دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت:باید درس‌ها و عبرت‌های پیرامون کربلای اباعبدالله الحسین (ع) را ببینیم و بیاموزیم،چرا که در دنیا دانشگاه‌ها و رشته‌های زیادی وجود دارند، در هیچ دانشگاهی کیفیت، تأثیرگذاری و انسان‌سازی دانشگاه مکتب امام حسین (ع) را نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی صبح امروز در مراسم عزاداری دهه سوم محرم که در مسجد محمدخان بیگ برگزار شد گفت: باید درس‌ها و عبرت‌های پیرامون کربلای اباعبدالله الحسین (ع) را ببینیم و بیاموزیم، در دنیا دانشگاه‌ها و رشته‌های زیادی وجود دارند، در هیچ دانشگاهی کیفیت، تأثیرگذاری و انسان‌سازی دانشگاه مکتب امام حسین (ع) را نداریم، دانشگاه‌های دنیا آدم‌ها را در سنین خاصی پذیرفته و در مدت مشخصی فارغ‌التحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: در دانشگاه اباعبدالله (ع) سن و جنسیت مطرح نیست، در دانشگاه‌های دنیا اساتید در یک سنینی کار خود را آغاز کرده و در یک سنینی کار خود را به پایان می‌رسانند، در دانشگاه امام حسین (ع) ما استاد ۶ ماهه داریم، استاد ۶ ساله داریم، استاد جوان داریم، استاد هشتاد و چند ساله داریم، استاد جوانمردی و حرّیت هم داریم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در دانشگاه‌های دنیا کسانی که در دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند معمولاً جوانان هستند اما در دانشگاه امام حسین (ع) هر چه آدم‌ها با کمال‌تر می‌شوند بیشتر لایق پذیرش معارف مکتب عاشورا می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین ما باید به درس‌ها و عبرت‌های مکتب و دانشگاه اباعبدالله (ع) توجه کنیم، آدم‌هایی که آمدند شمشیر تیز کردند و در مقابل امام حسین (ع) ایستادند ناجوانمرد بودند، دین خود را به دنیا فروختند، امام حسین (ع) در مورد این‌ها فرمود برده دنیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز آدم‌های زیادی هستند که به دنیا چسبیده‌اند و کاری به دین ندارند، مخصوصاً آن‌هایی که ربطی به امام حسین (ع) ندارند خیلی گرفتارترند، باید از این‌ها عبرت بگیریم، امام حسین (ع) به عمربن‌سعد گفت از این جنگ دست بردار، گفت خانه‌ام را خراب می‌کنند، امام (ع) گفت من به تو خانه می‌دهم، گفت نخلستانم را به آتش می‌کشند، امام (ع) فرمود من در مدینه به تو باغ می‌دهم، هر بهانه‌ای آورد امام (ع) جلوی او را گرفت، در نهایت حضرت به او گفت تو به گندم ری نخواهی رسید، او در نهایت گستاخی گفت از جو ری هم بخورم برایم کافی است، یعنی آنقدر شعور نداشت که باید چطور رفتار کند، امام (ع) می‌خواست او را از جهنم نجات دهد اما او به جو اکتفا می‌کرد و به آن دل خوش بود، این نهایت دنیاپرستی را نشان می‌دهد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: در نیمه رجب امام حسین (ع) در مسجد مشغول نماز مغرب و عشاء بود، عده‌ای نزد حضرت آمدند و گفتند استانداری مدینه با شما کار دارند و می‌خواهند با شما صحبت کنند، امام (ع) فرمودند معلوم است معاویه به هلاکت رسیده است، سپس هم خوابشان را گفتند و فرمودند من خواب دیدم تخت معاویه آتش گرفته و معاویه در همان آتش‌ها سرنگون شده است، یعنی به جهنم رفته است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: سپس حضرت با تدابیر امنیتی به مرکز حکومت در مدینه رفتند، در آنجا به حاکم مدینه که می‌خواست از ایشان بیعت بگیرد فرمودند مگر مرا نمی‌شناسی؟ من اهل‌بیت نبوّتم، من از خاندان رسالتم، وحی در خانه ما نازل می‌شده است، جبرئیل امین در خانه ما رفت‌وآمد داشته است اما یزید شراب‌خوار و عیّاش است، علناً فسق و فجور می‌کند، به ناحق خون می‌ریزد.

وی یادآور شد: حضرت در ادامه جمله‌ای را فرمود که مربوط به همه زمان‌ها در طول تاریخ و همه آدم‌هاست، حضرت فرمود هر کسی که راه و روش مرا دارد، هر کسی که با من است و هر کسی که مرا می‌پسندد با هر کسی که راه و روش یزیدی دارد بیعت نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: آدم‌هایی داشته‌ایم که عالم و فقیه بوده‌اند، خیلی نان امام زمان (عج) را خورده بودند و درس حوزه خوانده بودند اما با آمریکا و دست نشانده شاه کنار آمدند، ولی با امام خمینی (ره) که برای دین فریاد می‌زد و جانش را برای دین گذاشته بود کنار نیامدند.

وی عنوان کرد: اکنون نیز مزدورانی هستند که به فرموده امام راحل و رهبر حکیم انقلاب، اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی هستند، یعنی می‌توانستند با اسرائیل کنار بیایند اما نمی‌توانستند با حاج قاسم سلیمانی کنار بیایند، باید درس بگیریم و بدانیم وظیفه ما در شرایط کنونی چیست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام حسین (ع) مسلم‌بن‌عقیل را به کوفه فرستاد اما کوفیان مسلم را تنها گذاشتند، در حالی که می‌گفتند ما مخلص امام حسین (ع) هستیم، این دروغ بود، امروز هم اگر ما بگوییم شب و روز دائم برای ظهور امام زمان (عج) دعا می‌کنیم اما کاری به نظام جمهوری اسلامی و نایب امام زمان (عج) که اسرائیل را زمین‌گیر کرده و هیبت آمریکا را شکسته نداریم، این همان رفتار مردم کوفه است، ما باید از تاریخ درس بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: امام (ع) در وصیت‌نامه خود نوشتند من برای امر به معروف، نهی از منکر و عمل به سیره جدم پیامبر (ص) قیام کرده‌ام، خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه وقتی می‌خواهد فرق بین مؤمن و منافق را بیان کند، می‌فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، یعنی (مردان و زنان دو چهره همانند یکدیگرند به کار ناپسند وامی‌دارند و از کار پسندیده باز می‌دارند و دست‌های خود را از انفاق فرو می‌بندند خدا را فراموش کردند پس خدا هم فراموششان کرد در حقیقت این منافقانند که فاسقند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید منافقین فقط کنار هم چیده شده‌اند، دل‌هایشان با هم نیست، آن‌ها امر به منکر می‌کنند، هر آدم عاقلی می‌فهمد که وحدت معروف است، هر مسلمانی می‌داند نماز جماعت، نماز جمعه، یکپارچگی، همدلی و مهربانی بین مؤمنین ارزش دارد و معروف است، خداوند درباره منافقین می‌گوید دل‌های این‌ها با هم نیست و با هم دشمن هستند، این‌ها امر به منکر می‌کنند، یعنی برای مثال دائم در حال تبلیغات هستند که مسجد آتش بزنید تا پول به حسابتان واریز شود، البته الحمدلله نسلشان در حال انقراض است، این‌ها نهی از معروف می‌کنند و مثل چوب خشک هستند که باید به جایی تکیه کنند، عاطفه و محبتی نسبت به هم ندارند.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۱ سوره توبه می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»، یعنی (مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و نماز را بر پا می‌کنند و زکات می‌دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می‌برند آنانند که خدا به‌زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمنین فدای یکدیگر می‌شوند، مثل حادثه شاهچراغ که یک عزیزی از جان خود گذشت و دست خالی به تروریست مسلح حمله کرد و او را زمین‌گیر کرد تا از فاجعه بیشتر جلوگیری کند، مؤمنین ولیّ، ناصر، یاور و دلسوز نسبت به یکدیگر هستند، این‌ها درس‌های عاشوراست.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام حسین (ع) فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام اما یزید امر به منکر و نهی از معروف می‌کند، نهی می‌کند که مردم به امام حسین (ع) بپیوندند و امر می‌کند که مردم امام (ع) را بکشند، ما اگر در کوفه بودیم باید سراغ مسلم بن عقیل می‌رفتیم، امروز هم باید پشت سر ولی‌فقیه بایستیم، برای اینکه شایسته‌ترین کسی است که در زمان غیبت دارد جاده ظهور را صاف می‌کند، دل‌ها را به هم وصل می‌کند و با مقاومت اسلامی جهان اسلام و مسلمان‌ها را برای پذیرش بقیه‌الله (عج) آماده می‌کند، ما وظیفه داریم ایشان را حمایت کرده و به ایشان کمک کنیم، وظیفه داریم سرباز خوبی باشیم، این‌ها درس‌های عاشوراست.

وی عنوان کرد: امام حسین (ع) زمانی که از سوی استاندار مدینه با هدف بیعت فراخوانده شد، تا زمانی که مدینه را ترک کرد، طی این چند روز دو بار بر سر مزار رسول الله (ص) حاضر شدند و در آنجا با خدا صحبت کردند، در یکی از این دفعات فرمودند خدایا من فرزند پیغمبر تو هستم، تو می‌دانی این‌ها از من چه می‌خواهند، من از تو می‌خواهم برای من آن چیزی را انتخاب کنی که رضایت تو، رضایت پیغمبرت و خشنودی مسلمان‌ها در آن باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در میانه راه نیز حضرت سخنرانی کردند و فرمودند رضای خدا رضای ما اهل بیت (ع) است، زبان حال حضرت در هنگام شهادتشان نیز این بود که خدایا راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم.

وی ادامه داد: گفت: در مجلس یزید، آن ملعون به حضرت زینب (س) گفت دیدی خدا با برادر تو چه کرد؟ او این را گفت که به درد حضرت زینب (س) دامن بزند و نمک به زخم ایشان بپاشد، حضرت فرمود من جز زیبایی چیزی ندیدم؛ منظور حضرت این بود که آن چیزی که خدا برای ما در نظر گرفته فقط زیبایی است اما آن چیزی که از شما صادر شده فقط ظلم و جنایت است.

وی تأکید کرد: ما در کربلای اباعبدالله (ع) درس ایمان و امید می‌گیریم، عصر روز عاشورا به ظاهر از امام حسین (ع) و پیروان آن حضرت چیزی نمانده بود اما عاشورا به ما درس امید می‌دهد، این امید را در ایام منتهی به انقلاب اسلامی هم شاهد بودیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در کربلای اباعبدالله (ع) ایمان جان تازه گرفت، شجره طیبه دین با خون اباعبدالله (ع) و یاران آن حضرت زنده شد، امید در دل پیروان اباعبدالله (ع) بود، لذا یزید شکست خورد، یزید تصور کرده بود اگر امام حسین (ع) را به شهادت برساند بقیه وحشت می‌کنند و به دنبال کارشان می‌روند اما نهضت‌ها یکی پس از دیگر راه افتادند و روزگار یزید را سیاه کردند، طوری که یزید از ترس می‌گفت کشتن امام حسین (ع) دستور من نبوده است، در حالی که دروغ می‌گفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: چون یزید دید که ورق برگشت به همین خاطر دروغ می‌گفت، این ورق برگشتن را می‌توان در سخنرانی‌های امام زین‌العابدین (ع) و سخنرانی‌های حضرت زینب (س) در کوفه و شام مشاهد کرد، حضرت زینب (س) در مجلس یزید به او گفت من حقارت و پستی تو را به تو نشان می‌دهم، از این کلام معلوم می‌شود حضرت زینب (س) اسیر نیست، امیر است، این یزید است که اسیر هواهای نفسانی خویش است.

وی اظهار کرد: حضرت زینب (س) مجلس را منقلب کرد و قسم جلاله یاد کرد و گفت به خدا سوگند تو نمی‌توانی یاد ما را به فراموشی بسپاری و کاری کنی مردم ما را نخواهند، اربعین بسیر زیبا این فراموش نشدن‌ها را نشان می‌دهد و نمایان می‌کند همه دنیا می‌خواهند جای پای آن‌ها را ببوسند و به همت، عزت و عظمت آن‌ها احترام بگذارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: حضرت زینب (س) در مجلس یزید فرمود یزید تو پست‌تر از آنی هستی که بتوانی قرآن و وحی را تعطیل کنی، تو آمدی خیمه‌های قرآن ناطق را آتش زدی، امروز پست‌ها و رذل‌های این زمانه نیز آمده‌اند قرآن آتش می‌زنند، نه یزید آن زمان توانست موفق شود و نه نوچه‌های یزید امروز می‌توانند با آتش زدن قرآن جلوی نشر دین را بگیرند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی بسیار گزارش داده‌اند که امروز به معنای واقعی کلمه آیه «و یدخلون فی دین الله افواجا» در حال تحقق است، لذا باید قدر انقلاب، رهبر حکیم انقلاب، وحدت و یکپارچگی خود را بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: دشمن شیطان است، خداوند در آیه ۲۶۸ سوره بقره می‌فرماید «الشیطان یعدکم الفقر»، یعنی (شیطان شما را (به هنگام انفاق) وعده فقر و تهی دستی می‌دهد)، دشمن دائم می‌خواهد ما را مأیوس کند و بگوید شما هیچ نیستید و به هیچ جا نمی‌رسید، این کار شیطان است، فرعون نیز همین‌گونه بود، فرعون مدام کاری می‌کرد که مردم احساس عقب‌ماندگی کنند، چون می‌دانست وقتی احساس عقب‌ماندگی کنند مطیع او می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام خمینی (ره) فرمود یأس و ناامیدی از لشکریان و جنود ابلیس است، ما احتیاج به وحدت داریم، احتیاج به این داریم که جوانان و نوجوانان ما به برکت روحانیت فعال و مساجد، تقویت شوند، ان‌شاءالله با این وحدت، انسجام و امید به آینده خبرهای خوش و آینده‌ای بسیار روشن را در پیش داریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha