یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صفایی بوشهری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان بوشهر یکی از راهکارهای جهان استعمار را تخریب هویت عنوان کرد و گفت: استعمار با مقاومت برخورد سخت و نرم می‌کنند و اگر نتوانستند آن هویت و مقاومت را تخریب کنند در طول تاریخ کوشش می‌کنند به فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر صبح امروز در همایش تخصصی با موضوع مبارزات ضد استعماری مردم جنوب ایران در دانشگاه خلیج فارس، اظهار داشت: اساسا مقاومت متأثر از یک هویت است و اگر در یک جغرافیا مثل ایران، هند، نیکاراگوئه و کوبا دارای یک هویت ملی- دینی که از درون آن مقاومت آفریده نشده نبود، قطعا آن جغرافیا، جغرافیای مقاومت نمی‌توانست باشد.

امام جمعه بوشهر افزود: به همین دلیل مقاومت مولد یک هویت است، گاهی هویت دینی و گاهی ملی و گاهی تلفیقی است و به همین جهت در تاریخ مقاومت تاریخ جهان که ملاحظه می‌کنید، می‌بینید مقاومت فرزند یک هویت و فرزند یک فرهنگ است، اما خود این مقاومت هم دارای یک ویژگی است که از جهت روان شناسی و جامع شناسی ایجاد هویت و یا ارتقای سطح هویت می‌باشد.

وی تصریح کرد: این یک نکته فوق العاده مهم است، به همین دلیل هویتی که تولید مقاومت می‌کند، اگر مقاومت تحقق پیدا نکند آن هویت مبدا دچار بحران و سقوط هویتی خواهد شد، اما اگر مقاومت تولید شود، هم هویت مبدا حفظ و هم ارتقای سطح هویت، تولید و آفریده می‌شود.

وی بیان کرد: این گزاره علمی در مجامع دانشی روان شناسی و اجتماعی مطرح است که مقاومت مولود هویت و بقای هویت و ارتقای سطح هویت مولود مقاومت است و این ارتباط دو سویه ارتقایی که نزد علما و دانشمندان ثابت شده و در علوم قرآن، روایات و نهج البلاغه این نکته متذکر شده که اگر جایی مقاومت صورت نگیرد، هویت یک ملت نیز دچار بحران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مقاومت صورت گیرد هم هویت حفظ خواهد شد و این هویت دارای تجلی بیشتر و ارتقای سطح پیدا می‌کند، به همین جهت بزرگان در عرصه تربیت اجتماعی بر این معنا واقف هستند که اگر فردی بخواهد در یک جغرافیای هدف یک تحول عظیمی ایجاد کند به‌ویژه در جغرافیای هویتی و مقاومتی، باید این بصیرت را داشته باشد که ریشه و هویت آن جغرافیا را زنده کند که جامعه متوجه شود در درخت واره آنها بر چه ریشه‌هایی استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه بسیاری از هویت‌ها مقاومت زا نیست، گفت: بسیاری از مقاومت‌هایی که صورت گرفت انگیزه‌های غیر هویتی داشتند لذا آن جغرافیا دچار سقوط شد، اما اگر یک جغرافیای مورد تهاجم دارای هویتی و در درون آن مقاومت باشد، آن مقاومت گذشته از اینکه آن هویت را پاس می‌دارد، ارتقای سطح می‌دهد و در جامعه نهادینه می‌کند.

وی تأکید کرد: در روند تاریخ مصلح‌های اجتماعی اگر بخواهند آن جغرافیا را به سمت رشد ببرند، روی هویت و مقاومت متمرکز می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر یکی از راه کارهای جهان استعمار را تخریب هویت عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر این با مقاومت، برخورد سخت و نرم می‌کنند و اگر نتوانستند آن هویت و مقاومت را تخریب کنند در طول تاریخ کوشش می‌کنند به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها نام رئیسعلی دلواری در استان خودش و نیز هویت مقاومت‌زا جنوب و استان بوشهر فراموش شده بود، گفت: یکی از دسیسه‌های استعمار در جنوب ایران و یکی از راه کارهای سیاسی بر اساس موازین جامع شناختی، تهاجم استکبار است که نمی‌گذارند آن هویت مقاومت زا و تاریخ مقاومت احیا شود و جامعه‌ای که دارای هویت فرهنگی مقاومت آفرین است و از آن طرف مقاومت حافظ هویت و ارتقای سطح هویت می‌دهد، بیان شود که آن جامعه موجود به ریشه‌های تاریخی خود متصل شود و از آن ریشه‌های تاریخی ارتزاق فرهنگ و مقاومت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به برخی تحریف‌های صورت گرفت در طول تاریخ در استان، خاطرنشان کرد: در بسیاری از نامه‌هایی که از بوشهر به انگلستان ارسال می‌شد و قبل از آن در رابطه با تهاجمات اقتصادی به بوشهر که منجر به تصرفات برخی از کرانه‌ها و جزایر استان شد، تحریفات تاریخی صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر عنوان کرد: همچنین در تاریخی نچندان دور نسبت به رئیسعلی دلواری ایجاد شبهه می‌کردند و به همین خاطر است آن جامعه‌ای که به تنه خود استوار است به ریشه خود متصل شود، کاری که در این سال‌های اخیر در استان بوشهر شد بر اساس دقیق‌ترین موازین جامع شناختی و روان شناختی بود و اینچنین نام رئیسعلی دلواری در تقویم به عنوان روز شهادت وی و روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس ثبت شد تا ۱۲ شهریور احیا شود و ان‌شاءالله به‌زودی ۱۱ آبان به عنوان روز مبارزات زنان لرده با قشون انگلیس به‌عنوان روز مقاومت ضد استعماری زنان ایران در تقویم تقاضا کردیم که ثبت شود.

وی ادامه داد: این همایش‌ها و این احیای تاریخ این نتیجه را دارد که مردم استان و جنوب ایران می‌دانند بر چه ریشه‌های همچون هویت دینی، ملی و مقاومت در طول تاریخ استوار هستند.

امام جمعه بوشهر گفت: رئیسعلی دلواری و علمای بزرگ استان کاری بزرگ انجام دادند که اگر این کار را نمی‌کردند وضعیت کرانه دریایی ما در ایران، وضعیت اینچنین که الان داریم نداشت و تحت تصرفات بسیاری از بیگانگان بود و احتمال تجزیه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha