یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مستند 17

حوزه/ "سایه آرامش" فیلم مستندی است که به روایت بخش هایی از زندگی و رزمندگی سردار شهید علیرضا همایی فصیح از شهدای فراجا می پردازد که خردادماه سال ۹۰ در مصاف با اشرار مسلح و در راه دفاع از ارزش-های اسلامی و انقلابی و حراست از این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از فیلم های شاخص به نمایش درآمده در هفتمین روز از برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم مستند ۱۷، "سایه آرامش" به کارگردانی وحید فتاحی منش بود که در قالب مستند داستانی به روایت بخش های از زندگی و مجاهدت شهید علیرضا همایی فصیح از شهدای برجسته فراجا می پرداخت؛ شهید سرافرازی از استان قم که البته اصالتی همدانی داشته است.

در سکانس های آغازین اثر، شاهد روایت جالبی از شش سالگی قهرمان داستان هستیم آن جا که وقتی در یکی از روستاهای همدان دیگر بچه های هم سن و سال او بدون اجازه صاحب خانه از میوه های سیب درخت می خورند، او این کار را نمی کند و ساعاتی بعد همان صاحب خانه که ماجرا را می فهمد با یک طبق پُر از سیب به در خانه علیرضا آمده و از پدر او بابت این مناعت طبع تشکر می کند.

یکی از نقاط قوت این مستند، بهره گیری از نقش آفرینی برخی بازیگران هنر تئاتر است که باعث شده تا در قالب یک مستند داستانی، راوی قصه که چاپخانه و انتشاراتی دارد پس از آشنایی با زندگی نامه شهید همایی فصیح، در درون خود و زندگی اش نیز تحولی ببیند که این هم البته از برکات اُنس با سیره و سبک زندگی شهداست.

در بخش های دیگر این فیلم با ابعاد دیگری از روحیه و شخصیت و رفتار شهید همایی فصیح در زمان خدمت در فراجا آشنا می شویم و سپس مأموریتی که برای او در راستای تأمین امنیت در سیستان و بلوچستان پیش می آید.

صحنه آخرین وداع اعضای خانواده با این شهید امنیت به خوبی به تصویر کشیده است و سپس صحبت های همسر و فرزندان شهید را می شنویم که از غم غربت و فراق عزیزشان آن هم بعد از گذشت بیش از ده سال سخن می گویند.

صحبت های دختر شهید همچنین بسیار سوزناک است آن جا که می گوید هر سال روز پدر که فرا می رسد برای من روزی پر از غم و غربت است.

موسیقی دلهره آور بخش های پایانی مستند وقتی با لحظات مرتبط با زمان شهادت عجین می شود بر جذابیت اثر می افزاید و در نهایت تصاویر بازسازی شده از گریه و عزاداری خانواده شهر در کنار پیکر مطهر شهید همایی فصیح را شاهد هستیم که با مداحی سوزناکی از یکی از مداحان اهل بیت(ع) عجین شده است.

ای کاش درباره رشادت و سبک زندگی شهدای والامقامی چون این شهید عزیز با حمایت و همراهی مسئولان و نهادهای استان، آثار بهتر و با کیفیت خوب ساخته شود تا آحاد مردم به ویژه نسل جوان بیش از پیش با این شهدای گرانقدر و حماسه ماندگار آن ها آشنا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha