شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
سروری

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر حوزوی مکتب امام حسین(ع) را مهمترین عامل رشد دادن اجتماعی تاریخ ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفتگو با خبرگزاری حوزه، گفت: واقعه کربلا الگویی ابدی برای محور تمام انقلابها و ایجاد تحولات بنیادین در جوامع هست، تجربه پر ارزشی در اصلاح جوامع انسانی، راست کردن کجی ها، زدودن فسادها و انحراف ها به شمار می رود.

وی افزود: حماسه نینوا در طول تاریخ اسلام الگوی کامل برای شکل گیری تحولات سیاسی در قلمرو جهان اسلام بوده است و در یک کلام، ضامن بقای اسلام راستین به شمار می آید.

نویسنده کتاب تبیین قیام حسینی گفت: قیام امام حسین (ع) نیز از آن دست قیامهایی است که بر اساس اصول بنیادین اسلام، با روش شناخته شده اسلام و برگرفته از سیره نبوی و علوی سامان یافته و دارای پیام ها ودرس ها وعبرت های فراوانی برای آیندگان است.

پژوهشگرحوزوی اظهارکرد: این نهضت ذاتا به گونه ای طراحی شده است که استعداد شبیه سازی در هر زمان و مکانی برای هر جامعه در آن وجود دارد . چون همه اصول و جنبه های اسلامی عملا در این حادثه تجسم پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: سیدالشهدا(ع)، کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده و مجسم کرده است، ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح . انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود، یقینا اینها نمی تواند تصادفی باشد. سِرّ این که اهل بیت علیهم السلام این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است.

نویسنده کتاب بی بصیرتانی از تاریخ کربلا یادآورشد: پر واضح است که درک پیام عاشورا و الگوگیری از آن برای ایجاد تحول عمیق و سازنده در جامعه و رسیدن به جامعه مطلوب در گرو درک حقیقت قیام کربلا است.

وی گفت: بر همین اساس اهل بیت خواسته اند که حادثه کربلا به عنوان یک مکتب تعلیمی و تربیتی ورشد دهنده همیشه زنده بماند.حرکت سیدالشهدا ۱۴۰۰ ساله اسوه والگوه برای همه آزادی خواهان و غیرتمندان عالم توفنده و جوشان بوده و هست.

پژوهشگرحوزوی افزود: بنا براین عاشورا نمایشگاهی می شود که ابعاد مختلف عرفانی اجتماعی سیاسی تربیتی اخلاقی را به نمایش گذاشته شده تا انسان‌های دیگر در هر جامعه ای از آن الگو برداری کنند. چرا که امام حسین (ع) دیگر مختص به یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه برای همیشه در صفحات تاریخ چون روحی در کالبد اجتماع بشری حضور دارد .

این نویسنده بیان کرد: امام حسین علیه السلام یک سوژه ابدی بزرگ اجتماعی است. تربیت کننده ترین ورشد دهنده ترین و بلندترین و زیبا ترین کلاس در این عالم کلاس عاشوراست.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: طلایی ترین واحد های درسی در کلاس کربلا با چند مورد بررسی قرار می گیرد :وجه اول این کلاس ، درس های است که از این مکتب می توان گرفت. درس های از قبیل، عبودیت ،معرفت ،ایثار ،تسلیم ورضا،ولایت پذیری، ادب ،عقلانیت، عشق ورزیدن، توکل ،عمل به تکلیف، آزادگی،اخلاص، دشمن ستیزی،امربه معروف ونهی منکر ،نفی نژاد پرستی،حق گرایی ،انزجار از دنیا زدگی و تظاهر دینی وتزویر ،اصلاحات اجتماعی ، والا ترین وبلند ترین درس های کربلاست.

وی اظهارکرد: وجه دوم این کلاس، عبرت های عاشوراست ،چرا کربلا به وجود آمد؟چرا جامعه امام زمان کش شدن ؟چرا جامعه دچار بی تفاوتی شد؟ چرا جامعه از مسیر ولایت وامامت منحرف شد وسقوط کرد؟ چرا به اسم دین سر مبین کننده دین را بریدن؟ چرا در جامعه جنگ مذهب علیه مذهب صورت گرفت و ده ها چرایی دیگر که باید به همه این موارد پرداخت؛ شناخت و تبیین ماهیت قیام حسینی امروزه بیش از هر زمان دیگر برای ملل اسلامی مورد نیاز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha