سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه چهاربرج

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: مهم‌ترین رسالت و مأموریت دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در همه سطوح تلاش برای ترسیم راهبردها و یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه توسعه و تعمیق هوشمندانه “مردمی‌بودن” و “مردمی ماندن” راهپیمایی اربعین و جستجوی دقیق برای کاهش دخالت دولت از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌سازی و تنظیم‌گری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام اصغر جلالی، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج، با اشاره به مقوله حجاب، اظهار داشت: در مسائل اجتماعی با واقعیت و احساس واقعیت مواجهیم و این دو مقوله، تفاوت زیادی با هم دارند؛ یعنی برخی مسائل، بیشتر از آنچه وجود دارند احساس می‌شوند که یکی از آن مسائل بی‌حجابی و کم‌حجابی در جامعه امروزی است.

امام‌جمعه چهاربرج افزود: در مسئله حجاب اکثریت جامعه و مردم؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد به حجاب اعتقاد داشته و به آن به‌عنوان یک الزام اجتماعی باور دارند؛ اما اکثر مردم آنچه از باور جامعه درک و احساس می‌کنند به‌کلی متفاوت با این واقعیت است.

وی با اشاره به اینکه این مسئله گویای اهمیت جنگ شناختی و غلبه ذهنیت بر عینت و ناشی از بزرگ‌نمایی و جعل واقعیت در رسانه تفسیر می‌شود، گفت: نقطه تمرکز جریان غرب‌گرا در ایران بر بزرگ‌نمایی این «نا واقعیت احساسی» به‌جای «حقیقت میدانی حجاب» و متعاقب آن مسئله‌زایی از حجاب و بحران‌آفرینی پیرامون آن شکل‌گرفته است.

حجت الاسلام جلالی به نتایج پیمایش‌های ملی نیز اشاره و تصریح کرد: از مهم‌ترین یافته‌های پیمایش‌های انجام شده، تفاوت معنادار بین «واقعیت» و «احساس واقعیت» در ارزیابی از مولفه‌های اجتماعی بوده و درباره «گزاره‌های اخلاقی تأثیر حجاب»، توافق جامعه درباره مقیاس اخلاقی حجاب وزن بالایی دارد و دارای مقبولیت حداکثری است، طور یکه اکثریت افکار عمومی مسئله حجاب را به عفت و پاک‌دامنی مرتبط می‌دانند.

امام‌جمعه چهاربرج با تأکید بر اینکه مسئله حجاب به‌عنوان یک میثاق فرهنگی، تاریخی و دینی مردم ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که نیروهای فکری و رسانه‌ای مورد حمایت غرب سعی دارند با دامن‌زدن به «نا واقعیات» و جعل حقیقت، مسئله پوشش و حجاب را به‌عنوان یک مسئله اجتماعی وارد نقطه بحرانی کرده و از آن به‌عنوان یک پشتوانه دوقطبی‌سازی و منازعه آفرینی در حوزه سیاسی بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره اینکه مسائل اجتماعی این قابلیت را دارد تا به‌عنوان یک ذخیره تحریکی جریان‌های سیاسی عمل کند، افزود: البته دیدیم و خواهیم دید که بانوان ما با حفظ حجاب خود مشت محکمی بر دهان دشمنان و هواپرستان زده و خواهند زد و مصداق عینی آن در مسئله پیاده‌روی اربعین چه زائرین کربلا و چه جاماندگان در داخل کشور مشاهده شد.

حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه در پیاده‌روی اربعین در چهاربرج و سایر نقاط کشور هم حضور زنان باحجاب کامل اسلامی چشمگیر بود، گفت: باید واقعیت حجاب را در چنین مراسم‌هایی دید و البته در کنار آن نیز باید فکری به این متجاهرین به کشف حجاب کرد و برنامه داشت.

امام‌جمعه چهاربرج هم چنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور، اظهار کرد: بی‌تردید، قیام ۱۷ شهریور را می‌توان به‌عنوان یکی از نقاط عطف مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی دانست.

وی با بیان اینکه قیام خونین ۱۷ شهریور عاملی مؤثر در تشدید مبارزات مردمی و تسریع در سقوط رژیم پهلوی به شمار می‌رود، افزود: ابعاد عظیم کشتار و سرکوب مردم بی‌گناه در این روز باعث شد تا انقلابیون و رهبران آن‌ها در حرکت خود مصمم‌تر شده و دراین‌بین نیز رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) نقشی به سزا داشت.

حجت الاسلام جلالی گفت: حمایت‌های سران به‌اصطلاح دموکرات آمریکا از رژیم پهلوی در سرکوب مبارزین نیز باعث شد تا ادعاهای به‌اصطلاح حقوق بشری و دموکراتیک آن‌ها در بین مردم رنگ ببازد و ماهیت اصلی آنان برای مردم ایران هرچه بیشتر نمایان شود.

امام‌جمعه چهاربرج در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته با اشاره به تناقضات رفتارهای سران کشورهایی اروپایی و غربی، تصریح کرد: آنها برای ما نسخه می‌پیچند که زنان را در ایران آزاد بگذارید در حالی خودشان برای زنان و پوشش آنها قانون وضع می‌کنند و اکنون وزارت آموزش‌وپرورش فرانسه که از حامیان هنجارشکنان و اغتشاشگران بود در یک اقدام ضد حقوق بشری، پوشش اسلامی را در مدارس این کشور ممنوع کرد.

وی با بیان اینکه اسلام‌هراسی کلیدواژه‌ای است که کشورهای غربی به‌عنوان یک سیاست کلی آن را در دستور کار خود قرار داده و در سال‌های اخیر سیاست اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی به نمایش گذاشته‌اند، اظهار کرد: این ممنوعیت نیز در راستای همان اسلام‌هراسی است که این بار با رمز ممنوعیت پوشش اسلامی خود را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اینکه آنان در سیاست‌های دوگانه، آزادی اقلیت‌های دینی به‌ویژه مسلمانان را سلب کرده و به گروه‌های دیگر اجازه فعالیت‌های دینی و اجتماعی و انتخاب پوشش موردنظر خود در فضای جامعه را می‌دهند، تصریح کرد: ننگ بر این فریبکاری و عوام‌فریبی که آنجا از قانون خودش حمایت می‌کند و دعوت به قانون‌مداری به‌اصطلاح خودشان می‌کند و در ایران از بی‌قانونی و اغتشاش حمایت می‌کند.

امام‌جمعه چهاربرج در ادامه به حماسه عظیم و میلیونی اربعین اشاره کرد و افزود: در این جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی‌سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج، هم عاشورای امسال و هم اربعین امسال یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ بود.

وی با تقدیر از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت و دستگاه‌های تابعه و دیگر نهادهای امنیتی و انتظامی در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، گفت: باید آسیب‌شناسی دقیق انجام گیرد تا در سال‌های آینده از ضعف‌ها کاسته و بر قوت‌ها افزوده شود.

حجت الاسلام جلالی افزود: مهم‌ترین رسالت و مأموریت دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در همه سطوح تلاش برای ترسیم راهبردها و یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه توسعه و تعمیق هوشمندانه “مردمی‌بودن” و “مردمی ماندن” راهپیمایی اربعین و جستجوی دقیق برای کاهش دخالت دولت از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌سازی و تنظیم‌گری است.

وی هم چنین از مردم و تمامی مسئولان و هیئت‌های عزاداری چهاربرج که در برگزاری مراسم‌های اربعین حسینی اعم از برپایی موکب در کربلا و پیاده‌روی جاماندگان اربعین نقش مهم و بسزایی داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha