شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
طلیعه حضور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی گودرزی در جمع طلاب جدید الورود گفت : علم به تنهایی در حوزه‌های علوم دینی کافی نیست بلکه باید منجر به معرفت و شناخت دقیق شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، امروز اردوی یک روزه طلیعه حضور ویژه طلاب جدید الورود مدارس علمیه شهر اراک،آستانه و خنداب به صورت منطقه‌ای در شهرستان تاریخی آستانه برگزار شد .

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با اشاره به آیه ۱۰۰ سوره نسا«وَ مَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» و هر کس در راه خدا (از وطن خویش) هجرت کند در زمین برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت، و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست و خدا پیوسته آمرزنده و مهربان است، گفت: منظور از هجرت در این آیه هجرت از منیت وجودی است.

وی تصریح کرد: شهید مطهری در کتاب گفتارهای معنوی به این آیه اشاره کرده است و از کلمه بیت دو معنا دریافت کرده است،1- چهار دیواری که در آن زندگی می‌کنند و به قصد رضای خدا بیرون می‌روند و دیگری بیت نفسانی یعنی هجرت از مملکت وجود آدمی.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی خاطر نشان کرد: آیه ۱۰۰ سوره نساء دو تفسیر دارد؛ تفسیر آفاقی و تفسیر انفسی .

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی اظهار کرد: در تفسیر انفسی یعنی از خودمان هجرت کنیم که همان جهاد اکبر است و برخی مفسرین می‌گویند ظاهر آیه به سمت کسانی که طالب علمند و می‌خواهند به محدوده آدمیت برسد شامل می‌شود و اگر در این بین از دنیا بروند اجرشان با خداوند است.

وی در جمع طلاب جدید الورود مدارس علمیه خواهران شهر اراک افزود: هر یک از شما با تعبیری که در قرآن آمده است از جمله حرکت شما در این مسیر مصداق آیه شریفه می‌شوید پس باید قدر خودتان را بدانید که در چه مسیری هستید و بتوانید برای خود، خانواده و جامعه مفید و موثر باشید.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی اضافه کرد: کسانی که وارد حوزه می‌شوند علاوه بر کسب علم باید به دنبال تهذیب نفس، آدمیت و خودسازی خود باشند .

وی در پایان گفت: در حوزه‌های علوم دینی علم باید منجر به معرفت و شناخت عمیق شود زیرا علم به تنهایی در حوزه‌های علوم دینی کافی نیست. علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی که بخواهد می‌تاباند.

حجت الاسلام والمسلمین گودرزی در پاسخ به این سؤال که چگونه یار امام زمان(عج) شویم، گفت: یار امام زمان(عج) بودن چیز عجیب و غریبی نیست عمل کردن به یک حدیث می‌تواند انسان را یار امام زمان(عج) کند.

علم باید منجر به معرفت و شناخت الهی شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha