یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
زوجین

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: حقیقتاً معنویت گرایی و خوش اخلاقی از جمله عوامل اصلی تثبیت کننده و تحکیم بخش پایه های زندگی زناشویی است.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که ازدواج و تشکیل خانواده از مهم ترین سفارش های قرآن و اهل بیت(ع) به ماست، ابراز داشت: یکی از مهم ترین عواملی که انسان را در مسیر رشد و تعالی و قرب الی الله قرار می دهد، همین بحث تشکیل خانواده است و به همین خاطر است که تأکید شده با ازدواج نیمی از دین فرد کامل می شود.

وی افزود: در شرایط کنونی در کشور برپایه آماری که مسئولان ارایه داده اند، بیش از ۱۱ میلیون جوان مجرد و همچنین ۵ میلیون زن و مرد مطلقه وجود دارد که باید برای ازدواج این افراد و ترغیب آن ها به امر مقدس ازدواج، چاره ای اندیشید.

شکرزاده همچنین گفت: البته پیش از هر چیز دیگری می بایست این باور و اعتقاد در میان افراد ازدواج نکرده یا مطلقه به خصوص نسل جدید ایجاد و نهادینه شود که ازدواج باعث آرامش و آسایش و رزق و روزی و گشایش در زندگی افراد می شود و اساساً خدای متعال نیز به فرد متاهل عنایت و نگاه دیگری دارد تا فرد مجرد.

این کارشناس مسایل فرهنگی بیان داشت: طبعاً نخستین و شاید مهم ترین اصل در ازدواج، شناخت از یکدیگر است به این خاطر که گاهی مشاهده می شود افراد بدون توجه به این مساله اقدام به ازدواج می کنند و در بسیاری از موارد نهایت کار آن ها به دادگاه خانواده و طلاق می کشد به ویژه در سال های اول ازدواج که متاسفانه در این باره نیز آمارها در کشور ما اصلاً جالب و برازنده یک جامعه اسلامی نیست.

وی اضافه کرد: بعد از مساله شناخت، یکی از اصول موفقیت در ازدواج این است که سطح توقعات خود را از یکدیگر بالا نبریم و این که بتوانیم در سایه گذشت و مهربانی، بنای یک زندگی خوب را قرار دهیم.

شکرزاده ادامه داد: از سوی دیگر باید به تفاوت های فرهنگی در مساله ازدواج، توجه جدی داشت که این تفاوت ها شامل نوع و کیفیت اعتقادات، سبک زندگی خانوادگی، وضعیت مالی و نیز نوع نگاه به مسایل فرهنگی و اخلاقی می شود که گاه بی توجهی به همین تفاوت ها باعث از هم گسستگی خانواده ها شده و کار زوجین به بن بست جدی می خورد و لذا باید قبل از ازدواج به این تفاوت ها و جزییات نیز توجه لازم را داشت تا در آینده به مشکلات بعدی، زوجین دچار نشوند.

وی همچنین گفت: یکی از اساسی ترین عواملی که به موفقیت زندگی زناشویی و دوام پربرکت آن کمک می کند پایبندی به اصل معنویت و اخلاق است و تجربه هم نشان داده خانواده هایی که مقید به این مسایل هستند، ضریب خطا و بروز مشکل و تنش در آن ها بسیار کمتر است و اگر مشکل و اختلافی هم پدید آید، سریع تر رفع شده و این مساله باعث نمی شود که آسایش و آرامش در کانون خانواده از بین برود.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: پدری که خود اهل تقوا و معنویت و پرداخت خمس و زکات و اقامه نماز اول وقت و حتی نماز شب باشد، مشکل کمتری در خانواده اش خواهد داشت تا کسی که مقید به رعایت مسایل شرعی و دینی و به خصوص بحث حلال و حرام نیست.

وی اظهار داشت: اساساً یکی از رموز مهم تشکیل خانواده قرآنی و دینی، عنایت به مساله لقمه حلال است و الان اگر می بینیم که بسیاری از خانواده ها با مشکلات جدی روبرو هستند، قطعاً یکی از عواملش همین بحث لقمه حرام یا شبهه ناک است، ضمن آن که در کنار بحث معنویت، نباید از اصل اخلاق نیکو و ابراز دوستی و محبت در کانون خانواده غافل شد.

شکرزاده در خاتمه افزود: در روزگار ما به خصوص به جهت مشکلات اقتصادی، بسیاری از خانواده ها با تنگناها و مشکلات مالی روبرو هستند اما وقتی مرد به خانه می آید می تواند با لبخند و محبت باعث تحکیم پایه های خانواده اش شود و این محبت ورزیدن هزینه مادی ندارد، کما این که زن هم با خوشرویی و خوش خلقی می تواند متقابلاً به بهتر شدن اتمسفر حاکم بر فضای خانه کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha