چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امام جمعه برازجان

حوزه/ امام جمعه برازجان خواستار راه اندازی اداره آموزش و پرورش عشایری در استان بوشهر و رسیدگی به عشایر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر برازجان اظهار داشت: مدرسه عشایری استان بوشهر زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش عشایر سیار استان فارس است و با توجه به اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان عشایری در استان بوشهر هستند می طلبد شاخه ای از آموزش و پرورش عشایر در این استان وجود داشته باشد.

امام جمعه برازجان افزود: به دلیل نبود آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر معلمان برای پیگیری‌های اداری خود باید به استان فارس مراجعه کنند و همه این شرایط موجب بروز مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان شده است.

حجت الاسلام مصلح ابراز کرد: جامعه روستایی و عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند. این جامعه به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

امام جمعه برازجان اظهار کرد: گر چه نفت، صنعت و خدمات سهم به سزایی در اقتصاد ملی دارند، اما اقتصاد روستایی و عشایری در مقابل منابع طبیعی پایان‌پذیر، جزو اقتصاد پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود.

حجت الاسلام مصلح افزود: نگاهی به جمعیت روستاها و عشایر نشان می‌دهد که این جمعیت مولد، کم حاشیه و نجیب، به دور از آلودگی و معضلات کنونی شهرها و وابستگی کمتر به منابع نفتی، نقش ارزشمندی در توسعه پایدار ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی پیشتازند و نقش پر رنگی در صنعت توریسم و صنایع دستی دارند و تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن بسیاری در کشور بوده و هستند؛ همچنین نقش مهمی را در تأمین امنیت کشور به ‌خصوص در مناطق مرزی و دور افتاده ایفا می‌کنند.

امام جمعه برازجان با ذکر مشکلات عشایر شهرستان دشتستان اظهار کرد: جاده‌های عشایری نابسامان هستند و با فرارسیدن فصل پاییز و آغاز آهنگ کوچ جلوه های زیبایی از حضور عشایر و برپا شدن چادرها در کوه و دشت نمایان می‌شود اما در پس این صحنه‌های جذاب حضور سختی‌های کوچ و کمبود امکانات و دست اندازهای مسیرهای ایل، راه‌ها و میان‌بندها کوچ نشین‌ها را رنج می‌دهد.

حجت الاسلام مصلح ابراز داشت: سالانه اعتبار خوبی برای ترمیم جاده های عشایری هزینه و به صورت موقت مرمت و بازگشایی می‌شود اما به دلیل اینکه زیرساخت محکمی ایجاد نمی‌شود با کمترین بارش و سیلاب این جاده ها بسته و خانوارهای عشایری به ویژه در زمان بارش بامشکلاتی روبرو می‌شوند.

خطیب جمعه برازجان افزود: همانگونه که عشایر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند برق نیز از دیگر اولویت های آنها است که با رساندن آن به چادرهای عشایر می توان ضمن پاسخگویی به این نیاز در آنها به حفظ محیط زیست هم کمک کرد.

حجت الاسلام مصلح افزود: عشایر برای یافتن چراگاه‌ها همراه با دام خود مسیرهای سخت گذر و طولانی را می پیمایند اما کمبود علوفه در مراتع و گرانی علوفه دستی آنان را نگران کرده و رنج می دهد.

امام جمعه برازجان افزود: ناوگان آبرسانی سیار به جامعه عشایری، باید متناسب با جمعیت آنها باشد هر چند اقدامات خوبی شده و امکاناتی فراهم شده اما کفایت نمی کند.

حجت الاسلام مصلح با اشاره به اینکه سهمیه آرد مصرفی خانوارهای عشایری کافی نیست اظهار کرد: جامعه عشایری به دلیل نوع زندگی وابستگی بالایی به مصرف نان به عنوان منبع اصلی غذایی خود دارند بر این اساس میزان نیاز آنان به آرد و نان نسبت به جامعه شهری و روستایی که در سبد غذایی مصرفی خود از تنوع غذایی گسترده تری بهره می‌برند، بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha