یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اولین همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود

حوزه/ همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه دامغان و با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» در نشست خبری، هم اندیشی این همایش که در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با تأکید بر اهمیت احیای سهم حوزه های علمیه خواهران در بازشناسی و ترسیم ابعاد مختلف تربیتی، گزارشی از مجموعه های همکار در این همایش ارائه و ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ را آخرین مهلت دریافت مقالات دانست.

وی با بیان این که این همایش در ۵ بخش اصلی شامل «اصول کلی تربیت»، «جامعه و تربیت»، «خانواده و تربیت»، «حکومت، سیاست و تربیت» و «فرصت ها و چالش های تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود، اظهار داشت: این همایش با همکاری حوزه‌های علمیه خواهران، جامعة المصطفی، جامعة الزهرا(س)، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و نهادهای همکار برگزار می شود.

دبیر اجرایی همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت»، برگزاری پیش نشست های علمی با موضوع محورهای فراخوان را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم با همکاری همه مراکز همکار بتوانیم برنامه های پویا و به‌روزی را در عرصه بازشناسی حوزه های مختلف تربیت مهدوی دنبال کنیم.

اولین همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود

وی با بیان این که ۴۲ مقاله ناظر به محورهای ۵ گانه دریافت و در فرآیند ارزیابی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این مقالات از سوی پژوهشگران طلبه و دانشجو به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

خراسانی با بیان این که همایش ملی تربیت در تراز مهدویت با حضور چهره‌های شاخص علمی و حوزوی کشور در شهرستان دامغان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: پرداختن به موضوعات مهم، به روز و مبتلابه در عرصه زن، خانواده و کودک بسیار مهم است.

وی با اشاره به تجربیات موفق حوزه علمیه خواهران سمنان در برگزاری همایش جنگ بیولوژیک، گفت: امیدواریم بتوانیم در برپایی همایش ملی تربیت در تراز مهدویت موفق عمل کنیم.

تربیت مهدوی ناظر به اقتضائات روز جامعه آخرالزمانی مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست بر اهمیت ساحت تعلیم و تربیت و مقام علم در این عرصه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم تربیت مهدوی ناظر به اقتضائات روز جامعه آخرالزمانی مورد توجه قرار گیرد.

وی احصاء راهکارهای تربیتی برای حوزه های مختلف را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم قالب های متعدد زیست مؤمنانه ای را برای تجلی تربیت مهدی در سطوح مختلف تبیین و ارائه نماییم.

اولین همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود

مدیر حوزه های علمیه خواهران بر لزوم هم افزایی و همراهی و هماهنگی مجموعه های حوزوی و دانشگاهی در برگزاری همایش ملی تربیت در تراز مهدویت تأکید کرد و گفت: گفت‌وگوی اهل بیت علیهم السلام با فرزندان، همسر و والدین اگر ترسیم شده و دورنمایی از شمای خانواده در عصر ظهور مورد مداقه و تحقیق قرار گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: بازسازی فرهنگ و محتوای سیره اهل بیت علیهم السلام از جمله راهبردهایی است که همیاری و همدلی اصحاب رسانه را برای بازآفرینی این محتواها به زبان قوم مورد تاکید قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ در خانواده‌ها ساری و جاری گردد، بسیاری از مشکلات و چالش‌های اجتماعی در سطوح مختلف رخت بر خواهد بست و این نسل طعم و مزه فرهنگ اصیل مهدوی را مبتنی بر گذاره های عینی خواهند چشید.

حق مهدویت هنوز ادا نشده است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان نیز در ادامه ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه با بیان این که همایش ملی تربیت در تراز مهدویت به همت مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: همایش ملی تربیت در تراز مهدویت با هدف بازشناسی اهداف تربیتی انبیای الهی و سکان‌داری حوزه های علمیه در این راستا ترسیم شده است.

وی با اشاره به الزامات و بایسته های تربیتی دنیای معاصر، تربیت مهدوی را از بهترین نوع تربیت عنوان کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی تربیت در تراز مهدویت ارسال شده است.

اولین همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان، حرکت در مسیر تجلی بعد تربیتی احیای تمدن نوین اسلامی را از جمله هدف‌گذاری های دبیرخانه این همایش عنوان کرد و گفت: زمینه‌سازی برای ظهور صاحب الزمان(عج) در بعد معرفتی از جمله رسالت های این مجموعه است.

وی با بیان این که علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته موضوع مهدویت همچنان در مهجوریت به سر می برد، اظهار داشت: حق مهدویت هنوز ادا نشده است.

مرجعیت علمی در افق ۱۴۱۴ نیازمند تولید ادبیات نظری در حوزه بانوان است

خانم فاطمه‌ کبری متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست، گفت: بر اساس آموزه های معرفتی دین اسلام، خانواده اولین و مهم‌ترین نهادی است که تربیت نسل را بر عهده دارد و نسلی که در خانواده دینی تربیت پیدا کرده، بالنده شده، جامعه را شکوفا می سازد و می تواند در راستای تحقق مهدویت گام بردارد.

اولین همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: مرجعیت علمی در افق ۱۴۱۴ نیازمند تولید ادبیات نظری در حوزه بانوان بوده و هر اندازه بتوانیم عناصر مرتبط با بانوان خانواده و کودک موفق عمل نماییم، به مرجعیت علمی حوزه های علمیه خواهران نزدیک تر خواهیم شد.

خانم متولیان گفت: امیدواریم با فضای فراهم شده در حوزه خواهران این همایش بتواند در کنار سایر برنامه های علمی ما رادر رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهران در عرصه بانوان، خانواده و کودک یاری نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha