یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ بانوی طلبه اراکی از پایان نامه خود با عنوان "تحلیل فقهی حقوقی قاعده فراش، شرایط اجرا و آثار آن در نظام حقوقی ایران" در مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز خانم الهه سادات حجازی طلبه رشته فقه و اصول مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک با راهنمایی حجت الاسلام احمد شفیعی‌نیا و داوری حجت الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا، با رتبه عالی از پایان نامه خود دفاع کرد.

حجازی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: در ارائه این پژوهش بیان شده که قاعده فراش یکی از قواعد فقهی است که اختصاص به فقه خانواده دارد و از حدیث نبوی «الولد للفراش و للعاهر الحجر» گرفته شده، به‌موجب این قاعده چنانچه نسب طفلی، مورد تردید قرار گیرد با شرایطی طفل مزبور به پدر منتسب می‌گردد.

وی گفت: پژوهش حاضر، ماهیت قاعده فراش و شرایط تحقق اجرای آن در فقه و نظام حقوقی ایران است و به‌مصادیق کاربرد قاعده فراش و آثار آن در نظام حقوقی ایران پرداخته شده است.

حجازی تصریح کرد: در پرتو تلاش نگارنده این نتیجه حاصل شد که ماهیت قاعده در مقام بیان حکم واقعی است یا ظاهری یا هر دو را در برمی‌گیرد، این پژوهش فراش اماره‌ای است که در بردارنده حکم ظاهری می‌باشد، به تصریح ماده ۱۳۲۲ قانون مدنی اماره فراش در زمره امارات قانونی محسوب می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اصل در تعارض دو اماره قانونی تساقط است، البته در بعضی موارد قانون گذار بنا به‌مصالح اجتماعی یکی از دو اماره فراش را بر دیگری ترجیح داده و گاهی نیز اظهار نظری ننموده است، در موضوع مورد بحث، اگر اماره قضایی از جمله نظر قیافه شناس و آزمایش‌های پزشکی بتواند برای قاضی مفید علم باشد بر اماره قانونی فراش مقدم می‌گردد، اصول عملیه نیز تاب مقاومت در مقابل اماره فراش را ندارد، مطابق مواد ۱۱۵۸ تا ۱۱۶۷ قانون مدنی قاعده فراش شامل زمان زوجیت، پس از انحلال نکاح و موارد شبهه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha