یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: احیای تبلیغ کمتر از احیای عرصه دفاعی نیست؛ اگر مبلّغان در جنگ فرهنگی بسیج نشوند، مبانی را برای مردم تبیین نکنند و فرق بین حق و باطل را آشکارا به مردم نشان ندهند، سرنوشت ما به کجا می‌انجامد؟.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه ملاوردی‌خان (سفیران هدایت قزوین ) گفت: ین روزها ذهن همه ما به‌عنوان طلبه، مسلمان، مبلّغ و انسان مشغول موقعیت بحرانی سرزمین‌های اشغالی، فلسطین، غزه و کرانه باختری رود اردن است که شرایط ویژه‌ای دارند و جهان اسلام در شرایط فوق‌العاده‌ای است، ان‌شاءالله مبارزه تا برچیدن بساط جرثومه فساد و غده سرطانی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم قرآنی به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت که خداوند در آیه ۴۵ سوره انفال می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون با گروهی برخورد می‌کنید پایداری ورزید و خدا را بسیار یاد کنید باشد که رستگار شوید)، خداوند در این آیه می‌فرماید اگر در جنگ با عده‌ای قرار گرفتید، ثابت‌قدم باشید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: مردم غزه با وجود آمار شهدای بالا، ثابت‌قدم ایستاده‌اند و با همه وجود به مبارزه ادامه می‌دهند، خداوند در این آیه می‌فرماید در کنار ایستادگی و ثبات قدم، باید زیاد با خدا باشید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حال ببینیم «وَاذْکُرُوا اللَّه» در این آیه به چه معناست؟ این جمله فقط به معنای تسبیح در دست داشتن و ذکر گفتن نیست، بلکه باید بدانیم خداوند فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا خدا را یاد کنید، یعنی ای مردم غزه، ای مردم لبنان، ای مردم فلسطین و ای مسلمان‌ها اگر می‌خواهید موفق باشید زیاد با خدا هماهنگ شوید.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند امروز غزه بهانه است، هدف اصلی جمهوری اسلامی است، سوریه و عراق هم بهانه بودند، هدف جمهوری اسلامی بود اما امروز می‌بینیم جمهوری اسلامی از امن‌ترین کشورهای منطقه است، چرا که به قرآن و «وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا» عمل کرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: ما چگونه به قرآن عمل کرده‌ایم؟ از این طریق که خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»، یعنی (هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگری را جز ایشان که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد بترسانید و هر چیزی در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده می‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت)، ما فقط در سایه قرآن می‌توانستیم به این موقعیت برسیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید با تجهیز هم دشمنان خودتان را بترسانید و هم کسانی را بترسانید که در ظاهر خود را دوست شما معرفی می‌کنند، در حالی که دشمن هستند.

وی یادآور شد: ما با عمل به این آیه به دستاوردهای بزرگی رسیده‌ایم و امنیت و آسایش مردم ما تأمین شده است، چند سال پیش رهبر حکیم انقلاب فرمودند کرانه باختری باید مسلح شود، آن‌ها هم مسلح شدند، در حالی که اگر به دستور ایشان عمل نکرده و مسلح نبودند شرایط به نحو دیگری بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین این‌ها نتیجه ارتباط با خداست، امام خمینی (ره) نیز در تقابل با کاپیتولاسیون قیام کردند، کاپیتولاسیون یعنی اگر یک آمریکایی در ایران جرمی مرتکب می‌شد، ایران حق محاکمه او را نداشت، او باید به آمریکا می‌رفت و در صورت نیاز محاکمه می‌شد، که البته محاکمه‌ای هم در کار نبود، همه دیدیم هواپیمای مسافربری ما توسط افسر جنایتکار و جلاد آمریکایی سرنگون شد اما آمریکا او را به‌عنوان قهرمان ملی معرفی کرد.

امام جمعه قزوین افزود: امام (ره) در این مسئله به آیه ۲۵۷ سوره بقره عمل کردند، خداوند در این آیه می‌فرماید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند آنان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی به در می‌برد ولی کسانی که کفر ورزیده‌اند سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی‌ها به در می‌برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند).

وی عنوان کرد: امام (ره) با این آیه بنای رهبری و حکومت دینی را مطرح کرده و نظریه ولی‌فقیه را عنوان کردند، ریشه نظریه ولی‌فقیه نیز در کلام ائمه (ع) است که فرموده‌اند مردم در زمان غیبت باید به کسی با این ویژگی‌ها رجوع کنند، در کلام پیامبر (ص) نیز پیروی از ائمه (ع) مطرح شده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید از رسول خدا (ص) درباره آیه ۵۹ سوره نساء پرسیدم که خداوند فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا»، یعنی (ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و نیز از پیامبر و صاحبان امر خودتان که امامان از اهل بیت‌اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می‌باشند اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر نزاع داشتید، آن را برای فیصله یافتنش اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این ارجاع دادن برای شما بهتر و از نظر عاقبت نیکوتر است).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: پیامبر (ص) در پاسخ جابر بن عبدالله انصاری می‌فرماید منظور از «أُولِی الْأَمْرِ» جانشینان من بعد از من هستند، اولین آن‌ها علی‌بن‌ابیطالب (ع) است، سپس حسن (ع)، حسین (ع)، علی‌بن‌الحسین (ع) و محمدبن‌علی (ع) هستند.

وی خاطرنشان کرد: جابر می‌گوید وقتی حضرت به محمدبن‌علی (ع) یعنی امام باقر (ع) رسید، توقف کرده و فرمودند ای جابر، تو عمرت طولانی می‌شود و این پسر مرا می‌بینی، سلام مرا به او برسان.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امام صادق (ع) نیز از پدرشان نقل کرده و فرمودند یک روز من نزد جابر رفتم، جابر نامم را پرسید، گفتم محمدبن‌علی (ع) هستم، جابر گفت جدّ شما به شما سلام رساندند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در ادامه روایت فوق که پیامبر نام ائمه (ع) را می‌فرمودند، آن حضرت نام‌ها را یکی پس از دیگری فرمودند و وقتی به نام امام زمان (عج) می‌رسند، می‌فرمایند این فرزندم غایب می‌شود و غیبتش طولانی می‌شود، خیلی‌ها در وجودش شک می‌کنند، به جز کسانی که قلب‌هایشان به تقوا نورانی شده و خدا قلب‌هایشان را با تقوا آزموده است، این‌ها در وجود او شک نمی‌کنند.

وی یادآور شد: پس اگر ما از ولایت ‌فقیه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این ولایت ریشه در کلام معصوم دارد، آن معصوم‌ها هم مشروعیت‌شان ریشه در کلام پیامبر (ص) دارد، مشروعیت رسول خدا هم ریشه در کلام خدا دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در هر مسئله‌ای تا کلاممان به خدا ختم نشود دلمان آرام نمی‌گیرد، یعنی اعتقادات‌مان پا نمی‌گیرد و عقیده‌مان استوار نمی‌شود اما اگر بتوانیم هر کلام را به آنجایی که کلام خدای متعال است برسانیم، در این صورت آرامش پیدا می‌کنیم، امام (ره) این را پایه‌ریزی کردند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: با این پایه‌ریزی سرنوشت کشورهای اسلامی و مستضعفان عالم تغییر کرد، اکنون در کشورهای مختلف شاهد تظاهرات‌های بسیار جدی با چفیه و پرچم فلسطینی‌ها هستیم و این مهم بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: امام (ره) اهل ذکر بود، اهل ذکر نه به این معنا که فقط تسبیح به دست بگیرند و ذکر بگویند، بلکه به این معنا که آیه ۲۵۷ سوره بقره را محقق کرد، رهبر حکیم انقلاب نیز اهل ذکر است و پای آیه ۶۰ سوره انفال ایستاده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند در آیه ۳۹ سوره احزاب می‌فرماید «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»، یعنی (همان کسانی که پیام‌های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند).

وی تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب پای این آیه ایستادند، به حوزه‌های علمیه نهیب زدند و تحولی در حوزه‌ها ایجاد کردند، احیای تبلیغ کمتر از احیای عرصه دفاعی نیست، اگر این مبلّغان در جنگ فرهنگی بسیج نشوند، مبانی را برای مردم تبیین نکنند و فرق بین حق و باطل را آشکارا به مردم نشان ندهند، سرنوشت ما به کجا می‌انجامد؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۲۶ سوره بقره می‌فرماید «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَی عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیر»، یعنی (و چون ابراهیم گفت پروردگارا این سرزمین را شهری امن گردان و مردمش را هر کس از آنان که به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد از فرآورده‌ها روزی بخش فرمود ولی هر کس کفر بورزد اندکی برخوردارش می‌کنم سپس او را با خواری به سوی عذاب آتش دوزخ می‌کشانم و چه بد سرانجامی است).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حضرت ابراهیم (ع) زمانی که خانه کعبه را ساخت، عرض کرد خدایا کاری کن اینجا شهر شود، سپس بلافاصله حرف از امنیت زد، معلوم می‌شود امنیت از نان، آب و همه چیز واجب‌تر است، امروز با دیدن غزه بهتر متوجه این معنا می‌شویم، در گذشته هم وقتی حلب را می‌دیدیم خوب می‌فهمیدیم که امنیت از همه چیز واجب‌تر است.

وی عنوان کرد: رهبر حکیم انقلاب روی امنیت سرمایه‌گذاری کردند، فرهنگ آن را ساختند، دانشمندان را برای تقویت بنیه‌های امنیتی تشویق کردند و به این وسیله آیه ۶۰ سوره انفال را محقق نمودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۳۵ سوره نور می‌فرماید هر چه نور است متعلق به خداست، خدا هر کس را که بخواهد و هر کس شایستگی و لیاقت بیشتری داشته باشد به سوی نور خود هدایت می‌کند، بنابراین ما باید کاری کنیم نزد خدا خواستنی شویم، اگر ما خواستنی شدیم خدا ما را به نور خود هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۳۶ سوره نور نیز از خانه‌ها و خاندانی سخن می‌گوید که رفعت و عظمت آن‌ها را خواسته است، یعنی پس از اینکه از نور خود سخن می‌گوید، از قرآن و اهل بیت (ع) سخن به میان می‌آورد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۷ سوره نور می‌فرماید «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»، یعنی (مردانی که نه تجارت و نه داد و ستدی آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمی‌دارد و از روزی که دل‌ها و دیده‌ها در آن زیرورو می‌شود می‌هراسند).

وی اظهار کرد: آیات ۳۵ تا ۴۰ سوره نور را که مطالعه کنیم، می‌بینیم که قرآن و اهل بیت (ع) کاملاً در کنار هم در این چند آیه می‌درخشند، یعنی نوری که خدا می‌فرماید در قرآن و اهل بیت (ع) متجلی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خداوند در این آیات به ما می‌آموزد که اگر می‌خواهید نورانی شوید با قرآن و ائمه (ع) نورانی می‌شوید، جان می‌گیرید، حرف و کلامتان اثرگذار می‌شود، خداوند در آیه ۴۰ سوره نور می‌فرماید هر کس را خدا نورانی نکند هیچ نوری ندارد، یعنی هر چقدر هم برای موفق شدن تلاش کند باز هم در جا می‌زند.

وی افزود: اگر خداوند نور خود را توسط اهل بیت (ع) و قرآن در جان ما طالع نکند، ما نوری نخواهیم داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: در احادیث داریم هر کس چهل شبانه‌روز خود را برای خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می‌شوند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امیدواریم خدای متعال به همه ما عنایت کند تا دل‌هایمان نورانی و کلاممان اثرگذار شود، مبلّغ بابصیرت و پای‌کار دین باشیم، هر چقدر علوم الهی را فرا بگیریم و صادقانه به آن‌ها عمل کنیم، آن چیزهایی را که نمی‌دانیم خدا به ما یاد می‌دهد، زیرا کسانی که در راه خدا و برای رضای خدا حرکت می‌کنند، درهای بسته به روی آن‌ها گشوده می‌شود، ان‌شاءالله دل‌های شما نورانی به قرآن و اهل بیت (ع) باشد و سهمی در برافراشته ماندن پرچم حق و پایین کشیده شدن پرچم باطل سهم شده باشید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین: احیای تبلیغ کمتر از احیای عرصه دفاعی نیست

نماینده ولی فقیه در استان قزوین: احیای تبلیغ کمتر از احیای عرصه دفاعی نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha