یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
پایتخت جهان اسلام

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تجارت ایران-بریکس از مرز ۲۵ میلیارد دلار عبور کرد

«سید روح اله لطیفی» هم‌زمان با سفر رییس مجلس شورای اسلامی به آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست روسای مجالس اعضای بریکس، اظهار داشت: در پنج ماه نخست امسال بیش از ۷۰.۳ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۳.۵ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای جهان تبادل شد که ۳۶.۸ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار آن بین ایران و ۱۰ کشور عضو فعلی و جدید و بریکس بوده که ۵۲.۴ درصد وزن و ۵۷.۷ درصد ارزش کل تجارت ایران (مجموع واردات و صادرات) را به خود اختصاص داده است . وی افزود: از کالاهای تبادل شده بین ایران و بریکس، ۲۷.۷ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۹ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار، صادرات ایران به ۱۰ کشور بریکس پلاس بوده که ۵۰ درصد وزن و ۴۷ درصد ارزش کل صادرات کشورمان به دنیا را شامل می‌شده است . لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی ایران به کشورهای بریکس پلاس گفت: چین با خرید ۵.۶ میلیارد دلار، امارات با ۲.۳ میلیارد دلار، هند با ۸۴۵ میلیون دلار، روسیه با ۳۶۱ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۵۱.۵ میلیون دلار، پنج مقصد اول صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در بین ۱۰ عضو فعلی و جدید بریکس در پنج ماه نخست امسال بودند. وی بیان کرد: برزیل با خرید مستقیم ۱.۲ میلیون دلار، مصر با ۶۴۴ هزار دلار، اتیوپی با ۱۴۳ هزار دلار، عربستان با ۹۰ هزار دلار و آرژانتین با ۴۱.۳ هزار دلار مقاصد ششم تا دهم صادرات کالاهای ایرانی به اعضای بریکس بودند. سخنگوی سابق گمرک توضیح داد: از کل صادرات به اعضای فعلی و جدید، ۲۲.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۸ میلیارد دلار صادرات ایران به پنج کشور عضو فعلی بریکس و ۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار نیز به اعضای جدید بوده است . لطیفی در خصوص واردات از اعضای فعلی و جدید بریکس، گفت: از کل واردات ۱۴.۵ میلیون تنی کالا به کشور به ارزش ۲۴.۲ میلیارد دلار، ۹ میلیون و ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد دلار از اعضای قدیم و جدید بریکس بوده که ۶۳ درصد وزن و ۶۶ درصد ارزش واردات از این کشورها در پنج‌ماهه امسال بوده که ۴.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار از اعضای فعلی بریکس و ۴.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۷.۲ میلیارد دلار از اعضای جدید بریکس بوده است. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص میزان واردات ایران از اعضای بریکس پلاس توضیح داد: امارات با فروش ۷.۲ میلیارد دلار، چین با ۷.۱ میلیارد دلار، هند یا ۸۱۳ میلیون دلار، روسیه با ۷۹۳ میلیون دلار، برزیل با ۱۳۰ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۹.۱ میلیون دلار، اتیوپی با ۵۵۲ هزار دلار، آرژانتین با ۲۹۷ هزار دلار، مصر با ۲۷۹ هزار دلار و عربستان بدون فروش کالا، به ترتیب کشورهای فروشنده کالای موردنیاز ایران در پنج‌ماهه نخست امسال در بین اعضای بریکس پلاس بودند. لطیفی ابراز امیدواری کرد: با آغاز عضویت ایران، مصر، امارات، اتیوپی، آرژانتین و عربستان از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، با فعال شدن کریدور جنوب به شمال، سیاست دلارزدایی، توسعه حمل و نقل، توسعه کسب و کار نوین بین اعضا، راه‌اندازی ارز مشترک و ایجاد ساز و کار مناسب اقتصادی بین همه یازده عضو که عمدتاً کشورهای بزرگ و در حال توسعه هستند، و سهم بزرگی از کیک اقتصاد دنیا را دارند، تجارت ایران با اعضای فعلی و جدید روند شتابانی را به خود بگیرد.

منبع: ایرنا

الخلیل پایتخت فرهنگی جهان اسلام ۲۰۲۶ شد

«عاطف ابو یوسف» وزیر فرهنگ فلسطین اعلام کرد که این رویداد اهمیت زیادی دارد، زیرا جهان اسلام پس از انتخاب «الخلیل» به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۲۶، تلاش‌های فرهنگی خود را در این شهر متمرکز خواهد کرد. ابو یوسف اظهار داشت که در همین راستا قرار است که طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تقویت هویت اسلامی در شهر الخلیل تدوین شده و با هرگونه اقدام و سیاست رژیم اشغالگر برای محو هویت تاریخی، ملی و اسلامی این شهر مقابله شود. پیش از این، شهر قدس به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۹ و پایتخت فرهنگ عربی در سال ۲۰۰۹ انتخاب شده بود و شهر «بیت لحم» هم در سال ۲۰۲۰ پایتخت فرهنگی عربی بود. چنین نام‌گذاری‌هایی گواهی بر اهمیت فرهنگی مداوم شهرهای فلسطینی برای جهان اسلام و عرب است.

منبع: ایرنا

نیکاراگوئه نقشه کودتای جهانی آمریکا را فاش کرد

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در جریان سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به دفاع از حاکمیت کشورش در برابر تهدیدهای امپریالیست پرداخت و اقدامات تحمیلی یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد. دنیس مونکادا، تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن علیه کشورش را «غیر قانونی» خواند و تاکید کرد این اقدامات، نه تنها موجب ارعاب ماناگوآ نمی‌شود بلکه این کشور را در هم نخواهد شکست. وی تاکید کرد: ما کلمه تسلیم را نمی‌شناسیم. مونکادا اطمینان داد که نیکاراگوئه به مبارزه با مداخله و استعمار بین‌المللی به نفع آزادی، حاکمیت و استقلال خود برای زندگی در صلح و امنیت ادامه خواهد داد. وی همچنین اقدامات قهری یکجانبه واشنگتن علیه کشورهای مستقلی مانند کوبا و ونزوئلا را رد کرده و هشدار داد که آمریکا از طریق این اقدامات به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و تحمیل تغییر دولت‌ها از طریق کودتا است. رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه با غنیمت شمردن فرصت تریبونی که در اختیار داشت، سازمان ملل را به دلیل تبدیل شدن به «یک نهاد بندگی و وابستگی به قدرت‌ها» مورد انتقاد قرار داد و اصلاح ساختار این نهاد بین‌المللی را خواستار شد. وی همچنین از سازمان ملل خواست تا دستور دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در خصوص به رسمیت شناختن تقصیر آمریکا به دلیل خسارات وارده به این کشور در جریان «جنگ جنون‌آمیز و انتقام‌جویانه تحمیل شده به کشور و مردم» اقدام کند. مونکادا با بیان اینکه در حال حاضر، عصر «الگوی امپریالیستی و استعماری» منقضی شده است، پیشرفت در مسیر ایجاد نظم نوین جهانی و چند قطبی را خواستار شد. از سال ۲۰۱۸ و به دنبال زندانی شدن عوامل کودتای نافرجام تامین شده توسط ایالات متحده و اروپا، غرب اعمال تحریم‌های مالی علیه دولت نیکاراگوئه را آغاز کرده است. دولت نیکاراگوئه به تازگی با ارسال یادداشتی دیپلماتیک به دبیرکل سازمان ملل متحد، «بدهی تاریخی» ایالات متحده به این کشور به موجب تأمین مالی تهاجم مسلحانه برای از بین بردن انقلاب ساندینیستا در سال ۱۹۷۹ را یادآور شد و از آمریکا خواست به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری عمل کند.

منبع: ایرنا

آغاز ساماندهی کودکان کار در سمنان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از ساماندهی ۲۱۵ کودک کار طی شش ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۲ درصد را اتباع خارجی شامل می شوند. محمود منطقی صبح چهارشنبه در جلسه کارگروه سلامت زنان و خانواده با حضور رئیس کارگروه کنترل و کاهش کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی کشور به میزبانی سالن جلسات کوثر استانداری سمنان ضمن بیان اینکه طی شش ماهه نخست سال جاری ۲۱۵ کودک کار در استان سمنان ساماندهی شدند، ابراز داشت: این کودکان بین هفت تا هجده سال سن دارند. وی ضمن بیان اینکه بیشترین حجم این کودکان کار با ۸۲ درصد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، افزود: تنها ۱۸ درصد این کودکان ایرانی بودند. مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه این کودکان در مرکز شبانه روزی و نگهداری موقت و دو مرکز روزانه آموزشی و حمایتی ساماندهی شدند، ابراز داشت: بیشترین تعداد این کودکان با ۹۴ درصد پسران و شش درصد مابقی را دختران تشکیل می‌دهند. منطقی ضمن بیان اینکه ساماندهی این کودکان کار تنها بر عهده سازمان بهزیستی نیست، تصریح کرد: برای ارتقا خدمات، کنترل و کاهش کودکان کار می‌طلبد تا سایر ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز همگام با بهزیستی و به دور از موازی کاری همکاری لازم را داشته باشند. وی افزود: تلاش شد تا این کودکان تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته و زمینه‌های تحصیل آنها فراهم شود که برای این مهم نیز خیران و سایر دستگاه‌های مربوط می‌توانند با ورود خودشان شرایط لازم را برای آموزش آنها ایجاد کنند.سال گذشته با تلاش بهزیستی و سایر نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی تعداد ۲۰۵ کودک کار استان سمنان شناسایی و ساماندهی شدند.

منبع: مهر

پاسخ ایران به تهدید هسته‌ای اسرائیل

ایروانی با اعتراض به نقض دائم و آشکار قوانین بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: جمهوری اسلامی برای دفاع از منافع ملی خود از اعمال حقوق مشروع و ذاتی خود دریغ نخواهد کرد.در نامه روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر برابر با سوم مهر ماه امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل آمده است: بنا به دستور دولتم، مایلم توجه شورای امنیت را به آخرین مورد تهدید هشدار دهنده و جدی نخست وزیر رژیم اسرائیل در استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران جلب کنم. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهدیدهای صریحی مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای علیه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد مطرح و تاکیدکرده است که "بیش از هر چیز - مهمتر از همه - ایران باید با یک تهدید هسته‌ای معتبر روبرو شود. تا زمانی که من نخست وزیر اسرائیل هستم، تمام تلاشم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهم داد." سفیر ایران در سازمان ملل در نامه خود افزوده است: با توجه به اینکه سلاح هسته‌ای تهدیدی علیه موجودیت بشریت و کره زمین است، لذا شدت چنین تهدیدی غیرقابل قیاس بوده و شوک بزرگی به جامعه بین‌المللی وارد می‌کند، بویژه زمانی که چنین تهدیدی از تریبون معتبری همچون مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رکن اصلی سازمان ملل و نمایندگی تمام کشورهای عضو مطرح شود ایروانی تصریح کرده است: استفاده یا حتی تهدید صرف به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، صرف نظر از شرایط، توسط هر کسی، در هر زمان و هر مکان، نقض آشکار قوانین بین المللی و به ویژه ماده ۲ بند ۴ منشور سازمان ملل متحد است. در ادامه نامه سفیر ایران در سازمان ملل آمده است: علاوه بر این، هنگامی که چنین تهدید ستیزه جویانه‌ای از رژیم نامشروعی سرچشمه می‌گیرد که به طور گسترده به دلیل تجاوزها، سیاست‌های آپارتاید و حمایت از تروریسم محکوم شده است و به داشتن زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی در کنار تسلیحات متعارف پیشرفته شناخته می‌شود، این تهدید جدی‌تر و شدیدتر می‌شود و نباید نسبت به صلح و امنیت بین المللی و جامعه بین المللی بی تفاوت یا ساکت ماند. در ادامه نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل آمده است: رژیم اسرائیل بیشرمانه از فراخوان‌های مکرر بین المللی برای پیوستن به اسناد الزام آور قانونی که سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع می‌کند و مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه می‌شود به عنوان پیشنهادی که ایران از سال ۱۹۷۴ از آن حمایت کرده است سرپیچی می‌کند؛ بنابراین این وضعیت نگران کننده است. سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: ما خواستار پاسخی قوی از سوی جامعه بین‌الملل در سطح وسیع هستیم و شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت ویژه‌ای برای محکوم کردن قاطعانه و صریح اظهارات بی‌ملاحظه و خطرناک رژیم اسرائیل دارد و حفظ نظم بین المللی و حفاظت از انسانیت جمعی ما، مستلزم تعهد تزلزل ناپذیر و اقدام قاطع در پاسخ به چنین تهدیداتی است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نامه تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن شدید و صریح تهدید خطرناک رژیم اسرائیل به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران به عنوان نقض آشکار هنجارهای الزام آور تثبیت شده حقوق بین الملل، قاطعانه بر حقوق مشروع و ذاتی خود، مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل برای پاسخ قاطع به هرگونه تهدید و اقدام غیرقانونی ناشی از رژیم اسرائیل تاکید و اعلام می‌کند که برای دفاع از امنیت، منافع ملی و مردم خود از اعمال این حقوق دریغ نخواهد کرد. سفیر ایران در سازمان ملل در پایان از رئیس دوره‌ای شورای امنیت درخواست کرده است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و منتشر شود.

منبع: مهر

تنش تل آویو-مسکو بالا گرفت

تنش در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی بالا گرفته است، تا آنجا که «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از حمایت رژیم اسرائیل از امنیت نیروگاه و تأسیسات هسته‌ای اوکراین، موضوع هولوکاست را به مقامات تل آویو یادآوری کرد. در رویارویی دیپلماتیک اخیر، روابط روسیه و رژیم صهیونیستی با چالش مواجه شده و مسکو طرف مقابل، یعنی تل آویو را متهم کرده است که به اوکراین در حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای خود کمک می‌کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی در تلگرام، خشم خود را از نزدیکی تل آویو به کیف ابراز کرد و گفت که اسرائیل با جمعیت قابل توجه یهودی خود به طور غیرمستقیم از رژیمی حمایت می‌کند که به عاملان هولوکاست ادای احترام می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حساب کاربری خود در تلگرام نوشت: فقط اگر اجداد نخبگان سیاسی کنونی در تل آویو می‌دانستند که فرزندان آن‌ها مستقیم از رژیمی حمایت می‌کنند که از جلادان و ایدئولوگ های هولوکاست، تجلیل می‌کند! هرگز فرزندان امروز را نمی‌بخشیدند. این انتقاد و جنجال روسیه از رژیم صهیونیستی پس از آن به وجود آمد که «موشه ادری»، مدیر کل کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین فاش کرد که اسرائیل به اوکراین برای افزایش ایمنی تأسیسات هسته‌ای خود کمک کرده است. ادری تصریح کرد که این حمایت با تعهد اسرائیل به کنوانسیون کمک در صورت وقوع حادثه هسته‌ای همسو است. ادری در طول سخنرانی خود در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر فوریت جهانی پیرامون ایمنی و امنیت هسته‌ای، به‌ویژه با توجه به درگیری‌های جاری در اوکراین، تأکید کرد. او همچنین افزود که نگرانی‌های ایمنی هسته‌ای بدون مرز است و نیاز به گفت‌وگوی جهانی در مورد تقویت اقدامات ایمنی دارد. در حالی که چالش و تنش در روابط اسرائیل و روسیه در صحنه بین المللی آشکار شده است، ادری بخش قابل توجهی از اظهارات خود را به تهدیدات قریب الوقوع هسته‌ای اختصاص داد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تل‌آویو به عنوان بخشی از بلوک غرب این جنگ را محکوم و ارسال کمک‌های غیرنظامی به اوکراین را آغاز کرد. به گزارش مؤسسه واشنگتن با وجود جمعیت قابل توجه روس‌تبارها در سرزمین‌های اشغالی اما در جریان نظرسنجی‌های اخیر بیشتر صهیونیست‌ها اعلام کردند که در جنگ حامی اوکراین هستند. با این حال ترس اسرائیل از جبهه سوریه و افزایش فضای مانور ایران در منطقه سبب خودداری رژیم اسرائیل از تسلیح نئونازی‌ها در کیف شد. به عبارت دیگر تل‌آویو به عنوان بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های مالی- نظامی از آمریکا و شریک اصلی پیمان ناتو، تاکنون به دلیل ملاحظات منطقه‌ای و ترس از واکنش احتمالی روسیه در جایگاه بی‌طرفی قرار گرفته بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که تل آویو در حال گرایش به یک سمت جنگ یعنی اوکراین است. به گزارش تایمز اسرائیل، الی کوهن وزیر خارجه و یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز مجوز صادرات سیستم‌های جنگ الکترونیک را برای دو شرکت اسرائیلی جهت مقابله با حملات پهپادی روسیه در اوکراین در اواسط ماه فوریه ۲۰۲۳ صادر کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده در منابع عبری این سامانه قادر است تا اهداف را در برد ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایل) شناسایی کرده و اقدام به مقابله کند.

منبع: مهر

عراق عزای عمومی اعلام کرد

منابع خبری اعلام کردند که آخرین آمار کشته‌ها و مصدومان آتش سوزی در تالار عروسی "الحمدانیه" در استان‌ نینوای عراق به ۴۵۰ نفر رسید.هلال احمر عراق صبح امروز اعلام کرد که آمار کشته‌ها و مصدومان آتش سوزی تالار عروسی در منطقه «الحمدانیه» استان نینوا به بیش از ۴۵۰ نفر افزایش یافته است. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پیش از این به وزارت کشور ‌و بهداشت عراق دستور داده بود که تمام تلاش‌ها برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه انجام شود. عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق نیز اعلام کرد که تیم‌های امداد ونجات توانستند تمام مصدومان حادثه را منتقل کنند. بر اساس این گزارش، الشمری در محل آتش سوزی حاضر شده تا از نزدیک این حادثه را بررسی کند. منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، در پی وقوع آتش‌سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان حمدانیه استان نینوا واقع در شمال غرب عراق، ۱۰۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند. سیف البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق اعلام کرد، آتش سوزی در یک تالار جشن عروسی در شهرستان حمدانیه که برآورد می‌شود حدود یک هزار نفر در آن حضور داشتند رخ داده است. در حالی که تاکنون منابع رسمی گزارشی درباره علت این آتش سوزی منتشر نکرده‌اند اما بنا بر اعلام برخی منابع خبری دلیل آتش سوزی آتش بازی در مراسم عروسی بوده است. به دنبال این حادثه آتش سوزی، نخست وزیر عراق در سراسر این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد

منبع: ایرنا

ایران وارد فاز ال نینو شد

عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی مدل سازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم بارش‌ها در ایران نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.مجید آزادی گفت: گرم شدن دوره‌ای آب‌های استوایی اقیانوس آرام را ال نینو می‌نامند و این پدیده‌ای اقلیمی در نواحی استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و بیست هزار کیلومتر با ما فاصله دارد. وی با بیان اینکه ال نینو باعث گرم شدن زمین نمی‌شود و قبل از تغییر اقلیم نیز این پدیده وجود داشته است افزود: آثار این پدیده در کشورهای فیلیپین، استرالیا، اندونزی، چین، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود. آقای آزادی گفت: وقتی دمای سطح آب کاهش می‌یابد نیز پدیده دیگری به نام لانینا رخ می‌دهد. وقتی لانینا رخ می‌دهد بارش‌ها در ایران به حد نرمال یا پایین‌تر از نرمال می‌رسد. عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی مدل سازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم که بارش‌ها در ایران نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد. پیش بینی بارش ما فقط بر اساس ال نینو نیست و عوامل دیگری نیز در این حوزه تأثیر گذار هستند. وی افزود: ال نینو می‌تواند یکی از فاکتورها برای پیش بینی هوا در طول چند ماه باشد، اما قطعا تنها فاکتور پیش بینی نیست و عوامل بسیاری در این خصوص موثر هستند. مجید آزادی گفت: بیشترین تاثیر ال نینو بر مجاورت آن منطقه است و تأثیر بسیار کمی بر ایران دارد. امسال به خاطر افزایش دمایی که در نیمه مهر ماه و آبان ماه داریم احتمال زیاد برف کمتری خواهیم داشت و بیشتر بارش داریم که ممکن است سیلابی شود و باید به این نکته توجه کنیم.

منبع: شبکه خبر

ساماندهی مهاجرین روی ریل افتاد

وزیر کشور ادعای حمله به مراکز نظامی در خرم آباد را تکذیب کرد و لرزش ایجاد شده را ناشی از زلزله در عمق کم دانست.احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تعداد مهاجرین خارجی در کشور، اظهار کرد: وزارت کشور در تلاش برای ساماندهی امور مهاجرین است اما آنچه در رسانه‌ها گفته می شود ممکن است مبالغه‌هایی باشد که هیچ مرجع رسمی این اعداد را تایید نمی کند اما کاملا مشخص است که براساس یک برنامه طراحی شده نسبت به ساماندهی اتباع خارجی اقدام خواهد شدو اتباع غیرمجاز باید برگردانده شوند. کسانی هم که مجوز حضور دارند، باید ساماندهی شوند. وی در خصوص تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران، تصریح کرد: آنچه ما می توانیم تایید کنیم ۵ میلیون نفر است. البته تعداد مهاجرین رسمی کمتر است. به نظر می رسد اظهارات غیرکارشناسانه و آمارهای ساختگی درباره تعداد مهاجرین بیان می شود.

منبع: ایسنا

نخستین محموله گازی روسیه به پاکستان رسید

پاکستان نخستین محموله گاز مایع (ال‌پی‌جی) را از روسیه دریافت کرد. سفارت روسیه در اسلام آباد اعلام کرده که این محموله با کمک ایران، به پاکستان تحویل داده شد. این محموله پس از ارسال نخستین محموله نفت خام روسیه به پاکستان تحت توافق میان دو کشور، صادر شده است. سفارت روسیه در پستی در شبکه اجتماعی اعلام کرد: روسیه ۱۰۰ هزار تن گاز مایع را از طریق منطقه اقتصادی ویژه سرخس ایران، به پاکستان تحویل داده است. رایزنی برای ارسال محموله دوم، در حال انجام است اما سفارت روسیه جزئیات بیشتری درباره مشارکت ایران ارائه نکرد و قیمت این محموله یا تخفیف آن معلوم نیست. پاکستان اعلام کرده است پول نفت روسیه را به ارز چین پرداخت کرده است اما ارزش این قرارداد هرگز فاش نشد. بر اساس گزارش رویترز، واردات انرژی، بخش عمده پرداخت‌های خارجی پاکستان را تشکیل می‌دهد و واردات تخفیف‌دار از روسیه، از بار مالی پاکستان که با بحران اقتصادی و مشکل حاد تراز پرداخت روبروست، کم می‌کند.

منبع: ایسنا

باکو تلفات نظامی جنگ قره باغ را اعلام کرد

وزارت بهداشت آذربایجان اعلام کرد که در جریان «فعالیت‌های ضد تروریستی» در قره‌باغ کوهستانی، در مجموع ۱۹۲ نظامی کشته و ۵۱۲ نفر مجروح شده‌انداین وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان اقدامات ضد تروریستی، ۱۹۲ نظامی آذربایجان کشته و ۵۱۲ نفر زخمی شدند. در ۱۹ سپتامبر، باکو آغاز «فعالیت‌های ضد تروریستی در سطح محلی» در قره‌باغ کوهستانی با هدف «احیای نظم قانون اساسی» را اعلام کرد. ایروان این عملیات را تجاوز به مردم قره‌باغ کوهستانی توصیف کرد و بار دیگر تاکید کرد که هیچ حضور نظامی در منطقه مورد مناقشه ندارد. در ۲۰ سپتامبر، آذربایجان و نمایندگان ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسی با توقف کامل درگیری‌ها توافق کردند.

منبع: ایسنا

مترو شمارش معکوس افتتاح ایستگاه های جدید را آغاز کرد

سخنگوی شهرداری تهران گفت: ارزش بهره‌برداری از ایستگاه‌های متروی «شهران»، «کوهسار» و «کن» و ۵.۵ کیلومتر مسیر تونلی مرتبط در خط ۶ مترو، بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است. عبدالمطهر محمدخانی از توسعه زیرساختی خطوط مترو در این دوره از مدیریت شهری خبر داد و گفت: افتتاح ایستگاه «میدان کتاب» در خط ۷ مترو و نیز ایستگاه‌های متروی «شهران»، «کوهسار» و «کن» در خط ۶ مترو و همچنین افتتاح ایستگاه متروی «شهر پرند» پس از ۱۱ سال واگذاری پروژه به شهرداری تهران، از برنامه‌های شهرداری تهران در مهرماه است. سخنگوی شهرداری تهران در خصوص جزئیات ایستگاه میدان کتاب از خط ۷ مترو افزود: از نکات بارز معماری ایستگاه‌ میدان کتاب، نوع طراحی با شاخصه های معماری ایرانی اسلامی همخوانی دارد و در عین زیبایی ایستگاه، هزینه‌های اجرا و بهره‌برداری آتی از سازه‌ها را تقلیل می‌دهد. محمدخانی با بیان اینکه ایستگاه متروی پرند در ۱۹ کیلومتری مسیر ریلی خط یک قرار دارد، ادامه داد: ایستگاه متروی پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت، ماه جاری افتتاح خواهد شد. این امر به معنای بهره‌برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی است. وی با بیان اینکه هزینه این پروژه به ارزش روز، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: پروژه تکمیل خط متروی تهران - پرند در واقع محدوده ۱۹ کیلومتری بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند را شامل می‌شود، چرا که امتداد خط یک مترو تا فرودگاه امام خمینی (ره) قبلاً ایجاد شده و مسافرگیری در این قطعه جاری است. سخنگوی شهرداری تهران همچنین در مورد افتتاح ایستگاه‌های متروی شهر زیبا، شهران و شهدای کن در خط ۶ مترو تصریح کرد: خوشبختانه با تأمین منابع مالی لازم، زمینه افتتاح ایستگاه‌های متعددی در خط ۶ مترو فراهم شده است. پس از افتتاح پست برق جنوبی خط ۶ (پست کیانشهر) و همچنین تست گرم مسیر ۵.۵ کیلومتری از قطعه شمالی خط مترو۶، حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار، حالا شمارش معکوس برای بهره برداری از ۳ ایستگاه متروی شهر زیبا، شهران و کوهسار آغاز شده است. ایستگاه‌های حائز اهمیتی که محدوده شمال غربی خط ۶ مترو را تکمیل می‌کند و بر بهبود خدمت‌رسانی به ساکنان این محدوده اثرگذار است. به گفته محمدخانی، ارزش بهره‌برداری از ایستگاه‌های مذکور و مسیر تونلی خط ۶ مترو بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است.

منبع: ایسنا

فرزین وارد دوحه شد

در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و همچنین به‌منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی وارد دوحه پایتخت قطر شد.رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در این سفر که معاون ارزی این بانک نیز وی را همراهی می‌کند با شیخ بندر بن محمد بن سعود آل‌ثانی رئیس بانک مرکزی قطر دیدار و گفتگو می‌کند گفتنی است در روزهای اخیر منابع ارزی ایران که سالها در کره جنوبی بلوکه شده بود به حساب‌های ایران نزد ۲ بانک قطری واریز شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha