دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر /  همایش رابطین امر به معروف ادارات همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اهمیت توجه و نظارت جدی توسط حراست‌ها در ادارات و دستگاه‌ها، گفت: اگر مجموعه رابطان امر به معروف در ادارات به خوبی عمل می‌کردند، هیچ مسئول ضعیفی به صندلی مدیریت تکیه نمی‌زد و درگیر مسئول ضعیفی که توانایی ندارد نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی عصر امروز در اولین همایش رابطین امر به معروف ادارات، با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات صورت گرفته توسط ستاد امر به معروف استان همدان، اظهار داشت: دبیر ستاد امر به معروف استان تلاش بسیاری در عرصه راه اندازی گشت ارشاد مسئولان داشته که قابل تقدیر است، اما از آنجایی که تعداد نیروهای ستاد به اندازه انگشتان دو دست نمی‌رسد، بنابراین نقش مطالبه‌گری و راهبری را ایفا می‌کند و باید از ظرفیت‌های مردمی و گروه‌های مطالبه‌گر در این عرصه بهره برد.

وی با اشاره به برخی گلایه‌مندی‌های مردمی در بعضی از ادارات، یادآور شد: با مسائل و مشکلاتی در ادارات روبرو هستیم که برطرف کردن آن ربطی به تحریم، اعتبارات و مباحث اقتصادی ندارد، همانند نحوه برخورد با ارباب رجوع و یا ترک فعل‌هایی که گاهی از موارد صورت می‌گیرد.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه در جامعه امروز، اذهان و افکار در دست رسانه‌ها قرار گرفته و شرایط با گذشته متفاوت است، گفت: سال‌های قبل بسترهای فکری چندان متفاوت نبود و لذا ذهن‌ها به هم نزدیک بود، اما امروز ممکن است یک زن و شوهر دیدگاه و دنیای متفاوتی نسبت به هم داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر ممکن است نظرات و اولویت‌ها در جامعه با هم تفاوت باشند، اظهار کرد: زمانی که نظام فکری افراد در جامعه با هم متفاوت است، باید برای صحبت با مخاطب از قبل با نظام فکری او آگاه باشیم و منطبق بر این نظام فکری به بررسی روش‌ها و مسائل بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه زمانی که به یک نگاه مشترک برسیم، مردمی سازی و آموزش نیز راحت‌تر محقق می‌شود، یادآور شد: در مسئله ادارات و دستگاه‌ها چنین دیدگاه یکسانی وجود دارد که لازم است با کم‌کاری ها و ترک فعال‌ها مقابله شود.

وی افزود: اگر در ادارات کارمندی به هر دلیل نمی‌تواند مسئولیتی را انجام دهد، باید در پذیرش مسئولیت و حضور در آنجا تجدید نظر کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اهمیت توجه و نظارت جدی توسط حراست‌ها در ادارات و دستگاه‌ها، گفت: اگر مجموعه رابطان امر به معروف در ادارات به خوبی عمل می‌کردند، هیچ مسئول ضعیفی به صندلی مدیریت تکیه نمی‌زد و درگیر مسئول ضعیفی که توانایی ندارد نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه مطالبه‌گری در مجرای صحیح خودش قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: امر به معروف فقط بحث حجاب نیست، بلکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی عدم اجازه حضور و مدیریت به یک مدیر و کارمند ضعیف.

امام جمعه همدان، با اشاره به نقش مردمی سازی امر به معروف در جامعه، گفت: اگر یک فرد ضعیفی که شاید پشتوانه‌ای هم ندارد و یا یک کارمند، در ادارات متوجه فسادی شوند، آیا می‌توانند به راحتی به مدیر آن مجموعه امر به معروف و نهی از منکر و یا نقد کنند؟

وی با تأکید بر اینکه منظور از فساد، فقط فسادهای کلان نیست، اظهار کرد: منظور از فساد معنای عام آن است که می‌تواند عدم تکریم ارباب رجوع و یا ترک فعل و یا برخورد نا مناسب باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با بیان اینکه اگر کسی توانایی انجام کاری را ندارد، شرعا اشکال دارد آن مسئولیت را قبول کند، یادآور شد: در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که حضرت فرمودند، جامعه به تقدس دست پیدا نمی‌کند مگر زمانی که ضعیف بدون ترس و لکنت زبان بتواند حقش را از قوی بگیرد.

وی ادامه داد: در حکومت اسلامی فرد ضعیف باید بتواند به یک مسئول بدون هیچ دغدغه‌ای حق خودش را مطالبه کند و انتقاد کند.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه البته مطالبه‌گری و نقد هم دارای اصولی است که باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید مراقب باشیم که از واقعیت ماجرا مطلع باشیم و با گمانه زنی و یا تهمت آبروی کسی را نبریم.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری این جلسات به صورت ماهانه و فصلی به جهت استفاده از نظرات اعضا دارای اهمیت است، بیان کرد: با توجه به اینکه جمع حاضر در میدان حضور دارد، می‌توانند به ارائه راهکار برای اصلاح نظام اداری کمک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha