دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برنامه

حوزه/ همایش فتح فردا با موضوع «در فلسطین چه خبر است،طرح ما برای آینده چیست؟» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا رضی در همایش فتح فردا که با موضوع «در فلسطین چه خبر است،طرح ما برای آینده چیست؟» و در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، در رابطه با «طرح عملیاتی نهضت جهانی تحریم کالاهای صهیونیستی» عنوان کرد: نهضت تحریم بخشی از جنگ اقتصادی است که می‌توانیم علیه صهیونیست جهانی و رژیم صهیونیستی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی فراتر از تحریم است، گفت: در بحث جنگ اقتصادی و ترسیم صحنه جنگ اقتصادی علیه صهیونیست باید به گونه جنگی رفتار کنیم. جنگ اقتصادی از مهمترین عناصر جنگ‌های هیبریدی علیه ملت‌های دنیا است و چند سالی است واژه‌های جنگ خزانه داری، جنگ پول‌ها و...نیز وارد ادبیات علمی نیز شده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم مدار اقتصادی و جنگ جامع طرح ریزی کنیم باید با ادبیات جنگی و نبرد ها رایج در دنیا صحبت کنیم. در این راستا به سه مرحله راهبرد نگاری، ترسیم صحنه نبرد و شناسایی میدان و طراحی عملیات نیاز داریم.

استاد حوزه و دانشگاه در توضیح محور اول گفت: اولین راهبرد که شاید کلان راهبرد همه نیروهای اقتصادی در همه جبهه‌ها باشد طراحی یک نبرد ترکیبی، تهاجمی و آفندی در محورهای رسانه‌ای، اقتصادی و نظامی است.

حجت الاسلام رضی ادامه داد: در بخش آفند با سخت‌ترین جنگ‌های هیبریدی در تاریخ جهان مواجه هستیم و نبردهای بسیار دقیق، با مطالعه و پیچیده در بخش‌های امنیتی، جاسوسی، دیپلماتیک و... جاری است.

وی با اشاره به اینکه تجربه جنگ ترکیبی در زمینه پدافند داریم اما تجربه جنگ‌های آفندی را نداریم، گفت: جنگ جاری در فلسطین فرصتی برای ما ایجاد کرد که نبرد را وارد فضای جدید آفندی کنیم و این راهبرد متفاوت از حسی است که ما داریم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه به خاطر جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌دهد موازنه روانی بهم خورده است، تصریح کرد: در میدان واقعی نبرد ما پیروز هستیم؛ اما به لحاظ روانی، موازنه بهم خورده است. صحنه‌های کشتار فجیع این موازنه روانی را برای ما به هم می‌زند.

حجت الاسلام رضی جهاد تبیین آفندی علیه صهیونیست را دومین راهبرد دانست و اظهار کرد: گاهی بین صهیونیست و اسرائیل خلط می‌شود در حالی که صهیونیست جریان ریشه دار در آموزه های یهود است که رویای امپراطوری به جهان را دارد و اسرائیل یکی از استان‌های این امپراطوری رویای حکومت است اما این استان یک منطقه بسیار مهم است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنبش تسخیر وال استریت گفت: رهبر معظم انقلاب بیان کردند روزی که مردم اروپا و آمریکا متوجه شوند مشکلات اروپا و آمریکا به خاطر صهیونیست است شرایط خیزش در کشورهای آن‌ها متفاوت خواهد شد.

حجت الاسلام رضی ادامه داد: اگر تبیین آفندی برای مردم جهان صورت بگیرد و به آن‎ها بفهمانیم که باتومی که در سر شما می خورد فشار مکرون نیست، بلکه باتوم و فشاری از صهیونیست است، شرایط تغییر می کند.

وی اضافه کرد: وارد کردن جنگ اقتصادی به جنگ نظامی در اراضی اشغالی دیگر راهبرد است که باعث می‌شود صحنه نبرد متفاوت‌تر شود و تهدید کنندگی بیشتری داشته باشد. ناامن شدن خط لوله ایلات و اشکلون یکی از راه‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردمی کردن جنگ اقتصادی در سطح جهان علیه صهیونیست و اسرائیل از راهبردهای دیگر است. تاکنون متوجه شده‌ایم که با تکیه به دولت اتفاقی رقم نمی‌خورد و باید یک جبهه مردمی و جهانی ایجاد شود.

هرم اقتصادی صهیونیست

وی در رابطه با محورهای تحریم اظهار کرد: اشتباه است اگر همه جنگ اقتصادی را در تحریم خلاصه کنیم. در شناخت صحنه اقتصادی صهیونیست و رژیم غاصب اسرائیل با یک هرم اقتصادی چند لایه مواجه هستیم که پایین ترین لایه آن ابزار و بسترهای اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضی در رابطه با تفاوت ابزار و بستر عنوان کرد: بستر همیشه به عنوان ابزار جنگی عمل نمی‌کند و هر وقت قوه متخاصم شکل بگیرد فعال می‌شود و به تدریج در لحظه و وقت مناسب عمل می‌کند؛ مثل اندیشه‌های سرمایه گذاری. اندیشه‌های سیاسی مانند دلار نیستند که در یک شب بتواند اقتصاد را بهم بریزد.

وی ادامه داد: لایه دیگر لایه دولت‌های جهانی است که در قلب آن ایالت متحده آمریکا است. لایه بعدی سازمان‌های اقتصادی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و... است که با شروط ضمن وام دهی مانند خصوصی سازی لیبرال، آزاد سازی قیمت‌ها، کنترل جمعیت و... اقدامات خود را انجام می‌دهند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نهاد تولید علم لایه بالاتر است، گفت: نهادهای تولید علم اقتصاد بیش از اینکه از سرمایه داری‌ها باشد با نهادهای یهودی و صهیونیستی است؛ مانند دانشگاه شیکاگو، دانشگاه ام ای تی، مدرسه اقتصاد لندن و... که هیمنه اقتصاد متناسب با صهیونیسم اقتصادی (اندیشه لیبرالیسم اقتصادی) را می‌توانیم در آن ببینیم.

حجت الاسلام رضی بیان کرد: شرکت‌های بین المللی لایه دیگر این هرم است که با عنوان شرکت‌های فراملیتی می‌شناسیم اما وقتی برخی آن‌ها را واکاوی می کنیم به صهیونیست می‌رسیم؛ مانند ال جی، سامسونگ، اپل، توتال و... .

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آخرین لایه نیز خاندان‌های صهیونیستی هستند، گفت: یهودیت یک جریان قومی، قبیله‌ای و خاندانی است که برای خودش شریعت و دین جعل کرده است. به تصریح آیات قرآن، دین حضرت موسی، دین اسلام است. در سراسر تورات داستان قومی به نام یهود شنیده می‌شود. مهم خاندان‌های یهودی روچیلد، ساسون، مورگان، راکفلر هستند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم منافع پدران صهیونیسم را تهدید کنیم جنگ در اراضی اشغالی آسان‌تر خواهد شد، افزود: جنبش صهیونیست را به تئودور هرسل می‌شناسیم در حالی که مهمترین سندی که ایجاد دولت عبری در فلسطین را مجاز می‌داند، بیانیه بالفور است؛ وقتی این بیانیه را با دقت مطالعه می‌کنیم می بینیم این یک نامه به روچیلد است و اساسا تشکیل دولت در فلسطین با پیگیری روچیلدها و خاندان یهودی رقم خورده است. بی دلیل نیست که امروز آمریکایی‌ها مدیریت جنگ را در دست دارند؛ زیرا می‌بینند سرمایه گذاری که در طول یک قرن انجام دادند در حال از بین رفتن است.

حجت الاسلام رضی در پاسخ به اینکه چه کسانی باید تحریم شوند، گفت: رژیم اشغالگر قدس، اقتصاد صهیونیستی ( اقتصادی که مشهور به صهیونیستی است) و حامیان صهیونیست باید تحریم شوند. بر اساس آیات قرآن نیازی نیست که ثابت شود که این کالا توسط صهیونیست تولید می‌شود، همین که توسط حامیان صهیونیست تولید می‌شود برای تحریم کافی است.

وی ادامه داد: در فضای اقتصاد بین‌الملل و برندهای فراگیر بین المللی، اصاله الفساد و اصاله تعلق به یهود جاری است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اگر تاریخ اقتصاد جهان را مطالعه کنیم متوجه می‌شویم این اصل وجود دارد.

محورهای عملیاتی تحریم

محور اول؛ دلار

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اولین محور عملیاتی برای تحریم، محور دلار است. دلار نه به عنوان یک پول و ارز خارجی بلکه به عنوان یک اسلحه و رسانه در اقتصاد جهان حکم فرمایی می‌کند باید تحریم شود.

حجت الاسلام رضی ادامه داد: طراحی، تولید، مدیریت و رواج دلار به دست یک خاندان صهیونیستی است و در کتاب نشانه صهیونیستی دلار نوشته فاطمی شفیعی به این امر اشاره شده است.

وی با بیان اینکه در دلار سه ساحت دیده می‌شود؛ ساحت اول پول و ارز بودن دلار، ساحت دوم اسلحه بودن دلار (تاثیرات دلار در جهش قیمت‌ها) و ساحت سوم رسانه بودن دلار است، اضافه کرد: دلاری را که بسیاری از افراد ندیدند اما با افزایش قیمت آن نگران می‌شوند در حالی که شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانی ایجاد می‌کند اما ذهن و روان را به هم ریزد.

راهکار مقابله با دلار

حجت الاسلام رضی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی باید حرکت به دلار زدایی را با شدت و جدیت تسریع کند و برای از بین رفتن وابستگی به دلار برنامه ریزی کند و جراحی اقتصادی انجام دهد. مردم کشورهایی که از دلار به عنوان پول استفاده می‌کنند اگر در کشورهایی هستند که چند واحد پولی دارند از واحدهای غیردلار استفاده کنند.

وی ادامه داد: به آتش کشیدن دلار و نمادهای دلار در تجمعات دیگر اقدامی است که می‌شود انجام داد. آتش کشیدن باعث می‌شود وابستگی ذهنی از بین برود، زمانی که خدا به حضرت موسی دستور می‌دهد گوساله سامری را بکش به خاطر این است که وابستگی ذهنی از بین ببرد.

محور دوم: نفت

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با نفت گفت: بهترین فرصت برای ایجاد شوک نفتی بین المللی الان است. نفت باید به قیمت اصلی فروش برود؛ چرا قیمت نفت در جهان کنترل می‌شود؟ می‌توانیم واحد فروش نفت را از بشکه به گالن تبدیل کنیم تا نشان دهیم تمایلی به فروش انبوه نفت نداریم تا جنگ روانی ایجاد شود. باید شیرهای نفت جهان اسلام به سمت اسرائیل، اروپا و آمریکا بسته شود.

وی با بیان اینکه نفت ما است که شریان حیاتی آن‌ها را زنده نگه می‌دارد، اضافه کرد: مردم کردستان عراق و ترکیه باید خط لوله‌ این ماده حیاتی را به اسرائیل را ببندند. کشور دیگری که در بحث انرژی به اسرائیل کمک می‌کند مصر است. اگر حکام مصر به آرمان فلسطین خیانت می‌کنند مردم مصر باید به میدان بیایند و مانع این انتقال شوند.

محور سوم: تحریم بانکی

حجت الاسلام رضی در رابطه با تحریم بانکی بیان کرد: مردم کشورهای دنیا می‌توانند با خارج کردن سپرده های خود و اعتماد نکردن به این بانک ها به تحریم کمک کنند.

محور چهارم: تحریم کالایی

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی ما کمترین وابستگی را به رژیم صهیونیستی و اقتصاد صهیونیستی داریم اما برخی از کالا هستند در سطح مصرف عمومی و برخی از صنایع بزرگ‌تر وجود دارند مردم ایران و دولت ایران را باید به سمت این تحریم ببریم؛ مثلا در تجهیزات الکترونیک گوشی‌های اپل، سامسونگ و ال جی اگر چه در خاک کره تولید می شود اما بیشتر از ۸۰ درصد سهام این شرکت ها برای صهیونیست‌ها (مورگان) است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در بحث خودرو نیز شرکت پژو و رنو برای صهیونیست است و برای صنعت خودرو سازی ما بد است که با پژو قرار داد داشته باشد. الان وقت آن است که برای مقابله با آن‌ها تمهیداتی اندیشیده شود. نسکافه نستله، پپسی و کوکاکولا گردش بزرگ مالی در ایران و جهان دارند. چرا باید در کنار غذای حلال مان نوشیدنی که به خون بی گناهان آلوده است، مصرف کنیم؟

فلسطین در اندیشه امامین انقلاب

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی در رابطه با طرح راهبردی امام خامنه‌ای در مساله فلسطین، عنوان کرد: بحث فلسطین دامنه دار است و علما از همان ابتدا نسبت به این امر بیدار بودند اما چون قدرت انگلیس را نداشتند نتوانستند مردم را تجمیع کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مساله فلسطین علمای شیعه در کنار علمای اهل تسنن ایستادند، ادامه داد: مساله فلسطین از همان ابتدا برای امام خمینی (ره) اهمیت داشت و در سال ۱۳۴۲ زمانی که حکومت پهلوی اعلامیه مبنی بر عدم صحبت از خطر اسرائیل صادر کرد امام به این اعلامیه اشاره کردند و گفتند مگر شما چه ارتباطی با اسرائیل دارید که ممانعت ایجاد می‌کنید.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی با اشاره به فتوا و مواضع علمای بزرگ حوزه علمیه در طول تاریخ گفت: متاسفانه کسانی را داریم که در مقابل این امر موضع گیری نداشتند در حالی که به هر بهانه با تغییرات مقابله می‌کنند و خود را پیرو بزرگان سلف و گذشتگان می‌دانند و به گذشته افتخار می‌کنند در حالی که گذشتگان حوزه علمیه نیز در این امر مواضع داشتند.

نویسنده کتاب فلسطین اظهار کرد: یکی از دغدغه های امامین انقلاب این بود که نباید ذهنیت مسلمین به غصب فلسطین عادت کند و در این راستا در همان ابتدای انقلاب اسلامی در افضل ماه‌ها یعنی ماه رمضان، روز قدس را مشخص می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از شبهاتی که در کتاب فلسطین پاسخ داده می‌شود این است یک کشوری ۷۰ سال است که تشکیل و ثبت شده است. مگر می‌شود حذف شود؟ رهبر معظم انقلاب پاسخ می‌دهند که هدف ما این نیست که یهودی ها را بکشیم، بلکه به دنبال این هستیم کشوری که بر اساس باطل پدید آمده است از بین برود. شوروی هم ۷۰ سال قدمت داشت و ابر قدرت جهان هم بود از بین رفت پس این هویت جعلی هم می‌تواند از بین برود.

این پژوهشگر عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب طرح راهبردی در این زمینه دارند که در سازمان ملل هم ثبت شده است که مردم اصلی فلسطین اعم مسلمان، یهود و مسیحی رای گیری کنند و درباره آن تصمیم بگیرند.

وی افزود: تا زمانی که مجموعه رژیم جعلی پا برجا است و هنوز فرصتی برای همه پرسی ایجاد نشده است باید مقاومت کرد. رهبر معظم انقلاب در رابطه با صبر می‌گویند صبر در اسلام به معنای تحمل نیست بلکه به معنای استقامت کردن، مقاومت کردن و دور نزدن از هدف در مواجهه با موانع است.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی با تاکید بر اینکه تفکر مقاومت باید بماند، اظهار کرد: خط انقلاب اسلامی از روشنگری و مقاومت تشکیل شده است. یکی از طرح‌های امامین انقلاب اسلامی این بود که تفکرات پان عربی و ناسیونالیستی عربی به سمت اندیشه‌های اسلامی تغییر ریل بدهد.

وی اضافه کرد: طرح بعدی این بود که کاری شود که رژیم اشغالگر محدود به فضایی شود که غصب اولیه را انجام داده است و نتواند تجاوزات بیشتری انجام دهد. مرحله بعدی مسلح کردن کرانه باختری بود و شهید سلیمانی سلاح و فناوری ساخت سلاح و موشک را به آن‌ها رساند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: تقویت حزب الله لبنان در بالای سر رژیم اشغالگر و توسعه تفکر مقاومت یکی دیگر از راهبردها در اندیشه رهبر معظم انقلاب بود. گاهی اصل ناامن کردن محیط اثر بیشتری از تلفات دارد، ضرباتی که وارد می‌شود سرمایه گذاری و توریست در اسرائیل را با مشکل ایجاد کرده است.

چرا جمهوری اسلامی حضور میدانی در فلسطین ندارد؟

وی در رابطه با دلایل عدم حضور مستقیم ایران در فلسطین، گفت: این امر دلایل منطقی متعددی دارد. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد نیاز به جهاد تبیین گسترده دارد تا تبدیل مطالبه عمومی شود. دلیل دیگر این است که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند اتفاق مقاومت توسط خود فلسطینی ها رقم بخورد. اگر جمهوری اسلامی این کار را به اتمام برساند همه جا باید جمهوری اسلامی باشد و رهبر معظم انقلاب می‌خواهند خودکفایی صورت بگیرد. اینها تکمیل کننده یک پازل بزرگ‌تر است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha