شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کاپیتولاسیون

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: در زمانی که پهلوی تلاش داشت تا با تصویب لایحه کاپیتولاسیون پای حرکت مردم ایران را ببندد، امام راحل مردم را نسبت به حق خود آگاه کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شمس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، با اشاره به بزرگترین خیانت‌های حکومت پهلوی پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اظهار داشت: تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی زمینه‌ساز تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور، بزرگترین خیانت‌های حکومت پهلوی پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به شمار می‌رود.

مدیر حوزه علمیه استان یزد افزود: پیشنهاد تصویب کاپیتولاسیون در اسفند ۱۳۴۰ از سوی سفارت آمریکا به دولت امیر اسدالله علم داده شد و این پیشنهاد در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ در کابینه علم و در مرداد ۱۳۴۳ در مجلس سنا به تصویب رسید و سپس در ۲۱ مهر ۱۳۴۳ حسنعلی منصور نخست وزیر وقت این لایحه را به مجلس شورای ملی برد و به تصویب نمایندگان مجلس رساند.

وی عنوان کرد: به‌دنبال این مصوبه، امام خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۳ اقدام رژیم در تصویب این لایحه را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

شمس با بیان اینکه سکوت درباره لایحه کاپیتولاسیون به گفته حضرت امام(ره) گناه کبیره بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) با تشریح مفاد این مصوبه و گناه کبیره خواندن سکوت درباره این مسئله، از روحانیون و ملت آگاه خواستند که به داد اسلام برسند.

وی تصریح کرد: امام(ره) در ۴ آبان ۱۳۴۳ بیانیه‌ای خطاب به روحانیون و ملت ایران صادر کردند با این عنوان که دنیا بداند هر گرفتاری‌ای که ملت ایران و ملل مسلمین دارند از اجانب و از آمریکاست، ملل اسلام از اجانب عموماً و از آمریکا خصوصاً متنفر است و در این بیانیه از کاپیتولاسیون به‌عنوان «سندبردگی ملت ایران» یاد شده است.

مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه کاپیتولاسیون به فرموده امام خمینی(ره) زنجیری بر پای ملت ایران بود، اظهار کرد: در زمانی که پهلوی تلاش داشت تا با تصویب لایحه کاپیتولاسیون پای حرکت مردم ایران را ببندد، امام راحل با زنجیر خواندن این لایحه ملت ایران را نسبت به حق و حقوق خود آگاه کردند و اجازه ندادند که حق مردم ایران پایمال شود و این ملت زیر یوغ استعمار برود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha