دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمودی

حجت الاسلام و المسلمین محمودی گفت: جریان نهضت عاشورای حسینی یک جریان جهاد تبیین در همه عرصه های دین در قالب امر به معروف ونهی از منکر و در سه بخش اساسی هجرت، روز عاشورا و اسارت شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد محمودی صبح امروز در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در دفتر امام جمعه اصفهان اظهار کرد: جریان نهضت عاشورای حسینی، یک جریان جهاد تبیین در همه عرصه های دین است، ولی این جهاد تبیین در قابل امر به معروف و نهی از منکر در سه بخش اساسی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بخش نخست جهاد تبیین نهضت عاشورا، هجرت است که از بیست و هشتم ماه رجب شروع و تا دوم محرم شکل می گیرد. بخش دوم بنیادین نهضت عاشورا و جهاد تبیین در قالب شهادت و جانبازی در روز عاشورا شکل گرفته که گرچه از نظر زمانی کوتاه بوده ولی پیام هاو عبرت های زیادی در دل آن نهفته است.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: بخش سوم نهضت عاشورا و جهاد تبیین اسارت آزاد مردان و آزاد زنانی کربلایی است که از یازدهم محرم آغاز شده، این سه رکن اساسی در جهاد تبیین مانند ستونی است که نهضت عاشورا را شکل می دهد.

وی افزود: اگر هر یک از رکن ها نباشد، جهاد تبیین نهضت عاشورا شکل نمی گیرد؛ واقعیت این است که نهضت عاشورای حسینی و واقعه کربلا تبیین همه عرصه های دین در قالب امر به معرو ف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی تصریح کرد: جهاد تبیین در بخش اول که هجرت بود؛ امام حسین(ع) با بیان خطبه ها، نامه های خصوصی به خواص و نامه سرگشاده به آحاد مردم و مطالب متعدد درباره موقعیت جهان اسلامی و فضای سیاسی واجتماعی بیان می فرمودند، تبیین هدف قیام امام حسین(ع) دراین عرصه شکل گرفت. بنابراین یکی از پایه های جهاد تبیین امام حسین(ع)، هجرت است که مملو از معارف دینی بوده؛ در این بخش هدف از قیام، دشمن شناسی، کلاس تبیین و درس برای همراهان برقرار شده است، جانبازی، اخلاص،استقامت، ایثار و فداکاری یاران کربلایی همگی مبتنی بر این جهاد تبیین است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: بخش دوم جهاد تبیین نهضت کربلادر روز عاشورا رخ داد، رجز خوانی همه یاران عاشورایی براساس جهاد تبیین در روز عاشورا، مبتنی بر تبیین جایگاه رهبر جامعه اسلامی و ولی امر مسلمین یعنی امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: بخش سوم جهاد تبیین نهضت عاشورا، اسارت اهل بیت است که مبتنی بر اهداف امام حسین(ع)، ظلم و ستم ستمگران بود؛ حقیقت امر آن است که اگر این اسارت شکل نمی گرفت و فریاد ستم‌خواهی اهل بیت در بمباران تبلیغاتی دشمن نبود، واقعه عاشورا در نطفه خفه شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی اظهار کرد: اسیرانِ پاک باز، آزاد مردان و زنانی که دردوران اسارت ، عَلم جهاد تبیین را بر دوش گرفتند و به گونه ای این واقعه عاشورا را تبیین کردندکه بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان بر حرارت آن افزوده می شود.

وی افزود: فرمایش زیبا، عمیق و غنی «مارأیتُ الا جمیلا» از زبان حضرت زینب (س) در دستگاه ابن زیاد، دشمن را خلع سلاح کرد؛ این فرمایش در راستای جهاد تبیین بود و این جهاد تبیین باعث ماندگاری واقعه عاشورا شد وگرنه انقلاب ها و قیام های متعددی پس از عاشورا شکل گرفت که هرگزمانا نشد.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امروز بعضاً مشاهده می‌کنیم که نور امام حسین(ع) و مکتب اهل بیت (ع) توسط خودِ دشمنان ترویج داده می شود و زمینه های مختلفی برای تثبیت و ترویج اسلام توسط دشمنان فراهم شده است.

وی ابراز کرد: اهل بیت(ع) اهل سیاست و کیاست بودند و فصاحت و بلاغت جزو خصایص آنها است. امام سجاد(ع) در مجلس دستگاه یزید چنان از واژه ها استفاده می کند که برای همه ما درس است؛ امام(ع) در این جلسه از تعبیر بالا رفتن بر چوب به جای منبر استفاده می‌کند، چرا که منبر مکان تفسیر قرآن و معارف دین بوده نه جای بیان ظلم و ستم و این چون بمب اتمی بر سر دشمن فرود می آید.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی توضیح داد: خطبه امام سجاد(ع)در مجلس یزید مبتنی بر روانشناسی زمان و مکان صورت گرفت و بر تبیین اوصاف یک رهبر جامعه اسلامی تأکید می‌کند، بیان فضایل و صفت های اهل بیت به صورت غیرمستقیم از محورهای خطبه بود.

وی یادآور شد: یکی از نکاتی که حضرت امام سجاد(ع) در این خطبه بیان می کنند، محبت رهبر جامعه در دل مومنین و داشتن پایگاه اجتماعی رهبری در جامعه اسلامی است؛ مردم سالاری دینی مبتنی بر این امر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha