یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
بر

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین حسینی در رابطه با اثر حضور سه ساله سفیر امام باقر(ع) در منطقه کاشان، گفت: کثرت شیعه در منطقه کاشان به خاطر حضور علی بن محمد باقر (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی شب گذشته در مراسم سوگواری علی بن امام محمد باقر (ع )در مشهد اردهال، اظهار داشت: مقام معظم رهبری به این امامزاده علاقه خاص دارند.

امام جمعه کاشان در ارزش و جایگاه اردهال گفت : موسی بن خزرج، میزبان حضرت معصومه(س) در قم بوده اند، هفده روز منزل موسی بن خزرج در اختیار حضرت بود. امروزه این منزل که در محله میدان میر است به بیت النور تبدیل شده است و بعد از رحلت، حضرت در باغ موسی بن خزرج دفن می شود. امام رضا (ع)از موسی بن خزرج سؤال می کنند، اردهال را می شناسی؟ موسی بن خزرج گفت، دو باغ و ملک در اردهال دارم. امام فرمود: اردهال خوب مکانی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در شرح مختصری از تاریخ دعوت مردم فین و کاشان و اجابت امام باقر (ع) ابرازداشت: حدود سال 113 هجری قمری، مردم منطقه فین و محبین خاندان عصمت و ولایت تصمیم گرفتند نامه ای به امام باقر (ع) بنویسند و درخواست مبلّغ دینی کردند. عامر بن ناصر نامه مردم فین و کاشان را به مدینه و محضر امام می برد. امام باقر (ع) به فرزندش علی فرمود به منطقه کاشان برو و یقین دارم دیگر تو را نخواهم دید ولی این ماموریت را پیامبر (ص) به شما سپرده است.

امام جمعه کاشان با اشاره اسناد و روایات مبنی بر اینکه حدود شش هزار نفر از علی بن باقر (ع)استقبال کردند که موجب ترس حکومت وقت گردید، گفت: علی بن باقر(ع) علاوه بر اقامه نماز در مسجد جامع کاشان با دعوت دیگر مناطق، برای بیان معارف دین حاضر می شدند.

امام جمعه کاشان در ادامه افزود: با گرایش و بیعت مردم با سلطان علی بن باقر(ع)، حکومت وقت احساس خطر کرده و حاکم این منطقه به نام حارث در نامه ای به امیر خودش در قم یا قزوین نوشت، اگر مردم بخواهند حکومتی تشکیل بدهند ما نمی توانیم با آنها مقابله کنیم. لذا یکی از اهالی شام که معروف به قاتل امام زادگان بود با شصت هزار نیرو برای شهادت سلطان علی به منطقه آمد.

وی در رابطه با اثر حضور سه ساله سفیر امام در منطقه کاشان گفت: کثرت شیعه در منطقه کاشان به خاطر حضور علی بن امام محمد باقر (ع) است.

امام جمعه کاشان در پایان خطاب به عزاداران گفت: ما اینجا آمده ایم تا به حضرت سلطان علی باقر(ع) بگوییم برای آن هدف و مرامی که شما به منطقه آمدی تا شیعه را از نظر کمّی و کیفی پرورش بدهی، در این جا گردهم آمدیم تا با شما عهد ببندیم.

شایان ذکر است، هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها» در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی، در آستان مقدس این امامزاده در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است و تنها آیینی مذهبی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha