پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
دفاعیه

حوزه/ دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر، از پایان‌نامه خود با عنوان: «بررسی مقایسه‌ای مؤلفه‌های آرامش بخشی در قرآن کریم و مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم فاطمه نجفی لرد دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر، صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان : «بررسی مقایسه‌ای مؤلفه‌های آرامش بخشی در قرآن کریم و مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد» به راهنمایی حجت الاسلام حسن سراج زاده، مشاوره حجت الاسلام محمد علی رستمیان و داوری حجت الاسلام محمد رضا نقیه دفاع کرد.

نجفی لرد، در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: ریشه‌دار بودن فرهنگ دینی در جامعه اسلامی ایران برخی از متخصصان حوزه سلامت روان را بر آن داشته که به منظور بومی سازی مکاتب درمانی روانشناسی غربی از جمله مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به تلفیق روش‌های درمانی آن مکتب درمانی با آموزه‌ها و تعالیم قرآنی و روایی در جهت غنی‌سازی آن اقدام نمایند.

وی افزود: در این راستا ورود محققان حوزه علوم و معارف دینی به مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم روان‌شناسی ضرورت می‌یابد، از جمله اقدامات در این زمینه مقایسه دقیق مبنایی و بنایی این دو حوزه است.

وی یادآور شد: در این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی به مقایسه مبانی و فرآیند مؤلفه‌های آرامش‌بخشی تبیین شده در تعالیم قرآن کریم و مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) پرداخته شده است، در بررسی مبنایی، انسان در مکتب درمانی اکت، حیوان ناطقی است که به دلیل محدود بودن در فضای ماده احتمال به خطاء رفتنش بسیار است و در قرآن کریم، انسان حی متأله‌ای است که با اتصال به مبداء هستی تعالی و آرامش می‌یابد، این تفاوت نگاه، مکتب اکت را به انسان محوری پراگماتیسم و آموزه‌های قرآنی را به انسان محوری موحدانه قائل کرده است.

دانش آموخته مرکز تخصصی نرجس خاتون (س) شاهین شهر تصریح کرد: در بررسی فرآیند مولفه‌ها نیز هرچند می‌توان بین مولفه‌های آرامش‌بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برخی مصادیق آرامش‌بخشی در تعالیم قرآنی اشتراکاتی یافت، اما با نظر به اختلاف در مبانی، تمایز بین مؤلفه‌ها از ماده تا ماوراء بوده، شباهت‌ها از اعتبار ساقط است.

وی خاطرنشان کرد: مکتب درمانی Act خود را یک مدل غنی، پویا و درمانی زیربنایی می‌داند اما این مبانی، تاب بنایی که اکت می‌خواهد بسازد را ندارد و نمی‌تواند آرامشی عمیق، مستمر و ماندگار را به ارمغان آورد بر این اساس اولین قدم در راستای غنی‌سازی اصلاح و تقویت مبانی است، ویژگی ممتازی که مبانی قرآنی به دلیل بهره‌مندی از حد متعالی آن، مؤلفه‌های آرامش‌بخشی مؤثری را ارائه داده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha