پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1111574
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
حجت‌الاسلام سعیدی آریا

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به برجسته‌ترین ویژگی‌های مؤمن در کلام نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، گفت: مؤمن کسی است که نه‌تنها ورودی مالش حلال، بلکه در مصرف آن نیز در عین توجه به پرداخت وجوهات و پرهیز از اسراف؛ تمام شئون ارتزاقی خود را بر اساس حلال، طیب‌وطاهر نموده و هیچ شائبه‌ای در آن راه نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به آیه شریفه «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»[۱] با بیان این که خداوند، پیامبران را برای هدایت انسان‌ها مبعوث نموده است، اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ»[۲]؛ یک سری افراد قساوت قلبشان به حدی است که برایشان هیچ فرقی نمی‌کند که توسط خود پیامبر و آیه قرآن نصیحت، ذکر و یا انذار شوند، هدایت هیچ تأثیری برایشان ندارد.

وی تعصب بر عدم‌پذیرش حق را از مهم‌ترین دلایل هدایت ناپذیری و استحکام و ثبوت بر دین را از اصول مهم رهنمون‌شدن در مسیر هدایت‌الله توصیف نمود و اذعان داشت: پیامبر اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام در روایات متعددی با ذکر تعاریفی، اشتباهات ذهنی پیروان ادیان که بر کتاب خدا جعل کردند را برطرف نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا به سیره انبیای الهی در دعوت به یکتاپرستی اشاره و ایمان، بر و خیر را از جمله اصول مهم مؤمن به دین خدا شدن دانست و ابراز داشت: اگر کسی می‌خواهد مؤمن بوده، ایمان داشته باشد؛ باید به آداب آن که مبتنی بر تعارفی خاص در آیات و روایات بدان اشاره شده، توجه نماید.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایت «المؤمنُ مَن طابَ مَکْسبُهُ ، و حَسُنتْ خَلیقَتُه ، وصَحَّتْ سَریرَتُهُ ، وأنْفقَ الفَضلَ مِن مالِهِ ، وأمْسکَ الفَضلَ مِن کلامِهِ» از امام صادق علیه‌السلام، با تأکید بر این که مؤمن کسی است که درآمدش حلال و پاک باشد، خاطرنشان ساخت: مؤمن کسی است که نه‌تنها ورودی مالش حلال، بلکه در مصرف آن نیز در عین توجه به پرداخت وجوهات و پرهیز از اسراف؛ تمام شئون ارتزاقی خود را بر اساس حلال، طیب‌وطاهر نموده و هیچ شائبه‌ای در آن راه نداشته باشد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه حسن خلق را از برجسته‌ترین صفات مؤمن دانست و یادآور شد: مؤمن کسی است که در ارتباط و تعامل با مردم اخلاقش نیکو باشد و دیگران از او رنجیده‌خاطر نشوند.

وی سالم و درست بودن باطن وجودی مؤمن را از دیگر ویژگی‌های او برشمرد و اذعان داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید؛ مؤمن اهل بخشیدن بوده، زیادی مالش را انفاق می‌کند؛ قرآن کریم در فرازهایی از آیه ۹۲ سوره آل‌عمران تأکید می‌کند که انسان هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نمی‌رسید، تا از آنچه دوست دارید انفاق کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا امساک از زیادی گفتار و پرهیز از پرحرفی را از دیگر ویژگی‌های مؤمن دانست و ابراز داشت: «المؤمنُ عزیزٌ فی دِینِهِ»؛ مؤمن در دین خود نیرومند و همچون کوه استوار است و در تلاطم‌های دنیا هیچگاه دلش به لرزه نمی‌افتد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که تمام گناهان انسان حاصل دوری از خدا و عدم اعتقاد به یکی از اسماء الهی است و کسی که کسب روزی‌اش از مال حرام است، به رزاق بودن خداوند متعال اعتقاد ندارد، تصریح کرد: مؤمن همواره به خداوند متعال توکل دارد و در عین اعتنا به اسباب و ابزار دنیایی، اعتباری برای آن‌ها قائل نیست.

وی غیرتمندی بر روی دین و ناموس را یکی دیگر از ویژگی‌های مؤمن توصیف و با بیان این که مؤمن نسبت به نوامیس دیگران غیرت داشته، چشمش پاک است، خاطرنشان کرد: اگر مسئله حجاب، عفاف و غیرت در جامعه کم‌رنگ شود، تمام مظاهر و شعائر دینی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت؛ شیاطین و دشمنان در اغواگری هیچ حد یقفی نداشته، تا جامعه را به سمت خالدین فیها نکشانند دست برنخواهند داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا در اشاره به روایت «المؤمنُ مَن طَهّرَ قلبَهُ مِن الدنیَّةِ»، با تأکید بر این که مؤمن کسی است که دلش را از فرومایگی پاک و تمام فکر و ذهنش، خیر رساندن به دیگران است، اظهار داشت: مؤمن هنگام بی‌نیازی پاک‌دامن و از دنیا به‌دور است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر روایت «المؤمنُ إذا سُئلَ أسْعَفَ، و إذا سَألَ خَفَّفَ» را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: هرگاه از مؤمن چیزی خواسته شود، زیاد کمک می‌کند و وقتی از او کمکی خواسته شود، به‌تمام‌معنا وارد میدان یاری می‌شود و چون خود چیزی از کسی بخواهد، سبک می‌گیرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به کلام نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام با بیان این که همسو شدن، فکر و کلام انسان با سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام به زندگی انسان نورانیت می‌بخشد، اظهار داشت: غیر سراغ اهل‌بیت علیهم‌السلام رفتن، تخیل درستی‌هاست؛ کسی که زندگی‌اش را با کلام نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تنظیم کند، همیشه زنده خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود به حدیث نبوی «المؤمنُ مَنْفَعةٌ؛ إنْ ماشَیْتَهُ نَفعکَ، و إنْ شَاوَرْتَهُ نَفعکَ، و إن شَارکْتَهُ نَفعکَ، و کلُّ شَیءٍ مِن أمرِهِ مَنْفعةٌ» اشاره نمود و خاطرنشان کرد: مؤمن سود است. اگر با او همراه شوی به تو سود می‌رساند، اگر با وی مشورت کنی به تو بهره می‌رساند و اگر با او شراکت کنی به تو فایده می‌رساند. همه چیز و همه کار مؤمن سود است.

[1] – آیه ۳ سوره انسان

[2] – آیه ۶ سوره بقره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha