چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تبریز

حوزه/ رئیس قوه قضائیه گفت: زیربنای استقلال و اقتدار نظام پیشرفت در مباحث علمی است؛ شما دانشجویان از جوانی و نشاط خود برای ارتقاء بنیه علمی بهره بگیرید و تلاش کنید در آینده، نواقص و اشکالات کنونی را رفع کنید. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه ۱۲ مهر در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی، در دانشگاه تبریز حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: زیربنای استقلال و اقتدار نظام پیشرفت در مباحث علمی است؛ شما دانشجویان از جوانی و نشاط خود برای ارتقاء بنیه علمی بهره بگیرید و تلاش کنید در آینده، نواقص و اشکالات کنونی را رفع کنید.

وی بیان داشت: دشمن درصدد القاء تحقیر و کوچک‌شماری در بین جوانان ایرانی است، لذا ما نباید در این چرخه و فرآیند وارد شویم و از توانمندی‌ها و جنبه‌های مثبتی که داریم غافل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: کلیه‌ی مطالب مطرح شده از جانب شما دانشجویان و اساتید اعم از موضوعات مرتبط با قوه قضاییه و سایر مطالب را پیگیری خواهم کرد.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: طی مدتی که متصدی مسئولیت قوه قضائیه هستم با نمایندگان تمامی اقشار جامعه دیدار و نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و همواره از گفتگو و نشست و برخاست با مردم و صاحبنظران و منتقدان استقبال کرده‌ام.

وی با اشاره به مقوله به‌روزرسانی سند تحول قضایی و فراخوان صادره در این خصوص از ناحیه معاونت راهبردی قوه قضاییه تصریح کرد: از همه دانشجویان و اساتید درخواست می‌کنم که نقطه‌نظرات خود را درخصوص به‌روزرسانی و ارتقاء سند تحول قضایی ارائه دهند و اطمینان داشته باشند که این نقطه‌نظرات مورد استفاده ما قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: دستگاه قضایی آمادگی کامل دارد تا ظرفیت‌ها و امکانات پژوهشی و حقوقی خود را در اختیار مجامع دانشگاهی قرار دهد و تعامل پایدار و سازنده‌ای را در حوزه‌های مربوطه با دانشگاهیان برقرار سازد؛ به منظور تحقق این مهم، با آغوش باز پذیرای ایده‌های شما دانشجویان و اساتید خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان، گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان است؛ ما اعتقاد داریم که باید راه بازگشت و توبه را برای جوانان یا اشخاصی که در اثر وسوسه‌های شیطان‌صفتان مرتکب جرائم شده‌اند، باز گذاشت؛ اگر فردی مرتکب جرمی شد باید مجازات شود، اما نباید از حیّز انتفاع ساقط شود؛ حتی معتقدیم چنانچه مجرمی به حکم قانون با مجازات اعدام مواجه شد، نباید به‌گونه‌ای باشد که زندگی اجتماعی بستگان و اعضای خانواده او تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ این‌ها مباحثی است که در دوره جدید ما بر روی آن‌ها تمرکز کرده‌ایم و از شما دانشجویان و اساتید نیز می‌خواهیم تا در این حوزه‌ها با اقدامات پژوهشی ما را یاری رسانید.

وی در ادامه با اشاره به مقوله آزادی‌های مشروع، بیان کرد: مبتنی بر وظیفه قانونی و امتثال امر، ولی فقیه، یکی از اولویت‌های کاری خود را توسعه و بسط آزادی‌های مشروع تعریف کرده‌ام، اما مع‌الأسف هنوز همه مصادیق آزادی‌های مشروع شناسایی و تعریف نشده‌اند؛ لذا در این حوزه نیازمند اقدامات متقنِ پژوهشی و تحقیقاتی هستیم و این عرصه‌ای است که شما دانشجویان و اساتید می‌توانید به بارزترین شکل ممکن یاری‌گر ما باشید. در موارد و مقولاتی نیز تشخیص حکم به عرف محول شده است؛ سؤالی که مطرح می‌شود آن است که در این قبیل موارد کدام عرف باید ملاک نظر و عمل قرار گیرد؛ از شما دانشجویان و اساتید درخواست دارم که در این حوزه نیز با تدبّر و تعمق، به ما کمک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در موارد و موضوعاتی نیازمند آن هستیم که میان دو یا چند امر مهم اجتماع ایجاد کنیم و از این طریق به تمشیت امور مبادرت بورزیم؛ فی‌المثل در بحث رونق و جهش تولید، به گونه‌ای تدبیر کنیم که هم منافع بخش خصوصی محقق شود و هم عدالت اجتماعی به منصه ظهور درآید. بدون تردید همه به این مهم قائل هستیم که دولت نمی‌تواند به تنهایی متکفل امر رونق اقتصاد و جهش تولید شود و در این عرصه باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: اگر از تبعیض یا عدم عدالت اجتماعی رنج می‌بریم و می‌خواهیم حقوق عامه بصورت تمام و کمال احیاء شود، چاره کار اتخاذ رویکرد مدبرانه و پرهیز از یکسویه‌نگری و نگاه تک‌بعدی به مقولات و موضوعاتی است که در پرتوی آن‌ها عدالت و توسعه توأمان محقق می‌گردند. باید بتوانیم میان دوگانه‌ها جمع ایجاد کنیم تا میان بخش‌ها و امور هم‌افزایی ایجاد شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به موضوع بانک‌ها گفت: همانطور که سال گذشته وعده دادیم، امسال با کمک دولت در بحث تخلفات و جرائم بانکی ابتدا به سراغ بانک‌ها رفته‌ایم، در عین اینکه به موضوع مشتریان آن‌ها هم رسیدگی می‌کنیم؛ البته باید توجه داشت که در این قضیه قصد ما اصلاح رویه‌ها و امور و انسداد بسترهای فسادزا است و صرفاً نمی‌خواهیم کسی را محکوم کنیم و به زندان بیاندازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha