پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
بوشهری

حوزه/رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از برگزاری همایش نکوداشت مرحوم آیت الله ناصری، بر لزوم معرفی الگوهای درخشان حوزوی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برگزارکنندگان همایش نکوداشت آیت الله ناصری، با رئیس جامعه مدرسین دیدار کردند. آیت الله حسینی بوشهری ضمن تسلیت بابت ایام سوگواری اهل بیت -علیهم السلام- گفت: امیدواریم احساس مسئولیت حسینی داشته باشیم.

وی شخصیت مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری را جامع الأطراف توصیف کرد و ابراز داشت: ایشان علاوه بر طی مراحل والای معرفتی، در طول حیات خود پشتیبان این نظامی بودند که به نام اهل بیت -علیهم السلام- شکل گرفته است و پیوسته برای موفقیت این نظام، همراهی، همدلی و دعا می‌کردند. ایشان مصداق بارز حدیث «العُلَماءُ باقون» هستند.

امام جمعه قم با اشاره به رویکرد تربیتی همایش نکوداشت آیت الله ناصری، اظهار داشت: باید مبانی دینی سخنان مرحوم آیت الله ناصری استخراج شود؛ چرا که ایشان مباحث را به صورت ساده برای عموم مردم بیان می‌کردند و از ارائه مبانی آن خودداری می‌کردند.

وی ضمن تأکید بر لزوم معرفی الگوی‌های درخشان حوزوی افزود: امیدواریم این همایش و معرفی شخصیت ایشان، که امری بسیار ضروری است، برای حوزه‌های علمیه الهام بخش واقع شود. خصوصا در این زمانی که به معرفی الگوهای درخشانی همچون ایشان، نیازمندیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به سیره قرآن کریم در معرفی الگوهای موفق اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن اگر چه کتاب قصه و داستان نیست؛ اما در جای جای آن شرح حال انبیاء و اولیای الهی را مشاهده می‌کنیم که پیام آن لزوم بهره‌گیری از الگوهای موفق برای رسیدن به کمال است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم، در طول ۲۳ سال دعوت پیامبر -صلی الله علیه و آله- به اسلام، نقش الگویی پیامبر را برجسته می‌کند. امام صادق -علیه السلام- می‌فرماید «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُم»، که نشان دهنده تأثیر بیشتر عمل و رفتار نسبت به تبلیغ زبانی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش الگویی علماء در زمان غیبت گفت: کسانی ورثه الأنبیاء هستند و نقش ائمه را در عصر غیبت ایفا می‌کنند که سالک إلی الله بوده و از تعلقات دنیایی بریده باشند تا زمانی که پیام دین را منتقل می‌کنند، بر جان‌ها بنشیند.

شایان ذکر است: در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین جعفر ناصری هدف از برگزاری این همایش را زنده نگاه داشتن سیره عملی انبیاء و معرفی خدمات اجتماعی و ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله ناصری عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: امیدواریم بتوانیم به سمت معرفی الگوهای درخشان حوزوی حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین معصومی، دبیر این همایش نیز، گزارشی از جزئیات برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: در سه محور اخلاقی، تربیتی و مهدوی از سیره مرحوم آیت الله ناصری برای جذب مقالات و پژوهش‌ها فراخوان داده شد و تا کنون ۲۲ نشست علمی و دو (۲) پیش همایش برگزار شده است.

وی در خصوص زمان برگزاری این همایش خاطر نشان کرد: با توجه به گرایش ویژه‌ای که به آیت الله ناصری در شهر اصفهان وجود دارد، این همایش یک نوبت در تاریخ ششم (۶) مهرماه در اصفهان و یک هفته پس از آن در تاریخ سیزدهم (۱۳) مهرماه در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha