: در مدرسه امام حسین(ع) با ظالمان نمی‌توان دست دوستی داد، به بیان دیگر با اسراییل، آمریکا و انگلیس و مستکبران زمان نمی‌توان طرح دوستی ریخت.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، تأکید کرد: هر کس امام حسین(ع) را دوست دارد نباید بی‌حیایی و ظالم را دوست داشته باشد، این کلاس اول محبت است، تنبلی، اسراف و تجمل گرایی همه گناه است و با حرکت در مسیر امام حسین(ع) ضدیت دارد، دوست داشتن این گونه گناه‌ها باعث دور شدن از امام می‌شود.

وی یکی از راه‌های ترک گناه را کم کردن آن دانست و اظهار کرد: شخصی نزد پیامبر آمد و گفت من گناه زیاد می‌کنم اما شما رو دوست دارم، پیامبر فرمود، فقط یک گناه را ترک کن و آن دروغ است و این فرد به واسطه ترک این گناه، سایرگناهان را هم ترک کرد.

این استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه سفره‌های عزاداری علامت محبت است و اولین پله رشد در کلاس محبت خداحافظی با گناه است، خاطرنشان کرد: پیامبر در حدیثی می‌فرماید درد شما گناهان شماست و دوا و درمان شما استغفار است و استغفار حقیقی به معنی قطع رابطه با گناه است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha