دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1101585
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
طباطبایی

کارشناس مذهبی گفت: خداوند متعال در آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره می فرماید " وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ " یعنی ما انسان ها را با پنج مصیبت امتحان می کنیم و صبر برهمه رمز پیروزی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام سیدباقر طباطبایی نژاد صبح امروز در مراسم عزاداری سالار شهیدان دفتر امام جمعه اصفهان با اشاره به این که یکی از درس ها و آموزه های بسیار بلند مکتب سیدالشهدا(ع)، درس استمداد و استعانت از صبر است، اظهار داشت: وجود مقدس سیدالشهدا(ع) در راه خداوند متعال بلایا و مصائب را با آغوش باز پذیرفت و حتی در اوج مصیبت ها لبخند زد و خدا را شکر کرد.

وی افزود: در همان ساعات پر اندوه و غم، حضرت یک خطبه دو خطی می خوانند که اگر انسان نداند تصور می کند این خطبه را یک پادشاه در مراسم تاجگذاری خود خوانده است و می فرماید " اُثْنِی عَلَی اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَی السَّرّاءِ وَالضَّراءِ ".

طباطبایی نژاد با بیان بهجت و نشاط اباعبدالله (ع) در کربلا گفت: در مقاتل معتبر آمده است که روز عاشورا هرچه مصیبت سنگین تر می شد، چهره سیدالشهدا (ع) بازتر و نشاط حضرت بیشتر می شد.

وی اضافه کرد: دلیل این که سیدالشهدا (ع) زیبا می دید و به خوبی تحمل می کرد، صبر حضرت بود، زیرا عالم را زیبا و دنیا را از دریچه قرآن کریم می دیدند. همچنان که قرآن کریم نیز می فرماید دنیا تفرجگاه و تفریحگاه نیست، بلکه محل آزمایش و امتحان دادن و محل مبتلا شدن است و هر میزان کلاس انسان بالاتر برود امتحانات سخت تر می شود.

طباطبایی نژاد با تأکید بر این نوع نگاه به دنیا و مصائب و سختی ها تصریح کرد: اگر انسان با این دید نگاه کند مصیبت های سنگین انسان را نمی لرزاند و از پا در نمی آورد.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: خداوند متعال در آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره می فرماید " وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ " یعنی ما انسان ها را با پنج مصیبت امتحان می کنیم، گاهی با اضطراب و ترس ، هم چنان که در زمان حجاج بن یوسف ۱۲۰ هزار نفر از شیعیان به شهادت رسیدند و فضا پر از ترس و اضطراب بود و حتی در زمان این بنده شیطان، نام گذاری بچه ها با نام علی ممنوع شده بود.

وی دومین وسیله امتحان الهی را گرسنگی و فقر بیان کرد و افزود: گاهی تمام جامعه مبتلا به جوع می شدند، همانند صدر اسلام زمانی که مشرکین مسلمانان را تحریم کردند و آنها در شعب ابیطالب بودند.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: در ایران نیز در زمان تسلط انگلیسی ها بر کشور، دبیر سفارتخانه آمریکا در سال ۱۲۹۷ گزارش داد و نوشت که در کشوری زندگی می کند که کودکان با پوست های چروکیده کنار خیابان افتاده اند و مجبور هستند یونجه بخورند.

طباطبایی نژاد در ادامه سومین امتحان الهی را نقص در اموال، ورشکستگی و فقر و چهارمین امتحان را از دست دادن عزیزان عنوان کرد و گفت: از همین رو است که امیرمومنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید " فإنّ الصّبر من الایمان کالرّأس من الجسد " رابطه صبر و ایمان مانند رابطه سر و بدن است ، یعنی اگر سر به بدنی نباشد باقی نمی ماند و ایمانی که کنار آن صبر وجود نداشته باشد نیز باقی نخواهد ماند.

وی افزود: آخرین وسیله امتحان الهی نقص در ثمرات است؛ درباره ثمرات علامه طباطبایی(ره) استناد کرده اند که شاید منظور فرزندان و نوادگان باشند، اما برخی از مفسرین نیز گفته اند منظور از ثمرات همان محصولات کشاورزی است.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: خداوند متعال می فرماید ما با این پنج مصیبت، انسان ها را امتحان می کنیم و سپس در آخر آیه بشارتی می دهد می فرماید "و بشّر الصابرین" و در جای دیگر قرآن کریم می فرماید " إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب " ما به انسان های صابر بی حساب اجر می دهیم.

طباطبایی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه "و فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ " پرداخت و گفت: آیه ۱۰۷ سوره مبارکه صافات می فرماید " فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ " و مفسرین درباره آن این گونه تفسیر کرده اند که ذبح عظیم منظور همان قوچی است که برای ابراهیم (ع) آمد ، یعنی قرآن می فرماید ما به جای ذبح اسماعیل ذبح عظیمی را قرار دادیم و خداوند به آن قوچ ذبح عظیم گفته است.

وی خاطر نشان کرد: صدوق در کتاب عیون اخبارالرضا روایتی را از امام رضا (ع) نقل می کند و می گوید حضرت فرمود این تفسیر مفسرین درست نیست و مراد از ذبح عظیم گوسفند نمی‌باشد بلکه واقعه عاشورا بوده و در ادامه فرمود زمانی که ابراهیم (ع) دید اسماعیل (ع) به قتلگاه رفت اما مذبوح نشد خوشحال بود، اما از این که به اجر صابرین نرسید ناراحت گردید.

کارشناس مذهبی در ادامه این روایت به اثر اشک بر سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: خدای متعال یا حضرت جبرئیل روضه سیدالشهدا (ع) را برای ابراهیم (ع) خواندند و ابراهیم (ع) شروع به اشک ریختن نمود، در این حال وحی شد که به دلیل گریه بر حسین بن علی (ع) اجر صابرین را به حضرت ابراهیم دادند، بنابراین گریه بر سیدالشهدا (ع) انسان را بالا می برد و به مقام صابران می رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha