دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت از اعتبارات فرهنگی و روند عفاف حجاب در استان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به ظرفیت‌ها نماز جمعه گفت: مسئله نماز جمعه یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و ... است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این ظرفیت بسیار محکم، گسترده و قدرتمند است چرا که امروزه اجتماع بزرگ مسلمین برای اسلام، نظام و کشور از هر جهتی باید قدرتمند باشد.

وی با تأکید بر توجه، مشارکت، حضور و همکاری مسئولین به مسئله نماز جمعه، افزود: سنگر نماز جمعه به لحاظ عبادی، سیاسی و حتی فرهنگی خیلی مهم و اثرگذار است و هرچه پررنگ‌تر باشد تاثیر بیشتری برای اجتماع دارد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: امکانات کافی برای مصلی به ویژه در مرکز استان خیلی لازم و ضروری است و مصلی باید دارای امکانات، تجهیزات و جذبه‌هایی باشد که باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه چندین بار در همین شورای مصوب گردید که شهرداری وسیله ایاب و ذهاب برای نماز جمعه مهیا کند، گفت: وسایل ایاب ذهاب اگرچه برای شهرستانهای کوچک ضرورتی ندارد اما برای مرکز استان و حضور مردم در نماز جمعه که با مشکلات ایاب و ذهاب روبرو هستند، بارها مصوب شده و قرار بوده که شهرداری چاره‌ای بیندیشد اما این موضوع همچنان مغفول مانده است.

امام جمعه یاسوج تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده بی توجهی برخی از مسئولان به ظرفیت خوب نماز جمعه است و وقتی ما برای مسائل فرهنگی_اجتماعی هزینه نمی‌کنیم نباید انتظار پیشرفت در این زمینه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری مستقیما برای محتواهای فرهنگی اعتبار قرار داده شده است که بسیار کار پسندیده‌ای است، ادامه داد: قبلا همیشه اعتبارات فرهنگی را برای زیرساخت‌ها هزینه می‌کردند و چیزی برای محتوا نمی‌ماند.

امام جمعه یاسوج، مهد آدینه در مصلی های استان را یکی دیگر ضرورت‌های نماز جمعه دانست و گفت: حضور دانش‌آموزان و دانشجویان طبق برنامه در نماز جمعه از ضرورت‌هایی است که باید صورت بگیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه مسئله حجاب و عفاف و زیست عفیفانه در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را یکی دیگر از دغدغه‌ها دانست و اظهار کرد: ما باید در مدارس و دانشگاه‌ها روی فرزندان تاثیر فراوانی از لحاظ تربیتی و آموزشی داشته باشیم و باید ارزیابی کنیم که با حضور جوانان و نوجوانان در مدارس و دانشگاه‌ها تأثیرات چگونه بوده است‌.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برخی از مطالب در حوزه حجاب و عفاف آموزش و برخی هم تربیت است که هم از طریق آموزش و هم از طریق اجرای قانون صورت می‌گیرد باید قانون بگذاریم که نوع پوشش در مدارس و دانشگاه‌ها چگونه باشد.

انتقاد امام جمعه یاسوج از میزان و نحوه اختصاص اعتبارات فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که در اجرای قانون خیلی سهل‌انگاری پیشه کردیم و دچار مصلحت اندیشی شده‌ایم و لذا یکی از ضرباتی که به کشور وارد شده به‌خاطر همین شل گرفتن‌ها و مصلحت‌اندیشی‌هاست.

وی با بیان اینکه قانون باید به جد و در کف خیابان اجراء شود تا دچار مشکلات کمتری شویم، ادامه داد: در صورت توجه به محیط دانشگاهی و مدارس یک قدم رو به جلو برداشته ایم که حاصل آن در کف خیابان‌ها هم موثر و نمایان می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گریزی هم به خوابگاه‌های خودگردان زد و گفت: برخی از خوابگاه‌های خودگردان نظارت خاصی بر آنها نیست به این صورت که بعضی از افراد آنها دانشجو و بعضی دیگر افراد مختلفی هستند که باید کنترل شوند و برنامه‌های مذهبی مانند دعاها، محافل مذهبی و غیره برای آنها در نظر گرفته شود.

امام جمعه یاسوج ضمن قدردانی از جبهه فرهنگی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: طرح‌هایی که پیرامون حجاب داده شده هم طرح‌های جبهه فرهنگی و هم طرح‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید مطالعه شوند و یک طرح جامعه از آنها بگیریم و از همه ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی برای اجرای آنها استفاده کنیم‌.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های حاکمیتی هم مربوط به مردم و هم بیت‌المال است و باید برای مردم استفاده شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نهاد مهم و بزرگی‌ است که می‌تواند در این زمینه خیلی تاثیر گذار باشد. همچنین دانشگاه‌ها نیز خیلی موثر هستند.

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه کار فرهنگی کار سختی است، اضافه کرد: قانون باید اجرا شود گاهی محکم حرف می‌زنیم اما در اجرا نمی‌توانیم عمل کنیم‌.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی گفت: در خیابان‌ها که رفت و آمد می‌کنم نه از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر نه از طرف پلیس و نه از طرف بسیج و ارگان خاصی ندیدم کسی با کشف حجاب کنندگان به صورت جد برخورد کند. به هر حال دستگاه‌های حاکمیتی باید برخورد کنند تا متوجه شوند که قانون اجرا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان در پاسخ پرسش یکی از اعضای جلسه در مورد دین و آزادی، بیان کرد: در دین اجباری نیست و ما حق انتخاب داریم اما معنای آن این نیست که هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد، رعایت حجاب هم از بحث شرعی آن که بگذریم اجرای قانون وضع شده در جامعه است. اگر ما دین را انتخاب کرده ایم باید قوانینش را نیز رعایت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha