سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کارگاه "تفسیر و حفظ موضوعی قرآن کریم" در مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) اهواز

حوزه / کارگاه "تفسیر و حفظ موضوعی قرآن کریم" با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) اهواز برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، کارگاه "تفسیر و حفظ موضوعی قرآن کریم" روز گذشته با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) اهواز برگزار شد.

در این کارگاه خانم علاف‌پور استاد حوزه علمیه اظهار داشت: شیوه حفظ موضوعی قرآن بهترین راهکار برای موفقیت در حفظ موضوعی و حفظ ترتیبی کل قرآن همراه با فراگیری مفاهیم آیات است.

وی ادامه داد: اگر علاقه‌مندان حفظ موضوعی ابتدا کل قرآن را به‌خاطر بسپارند و مفاهیم آن را فرا گیرند، تسلط بیشتری بر موضوعات پیدا می‌کنند و با گذشت زمان و اهتمام بر تکرار، با عنایت ویژه به موضوعات می‌توانند در هر زمان برای سخن گفتن و استدلال کردن از کلام شیوای رب العالمین استفاده کنند.

این استاد حوزه علمیه افزود: این گروه علاوه بر دستیابی به حفظ موضوعی به سبب فراگیری کلمات و آیات بیشتر و آموزش عالی مفاهیم قرآن، پاداش چند برابر در درگاه پروردگار خواهند داشت.

علاف‌پور خاطرنشان کرد: یکی از مهارت‌های حفظ قرآن، ایجاد ارتباط مفهومی بین آیات است، به‌صورتی که اگر آیات قرآن را به دانه‌های تسبیح تشبیه کنیم، مفهوم می‌تواند نقش نخ آن را داشته باشد که دانه‌ها را به ترتیب پشت سر هم ردیف کرده و هیچگاه دانه‌ای از دانه دیگر جلو یا عقب نمی‌افتند.

وی به چگونگی حفظ موضوعی قرآن کریم اشاره کرد و یادآور شد: در حفظ موضوعی آیات قرآن، تمام آیات حفظ نمی‌شود بلکه تنها برخی آیات ناظر به موضوعات مختلف قرآنی حفظ می‌شود، مثلا در موضوع انفاق تنها چند آیه که ناظر به این موضوع است را حفظ می‌کنید یا در موضوع روزه، آیات ناظر به دستور روزه حفظ می‌شود و به همین ترتیب در سایر موضوعات قرآنی.

این استاد حوزه علمیه، عنوان کرد: هنگامی که حافظ آیات آسمانی، کلمات و موضوعات آن را به ذهن می‌سپارد، دریچه‌ای نو به سوی «تدبر و تفکر» در واژه‌های الهی قرآن فراروی او گشوده می‌شود و با «آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با مفاهیم» آیات، بیش از پیش با نورانیت آن انس می‌گیرد و تلألو اشعه‌های زندگی بخش قرآن را در سراسر روح خود احساس می‌کند، آنچنان که «آثار اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی» این کتاب هدایت در وجود او نمایان می‌شود.

لازم به ذکر است که با توجه به علاقه‌مندی و درخواست طلاب در زمینه تفسیر و حفظ موضوعی قرآن، کارگاه به‌طور مستمر هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha