شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: همه باید برای معرفی شناسنامه ایرانی، اسلامی و انقلابی این منطقه و مردم عزیز، نجیب، صبور و سرافراز این مرز و بوم تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی هوشیاری در برابر ترفندهای شیطان و مقابله و مقاومت در برابر وسوسه‌های شیطانی است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح دعای ۲۵ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "إِنْ هَمَمْنَا بِفَاحِشَةٍ شَجَّعَنَا عَلَیْهَا ، وَ إِنْ هَمَمْنَا بِعَمَلٍ صَالِحٍ ثَبَّطَنَا عَنْهُ ، یَتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ ، وَ یَنْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ ، إِنْ وَعَدَنَا کَذَبَنَا ، وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا ، وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنَّا کَیْدَهُ یُضِلَّنَا ، وَ إِلَّا تَقِنَا خَبَالَهُ یَسْتَزِلَّنَا کار شیطان اینگونه است که وقتی قصد انجام کار زشتی کنیم ما را بر آن دلیر کند؛ و چون قصد کار شایسته‌ای کنیم ما را از آن باز دارد؛ ما را به شهوات جرأت و گستاخی می‌دهد و بنای شبهه‌ها را برای ما برپا می‌کند؛ اگر به ما وعده دهد دروغ می‌گوید؛ و اگر به آرزویمان نشاند تخلف می‌کند؛ و اگر تو نیرنگش را از ما نگردانی ما را گمراه می‌کند؛ و اگر از فسادش حفظمان نکنی ما را به لغزش می‌اندازد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: شیطان تنها وسوسه گری کرده و نمی‌تواند ما را وادار به انجام کاری کند و تنها در دل و فکر انسان نفوذ و ارزش ها و ضد ارزش ها را جابجا می‌کند به گونه‌ای که کارهای امن را ناامن و کارهای ناامن را امن جلوه می‌دهد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: شیطان انسان را گمراه می‌کند به نحوی که دوست را دشمن و دشمن را دوست خود بداند و زمانی که انسان در فکر به انحراف کشیده‌ شود در عمل هم به انحراف کشیده‌ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: شیطان وسوسه‌گری کرده و دنیا را در مقابل چشم انسان خوب و زیبا جلوه می دهد و از طرف دیگر شیطان ما را خوب شناخته و نقطه ضعف را می داند و از همان‌جا حمله می‌کند به گونه‌ای که برخی افراد بنده شکم بوده و از همان‌جا مورد حمله قرار می‌گیرند و یا فرد دیگر به دنبال شهوت‌رانی است که شیطان از همین نقطه ضعف استفاده و او را گمراه می‌کند و اگر انسان در برابر عشوه‌گری دنیا ضعف داشته باشد دچار وسوسه خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این فراز از دعا در قالب هشت جمله نحوه کار شیطان را شرح می‌دهد شامل: ایمن داشتن از عذاب خدا و آرامش خاطر از عدل او؛ ترساندن از انجام کار خیر و عدم ترس از انجام معصیت؛ تشجیع به گناه و کار خلاف؛ وسوسه گری و تصویف از انجام کار خیر؛ عشوه گری، زیبا جلوه دادن دنیا و غلیان احساسات و شهوات؛ شبهه افکنی و در فکر انسان؛ بیان وعده دروغین و آرزومند کردن انسان به آرزوهایی که تحقق نمی یاید.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی الگو گرفتن از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و تلاش برای پیروی و همراهی با ایشان است.

امام جمعه زاهدان ضمن عرض تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) عنوان داشت: در دو کشور اسلامی مراکش و لیبی زلزله و سیل جمع زیادی از مردم را داغدار کرده به گونه‌ای که عده زیادی مجروح و برخی افراد نیز مفقود شده‌اند که‌ این مصیبت را به امت اسلامی و مردم داغدار تسلیت عرض می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم که همه مردم مسلمان باید به وظیفه اسلامی و انسانی خود عمل کرده و تا حد امکان به مردم مسلمان این دو کشور مدد برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی ضمن قرائت آیه ۲۱ سوره مبارکه احزاب عنوان داشت: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا" اگر انسان می‌خواهد به اوج و قله کمال انسانیت برسد در جهت تربیتی نیازمند الگوست و خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) را برای ما الگو قرار داده است و کسی سراغ پیامبر راه می افتد که به خدا و روز قیامت ایمان و امید دارد و بر این اساس همواره به یاد خداست و کسی که این چنین باشد طبعا الگویی مثل پیغمبر اکرم(ص) را جستجو می‌کند.

وی بیان داشت: چنین کسی سعی می‌کند مثل پیامبر فکر، رفتار و زندگی کند چرا که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) الگوهای شایسته جهان بشریت هستند و اگر انسان به خدا، قیامت و جایگاه ولی الهی اعتقاد داشته باشد تلاش می‌کند تا حکمت گفتار و رفتار آن‌ها را درک و از آن‌ها درس و الگو گرفته و همچون آن‌ها عمل کند.

وی ادامه داد: سطح فهم و ایمان مسلمانان متفاوت بود و برخی حکمت رفتار ولی الهی را تشخیص نداده و همراهی نمی‌کردند و حتی موضع می‌گرفتند و در مواردی از جمله آیات جهاد، صلح حدیبیه، توزیع غنیمت‌ها، تعیین امام علی(ع) به عنوان خلیفه، سکوت امام علی(ع) در برابر خلفا، جنگ ایشان با ناکثین، مارقین و قاسطین، عدالت ایشان، صلح امام حسن مجتبی(ع)، قیام امام حسین(ع) و نیز پذیرش اجباری ولی عهدی مأمون توسط امام رضا(ع) ایراد می‌گرفتند و حد فهم آن‌ها این نبود که خود را با ولی الهی وفق دهند و برای همین همراهی نمی‌کردند و حتی موضع می گرفتند و حال ما نیز باید هوشیار و رهرو ولایت باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته یک اتفاق تاریخی و فراموش نشدنی برای مردم سیستان و بلوچستان رخ داد آن هم دیدار مردم استان با رهبر عزیز، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بود که از لطف و عنایت مقام معظم رهبری قدردانی کرده و از همکاران دفتر ایشان و زحمات اعضای ستاد دیدار از جمله دوستان استانداری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم.

امام جمعه زاهدان افزود: افراد زیادی با اشک و گریه متقاضی دیدار بودند اما کار سخت و فرصت کوتاه بود و انتخاب دو هزار نفر از میان جمع مشتاقان شامل اقوام و مذاهب مختلف از شمال تا جنوب استان از بین شیعه و سنی کار سختی بود و گام بعد نیز انتقال این‌ افراد بود که به همت دوستان با پرواز انجام شد و جای تقدیر و تشکر دارد و البته ناهماهنگی و ضعف‌هایی هم وجود داشت که بنده عذرخواهی می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) عنوان داشت: "مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ یَنَابِیعُ اَلْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ" کسی که ۴۰ روز مخلصانه برای خدا کار کند حکمت بر زبان او جاری می‌شود و مقام معظم رهبری قبل و بعد از انقلاب یک عمر جهاد مخلصانه داشته‌اند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در خصوص بیانات مقام معظم رهبری جای گفتگو و پیگیری وجود دارد که در طول خطبه‌های آینده به هر بخش از آن خواهیم پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اذعان کرد: نکته اول این دیدار شروع عاطفی، مهربانانه و برخورد پدرانه مقام معظم رهبری با مردم و تعابیری پر از مهر و محبت بود که تجلی برخورد عطوفانه رهبری با امت است.

وی افزود: در بخش دوم مقام معظم رهبری به بیان خاطرات خود در استان پرداختند که چنین چیزی افتخاری برای مردم استان است.

امام جمعه زاهدان گفت: بیان خاطرات مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان تنها برای ثبت در تاریخ نیست بلکه برای معرفی حقایق و برای دفاع از واقعیتی است که در استان جریان دارد آن هم در برابر تبلیغات دشمن که چهره دیگری از استان را نشان می‌دهد و مردم نجیب و صبور ما را به گونه دیگر معرفی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس علاقه به مردم استان به میدان آمدند تا از حیثیت مردم دفاع کرده و حقیقت ها را بیان کنند آن هم به پشتوانه ارتباط ۶۰ ساله‌ای که با استان داشته‌اند و توضیح دادند که از سال۱۳۴۲ ارتباط خود را با استان برقرار کردند و اولین ماموریت ایشان بعد از انقلاب به سیستان و بلوچستان آن هم برای شناسایی و رسیدگی مسائل استان بود که نشان از اهمیت استان در نگاه امامین انقلاب است و در ادامه نیز سفرها و پیگیری‌های ایشان را شاهد بوده‌ایم و شخصیت‌های استان را به خوبی می‌شناسند و حقیقت را برای افکار عمومی و دفاع از استان و مردمانش بیان می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: خلاصه آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه کردند به تعبیر خودشان شناسنامه ایرانی، اسلامی و انقلابی استان بود اینکه مردم شیعه و سنی از سال۱۳۴۲ پای اسلام، ایران و انقلاب بوده و از اوایل انقلاب در عرصه‌های مختلف شهید داده‌اند و همچنان شهدای زیادی تقدیم نظام اسلامی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تعبیر مقام معظم رهبری این است که سیستان و بلوچستان منطقه اسلام، منطقه انقلاب، منطقه شهید دادن و منطقه حرکت در راه خداست که معرفی شیوا و رسایی است و چه افتخاری بالاتر از اینکه مقام معظم رهبری مردم و منطقه ما را این‌گونه معرفی کردند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن نمی‌خواهد استان و مردم ما به انقلابی گری و شهید پروری شناخته شوند و نمی خواهد جبهه متحد شیعه و سنی را پای انقلاب ببیند و لذا می‌بینیم که این روزها چگونه تبلیغ کردند و سوختند از اینکه شیعه و سنی با اشک درخواست دیدار رهبرشان را داشتند که چنین چیزی نشان از عمق درک، فهم و تجلی وحدت، انسجام، دلدادگی به اسلام، ایران و انقلاب است.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این وظیفه مسئولان و کسانی که می‌توانند در این جهت کار کنند را سنگین می کند و باید شناسنامه ایرانی اسلامی و انقلابی استان را به همه معرفی کنیم و دستگاه‌هایی از جمله حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، حوزه هنری و هر کس تریبون و قلمی دارد باید برای معرفی شناسنامه ایرانی، اسلامی و انقلابی این منطقه و مردم عزیز نجیب، صبور و سرافراز این مرز و بوم تلاش کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha