دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استوار میمندی

حوزه/ مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم، با بیان اینکه عامل بخشی از خودمحوری‌ها در مقابل ولایت، بی‌بصیرتی است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید عموی ما حضرت عباس(ع) نافذ البصیره بود، یعنی بصیرتی داشت که تا دور دست‌ها را می‌دید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی شب گذشته در جمع زائرین حرم مطهر حضرت سید علاءالدین حسین(ع)، اظهار داشت: نقش خواص در بخشی از مسائل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه ترک امر به معروف و نهی از منکر، حب به دنیا، منفعت طلبی، ترویج شایعه، عدم معرفت به جایگاه امام و استحاله فرهنگی را چند عامل تأثیرگذار در جامعه برشمرد و تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که هنگام مطالعه جامعه عصر امام حسین(ع) به آن می‌رسیم این است که عده‌ای به دلیل بی‌بصیرتی نتوانستند تکلیف خود را بشناسند و به آن عمل کنند که نقش خواص و نخبگان در این بخش تعیین کننده‌تر بود، اگر جامعه‌ای مبتلا به بی‌بصیرتی شد دچار مشکل خواهد شد.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ مدرسه علمیه قم، بصیرت سید الشهدا (ع) را عدم بیعت با یزید دانست و اظهار کرد: عده‌ای از اطرافیان امام حسین(ع) مثل محمد حنفیه نتوانستند تصمیم آن حضرت مبنی بر عدم بیعت با یزید را درک کنند.

وی، افزود: اوج بصیرت امام مجتبی(ع) را می‌توان در صلح با معاویه دید همانطور که اوج بصیرت امام حسین(ع) قیام در مقابل یزید بود.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی، به عدم بصیرت گروهی از مردم کوفه و مردم مدینه در عصر عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: توابین که اهل کوفه بودند پس از یک سال قیام کردند و حدود ۵ هزار نفر از آنها به شهادت رسیدند، اما نفعی برای نهضت عاشورا نداشت، مردم مدینه نیز که بصیرت همراهی با امام حسین(ع) را نداشتند، دو سال پس از عاشورای حسینی، آن چیزی که سید الشهدا فرموده بودند را فهمیدند و همین امر موجب قیام مردم مدینه شد.

وی خاطرنشان کرد: البته آن قیام هم شکست خورد و ۱۰ هزار نفر از مردم مدینه کشته شدند، در حالیکه اگر به‌موقع به امام حسین(ع) لبیک می‌گفتند احتمال پیروزی سپاه امام حسین(ع) زیاد بود و فجایع کربلا اتفاق نمی‌افتاد.

وی اهتمام آیات و روایات در مورد لزوم کسب بصیرت را مورد توجه قرار داد و گفت: در آیه ۱۰۸ سوره یوسف به بصیرت اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عامل بخشی از خودمحوری‌ها در مقابل ولایت، بی‌بصیرتی است، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند عموی ما حضرت عباس(ع) نافذ البصیره بود، یعنی اهل بصیرتی بود که تا دور دست‌ها را می‌دید.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha