یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دانشگاه قم

حوزه/مراسم افتتاحیه اولین مدرسه تابستانی اقتصاد اسلامی عصر روز جمعه با حضور مسئولین استان قم، وزارت امور اقتصاد و دارایی و حوزه علمیه در تالار شهید احمدی روشن دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین افتتاحیه اولین مدرسه تابستانی اقتصاد اسلامی عصر روز جمعه با حضور جمعی از مسئولین استان، حوزه علمیه و وزارت امور اقتصاد و دارایی در دانشگاه قم برگزار شد.

در این مراسم دکتر ولدان دبیر مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دانشگاه و شرکت کنندگان در این مدرسه، گفت: هدف ایجاد مدرسه تابستانی، طرح ایده‌های جدید در حوزه اقتصاد اسلامی است.

دکتر ولدان اضافه کرد: حدود ۴۰۰ نفر در این مدرسه ثبت‌نام کردند؛ حدود ۲۷۰ نفر برای دوره حضوری و ۱۰۴ نفر برای دوره مجازی که پس از بررسی شرایط ۱۰۵ نفر دعوت به مصاحبه علمی شدند که از این تعداد حدود ۷۲ نفر برای حضور در این مدرسه تابستانی پذیرفته شدند و جمعاً با افراد ثبت نام شده به صورت مجازی ۳۰۰ نفر در این دوره شرکت خواهند داشت.

دبیر مدرسه تابستانی اقتصاد اسلامی ادامه داد: در این دوره ۲۰ استاد در قالب ۲۲ کلاس مباحث مربوط به اقتصاد اسلامی را مطرح خواهند کرد.

وی افزود: بر خلاف نظر منتقدین که می‌گویند اقتصاد اسلامی طرحی برای چالش‌های فعلی اقتصاد کشور ندارد جریان اصیل اقتصاد اسلامی توانسته راهکارهای علمی و عملی مفیدی در حوزه اجرایی ارائه دهد که همین ضرورت برگزاری این دوره تابستانی است.

دکتر زریباف معاون اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دیگر سخنران این مراسم بود؛ وی با تشکر از برگزاری این دوره ضمن بیان تاریخچه‌ای از مباحث اقتصاد اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، گفت: اقتصاد اسلامی هم علم هم روش و هم مکتب است و می‌تواند به عنوان یک گفتمان کامل مطرح شود.
معاون اقتصادی بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود به بررسی و آسیب شناسی مباحث اقتصاد اسلامی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دولت‌ها پرداخت.

در ادامه دکتر قریشی معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری قم عنوان کرد: در حوزه اقتصادی باید بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم و یا آن را چگونه در حوزه اجرایی به کار گیریم.

وی افزود: این مدرسه باید کمک کند یک گفتمان‌سازی را در حوزه اقتصاد انجام دهیم و آن نیز باید در حوزه اجرا به کار گرفته شود تا بتوانیم نیازهای اساسی کشور را برطرف کنیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در حوزه اقتصادی تمدن اسلامی عقب هستیم، عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه به عنوان پرچمداران فقاهت درک خوبی از مسائل قبل و بعد از انقلاب ایجاد نشد، یعنی نوعی نگاه دینی که در سطح زندگی فردی است، گفتمان غالب قبل از انقلاب بود اما بعد از انقلاب این گفتمان متفاوت شد و فقیه باید از طرف حاکم برای تمدن سازی اسلامی نسخه بدهد یعنی بعد از انقلاب فرایند اسلامی‌سازی متفاوت است و باید روندها اصلاح شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در بحث اسلامی سازی اقتصاد رویکردهایی وجود دارد که یکی از آنها این است که مباحث اقتصاد غرب را با ابزارهای دینی با هم تلفیق کنیم که آن وضعیت فاجعه باری را به وجود آورده است که نتیجه آن نهادینه شدن بانکداری ربوی است و متأسفانه در نظام مالیاتی نیز همین مطرح است؛ ما عملاً نظام مالیاتی اسلامی را کنار گذاشته‌ایم و در این قضایا متاسفانه دولت‌ها مقصر اصلی هستند؛ زیرا نه به حوزه‌های علمیه و نه به دانشگاه‌ها اهمیت نمی‌دهند.

در ادامه دکتر نعمتی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به مباحث علمی و تاریخی اقتصاد در غرب و اسلام، گفت: ما به فقاهت اجتماعی نیاز داریم و مباحثی که در این مدرسه تابستانی مطرح می‌شود نیز در این قالب است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به بازسازی نیروها نیاز داریم، گفت: مباحثی که در این دوره ارائه می‌شود باید کاربردی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha