دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا مسئولان اجرایی برای رشد و اعتلای استان دست به دست هم بدهند تا صدای آن‌ها رساتر و حرفشان نافذتر شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی پناه بردن به عزت الهی و عزیز شدن با ایمان و بندگی خداوند متعال است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۵ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "الْمجَارِینَ بِعِزِّکَ ، الْمُوَسَّعِ عَلَیْهِمُ الرِّزْقُ الْحَلَالُ مِنْ فَضْلِکَ ، الْوَاسِعِ بِجُودِکَ وَ کَرَمِکَ ، الْمُعَزِّینَ مِنَ الذُّلِّ بِکَ" خدایا ما را جز کسانی قرار بده که در پناه عزت تو مانده‌اند، از فضل وسعت رزق زیادی به آن‌ها داده‌ای و به کمک تو از ذلت رهایی یافته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی پیرامون این فراز پرداخت و بیان داشت: امام سجاد(ع ) در این فراز دو درخواست مطرح می نماید ابتدا پناهندگی به عزت خداوند و سپس رزق حلال و فراوان و تامین کننده این درخواست‌ها را نیز عزت الهی و کرم خداوند مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: عزت به معنای عظمت، بزرگی، اقتدار و نفوذ ناپذیری است و عزیز کسی است که حرفش حق و اراده‌اش تحقق پیدا می‌کند و کسی قدرت مقابله با خواست او را ندارد و مرکز عزت خداوند متعال است و در قرآن کریم آمده است: "وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ" معبودی جز الله نبوده و کسی جز خداوند شایسته پرستش نیست چرا که خداوند عزیز، حکیم، مرکز عزت، اراده و نفوذناپذیری است و کسی یارای مقابله با اراده او را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان اظهار داشت: در میان مردم هم اگر کسانی عزیز می‌شوند به پشتوانه خداوند متعال است و لذا در آیه آمده: "وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ وَلکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمونَ" عزت اولا برای خداست اما خداوند این عزت را به بندگانش می دهد که در رأس آن‌ها پیامبراکرم(ص) و سپس مؤمنین هستند و نکته اینجاست که منافقین این را نمی‌فهمند.

وی اضافه کرد: منافقان کسانی هستند که اظهار ایمان و اسلام کرده اما در دل اعتقادی ندارند و با نگاه مادی خود به دنبال مرکز قدرت و ثروت هستند و لذا در آیه دیگری آمده است: این‌ها در ظاهر ادعای اسلام می‌کنند اما مخفیانه با مشرکین رابطه برقرار می‌کنند آن هم با این خیال که اگر فردا روز اسلام شکست خورد ما به عزت و قدرت متصل باشیم و خداوند متعال در قران کریم فرموده:"أَیَبتَغونَ عِندَهُمُ العِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعًا" آیا منافقین عزت را در میان کفار و مشرکین جستجو می‌کنند در حالی که همه عزت برای خداوند متعال است و منافقین این را نمی‌فهمند چرا که اعتقاد راسخ ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اذعان داشت: در آیه دیگری آمده"مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَمیعًا" هر کس عزت می‌خواهد مرکز عزت خداوند متعال است و همه عزت‌ها نزد خداست لذا باید بر او توکل و از او عزت بخواهید و هر کس بر خدا توکل کند از عزت، حکمت و حمایت او بهره خواهد گرفت.

امام جمعه زاهدان افزود: در رابطه با رزق حلال خداوند متعال در قرآن کریم خود را بهترین رزق دهنده معرفی می‌کند و در آیه‌ای آمده است: "إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلقُوَّةِ ٱلمَتِینُ" خداوند رزق فراوان می‌دهد چرا که او کریم و دارای قدرت و قوت است.

وی افزود: در آیات دیگری خداوند متعال خود را این گونه معرفی می‌کند: " یَـأَیُّهَا ٱلإِنسَنُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ ٱلکَرِیمِ" ای انسان چه چیز تو را مغرور کرده به خدای کریمت و چرا در برابر او قدرشناس نیستی و به چه چیز مغرور شده ای که قدر پروردگارت را نمی‌دانی و خداوند خود را پروردگار کریم معرفی می‌کند که به بندگان رزق کریم می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت : همه انسان‌ها بر سر سفره احسان الهی هستند و روزی‌خوار نعمت خداوند متعال هستند اما کسانی که مومن و بنده خوب خدا هستند از رزق کریم او بهره‌مند می‌شوند و آن‌ها که مومنان واقعی هستند مشمول مغفرت الهی می‌شوند.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: خداوند متعال خود را دارای فضل بزرگ و فراگیر معرفی می‌کند:"وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ" خدا دارای فضل بزرگ است، فضل به معنای مزد اضافه است و خداوند فضل دارد از این جهت که کسی از خداوند طلب ندارد و همه وجود، ادامه حیات و بندگی ما از سر فضل الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: "وَلَکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعَالَمِینَ" خداوند دارای فضل است و همه از فضل او بهره‌مند هستند و لذا عزت، بزرگی و رزق حلال و واسع را باید تنها از خداوند متعال بخواهیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی و حفظ افراد جامعه تلاش برای گسترش فرهنگ اسلامی، تربیت درست فرزندان و نسل جدید و خدمت بی منت به مردم است.

امام جمعه زاهدان افزود: جهان اسلام همچنان عزادار مردم فلسطین است که با حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی هر روز شهید می‌دهند اما با وجود تقدیم هفت هزار شهید و ۲۰هزار مجروح هنوز هم مظلومانه مقاومت می‌کنند اما در عین مظلومیت اقتدار خود را به رخ جهانیان کشیده‌اند و بازماندگان با قوت روحی و اقتدار باز هم از مقاومت دم می‌زنند و از مبارزه با دشمن صهیونیستی سخن می‌گویند و وعده می‌دهند که دشمن را نابود خواهند کرد و این نشان اقتدار در عین مظلومیت است و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: در جاهلیت قدیم دختران را زنده به گور می کردند و خداوند آیه قرآن نازل کرد:"وَإِذَا ٱلموعودَةُ سُئِلَت بِأَیِّ ذَنب قُتِلَت" این دختران به چه گناهی کشته و زنده به گور شدند اما در جاهلیت مدرن زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان به شهادت می‌رسند و متاسفانه دولت‌هایی که مدعی حقوق بشر هستند در کنار این جنایتکاران می ایستند و وظیفه ما مسلمانان این است که از مظلوم دفاع کنیم.

وی با اشاره به دوشنبه هشتم آبان روز پدافند غیرعامل و نیز سالروز شهادت رزمنده نوجوان محمدحسین فهمیده عنوان کرد: استان ما افتخار دارد که شهیدان نوجوانی از بین شیعه و اهل سنت در راه دفاع از میهن اسلامی در دوران دفاع مقدس تقدیم کرده، نوجوانانی مثل شهید محمد هاشمی نوجوان بی‌سیم‌چی و شهید سبیل اخلاقی که در جبهه‌های حق علیه باطل با معرفت، اخلاص، ایمان و غیرت جان خود را تقدیم کردند و با شهادت خود راه افتخار را به مردم نشان دادند و به تعبیر امام خمینی(ره) که فرمودند:" رهبر ما آن نوجوان سیزده ساله است که نارنجک به کمر بسته زیر تانک می رود و شهید می شود" و این نوجوانان با شهادت راه پر افتخار مقاومت و جهاد را به ما نشان دادند و نقش راهبری و هدایتگری را برای جامعه ما ایفا کردند.

وی افزود: ما باید نسل جدید را با این فرهنگ آشنا و افراد با غیرت و از خود گذشته تربیت کنیم چرا که نوجوانی دوران مهم و حساسی برای تربیت است و شخصیت علمی، فکری، روحیات اخلاقی و اجتماعی فرزندان در این دوران شکل می گیرد و تاثیر تربیت در این دوران عمیق و ماندگار است و بر اساس روایت صفحه دل نوجوان مثل کاغذ سفیدی است که هر چه روی آن بنویسیم ثبت می شود و تاثیر پذیر و تربیت پذیر است و آنچه در این دوران ثبت شود تا آخر عمر ماندگار است و لذا تربیت در این دوران بسیار مهم و حساس است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر تربیت به خوبی صورت گیرد و این آینده سازان به درستی تربیت شوند سعادت کشور در آینده تضمین شده است و اگر تربیت به خوبی صورت نگیرد و تحت تاثیر تربیت سوء و اخلاق بد قرار بگیرد ضرر آن به کشور و جامعه ما خواهد رسید.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تربیت یک مسئولیت همگانی است و همه ما از آموزش پرورش گرفته تا حوزه‌های علمیه، نهادهای فرهنگی، بسیج دانش آموزی، صدا و سیما، بنیاد شهید و خانواده‌ها در برابر تربیت جوانان و نوجوانان مسئولیت داریم و باید با احساس مسئولیت دست به دست داده و با همکاری، هم‌افزایی، برنامه‌ریزی و تقسیم کار در صدد تربیت درست نسل جدید باشیم و آن‌ها را با شهیدان نوجوانی که نقش هدایتگری برای جامعه ایفا کرده‌اند آشنا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: در برنامه هفتگی خود شب‌های جمعه خدمت خانواده معظم شهدا رسیده و از سخنان آن‌ها و بیان خاطرات شهدا استفاده می‌کنیم که بنیاد شهید، صدا و سیما و همه کسانی که دارای تریبون بوده و می‌توانند در راستای انتقال پیام شهدا ایفای نقش کنند باید درس شهدا را به مردم برسانند.

وی ادامه داد: در اکثر این دیدارها خانواده‌ها از ایمان، اخلاق، تعهد، تقید به نماز، تقید به روزی حلال، رسیدگی به خانواده و کمک به مردم، احساس مسئولیت برای دفاع از کشور توسط شهید خود سخن می‌گویند که این روحیات نسخه شفابخش جامعه و آسیب‌های اجتماعی ماست که باید این فرهنگ را در جامعه منتشر و فرزندان خود را با این فرهنگ آشنا کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری به بیان نکاتی پیرامون این دیدار و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار بعد از اینکه شناسنامه انقلابی و اسلامی مردم استان را بیان کردند بر یک نکته مهم تاکید کردند اینکه مردم خوب هستند و مسئولان باید قدر این مردم را بدانند و به آن‌ها خدمت کنند و فرمودند خدمت رسانی از روز اول شروع شده و خدمات زیادی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیانات خود به عدم تحقق مصوبات سفرشان به استان در اوایل دهه هشتاد اشاره نمودند که در این جهت برخی دولت‌ها کم‌کاری و تنبلی کرده‌اند و در پایان نیز مطرح کردند که در شرایط کنونی کارها در حال انجام است.

امام جمعه زاهدان به بیان نکاتی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم استان پرداخت و گفت: مردم ما خوب و شایسته ارائه خدمات خوب هستند و مسئولان باید با رعایت اخلاق، ادب و خدمت بی منت عملا از مردم قدرشناسی کنند.

وی افزود: امام خمینی(ره) از روزهای اول انقلاب به فکر مردم استان بودند و مقام معظم رهبری عنوان فرمودند حساسیت استان به قدری بود که اولین ماموریت بنده بعد از انقلاب حضور در سیستان و بلوچستان بود تا گزارشی از استان تهیه و خدمت امام ارائه شود و ایشان عنوان کردند که بنده رای به جمهوری اسلامی را روز ۱۲ فرووردین‌ماه در شهرستان بم و در مسیر سفر به سیستان و بلوچستان به صندوق انداختم.

وی اضافه کرد: از آغاز انقلاب اسلامی نگاه رهبران انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت‌ها به این منطقه بوده است و خدمات فراوانی نیز انجام گرفته و به گفته مردم استان و کسانی از سن و سال بیشتری برخوردار هستند تفاوت شرایط استان با قبل از انقلاب اسلامی مثل روز و شب است و در دوران انقلاب خدمات فراوانی صورت گرفته است و در طول این سال‌ها این خدمات فراز و فرودهایی داشته و در دولت قبل این روند پیشرفت وجود داشت اما خوشبختانه در دولت کنونی پیشرفت‌ها سرعت بیشتری گرفته است به گونه‌ای که استانداری جهادی با اختیارات‌ ویژه تعیین شده و البته دولت مرکزی باید پشتیبانی بیشتری داشته باشد و مردم و مسئولان استان ما نیز باید هوشیار بوده و همکاری داشته باشند و همه باید بدانند نقل قول‌ها و نظرهای مشورتی در استان نافذ نیست و استاندار نماینده عالی دولت در استان بوده و نظر او در استان حاکم و نافذ است و همه باید در صدد جلب منافع برای استان، حل مشکلات مردم و ارتقا و بهبودی استان تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بیان داشتند که در طول این مدت دولت‌ها تنبلی و بی توجهی کرده‌اند که لازم به توضیح است از این جهت که دولت یک مجموعه است به گونه‌ای که یک سر نخ در مرکز کشور و یک سر نخ در استان‌هاست و مجموعه‌های اجرایی و ادارات همه زیر مجموعه دولت هستند و اگر گفته می‌شود برخی از دولت‌ها تنبلی و بی توجهی کرده‌اند مسئولان کشوری و استانی، بومی و غیر بومی را شامل می‌شود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: بخشی از کار به عهده خود ما در استان است و مسئولان بومی و غیر بومی پس از سال‌ها مسئولیت تازه به ارائه طرح و مطالعه می‌پردازند که در پاسخ مطرح می‌کنیم چرا با گذشت این همه سال تازه به دنبال طرح و مطالعه هستید و چرا کم توجهی و بی توجهی صورت گرفته و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تنبلی و بی توجهی شامل مسئولان اجرایی بومی و غیر بومی ما می‌شود. وی گفت: خدمات صورت گرفته اما در برخی حوزه‌ها هنوز کار جهادی صورت نگرفته و برای همین است که مقام معظم رهبری مطرح نمودند اگر این مصوبات اجرا می‌شد امروزه چهره استان متفاوت بود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: باید همه ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا مسئولان اجرایی برای رشد و اعتلای استان دست به دست هم بدهند چرا که گزارش خدمات، زحمات و تلاش‌های خود را ارائه می‌دهند اما به آن‌ها تاکید می‌کنیم اگر همه با هم منسجم و یکصدا بودید صدای شما رساتر، برهان شما قاطع‌تر و حرف شما نافذتر بود که متاسفانه شاهد این انسجام بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیستیم.

وی ادامه داد: حتی در مواردی با درگیری‌ها، تعارض‌ها و رقابت‌های ناسالم بر اساس مسائل قومی، جناحی، سیاسی و منافع شخصی در میان مسئولان اجرایی بومی و غیر بومی استان مواجه هستیم که در این صورت منافع مردم قربانی این درگیری‌ها شده و دود آن در چشم مردم می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه درسیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی خود انتطار داریم که برای منافع و پیشرفت استان با اتحاد و انسجام تلاش شبانه‌روزی داشته باشند.

امام جمعه زاهدان گفت: مقام معظم رهبری یک درس بزرگ به ما دادند آن هم اینکه در ارزیابی‌ها منصفانه عمل کنیم و نقاط مثبت و منفی را با هم ببینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha