دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: در دوره‌های مختلف جشنواره علامه حلی(ره) از سوی خواهران و برادران بیش از ۱۷۵ هزار اثر در قالب‌های کتاب، مقاله، پایان‌نامه و تحقیق درسی تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام المسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در نشست خبری اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) که در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، اظهار کرد: معاونت پژوهش در چند عرصه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عرصه‌های فعالیت‌های معاونت پژوهش، پژوهش در سطح مراکز، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران حرفه‌ای است، مطرح کرد: توسط شورای هماهنگی مراکز پژوهشی و شورای هماهنگی نشریات علمی با این مراکز پژوهشی و پژوهشگران در ارتباط هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بهینه بودن پژوهش و توجه موضوعات پژوهشی به نیازهای جامعه اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: در این بخش تلاش کردیم در ۲۶ رشته و گرایش علمی در دبیرخانه پژوهش‌های مورد نیاز نظام اولویت‌ها و نیازهای جامعه را تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نیز در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، به دنبال پاسخ به نیازهای جامعه در قالب تبلیغ مکتوب حرکت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: دوره‌های مختلف را با پژوهشگران برگزار کردیم تا بسته پیشنهادی چگونگی عملکرد پژوهش برای پشتیبانی از امر تبلیغ را تهیه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه در این راستا جشنواره‌هایی نیز به منظور شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و استعدادها برگزار شده است، تصریح کرد: ازجمله این جشنواره‌ها می‌توان به کتاب سال، مقالات علمی، علامه حلی(ره)، نشریات واحدهای آموزشی و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره‌ها در سطح پژوهشگران و طلاب دنبال می‌شود، یادآور شد: در معاونت پژوهش پرداختن به زیرساخت‌های پژوهش در نظام آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه طلبه‌ها باید از ابتدا به درستی با پژوهش آشنا شوند و تمرین و مشق پژوهش داشته باشند، ابراز کرد: اگر از ابتدا این اتفاق رقم بخورد در آینده می‌توانند وارد عرصه حرفه‌ای پژوهش شوند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مختلفی را در راستای تکریم پژوهش داریم، بیان کرد: کانون‌های علمی پژوهشی طلاب، نشریات پژوهشی، بخش مدرسه‌ای جشنواره علامه حلی(ره)، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مهارتی پژوهش و ... ازجمله این فعالیت‌ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه در تابستان امسال بیش از ۱۲۰ دوره و کارگاه برگزار کردیم، اظهار داشت: بیش از دو هزار نفر از طلاب و پژوهشگران در این دوره‌ها و کارگاه‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه اساتید بازوان اصلی پژوهش هستند، عنوان کرد: امسال برای نخستین بار شاهد رقابت اساتید با یکدیگر در جشنواره علامه حلی(ره) بودیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه این امر در تشویق اساتید و رشد پژوهش در بدنه اساتید موثر است، مطرح کرد: در پژوهش طلاب هدف‌گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است که در جشنواره علامه حلی(ره) نیز به آن توجه شده است.

وی با اشاره به اهداف جشنواره علامه حلی(ره)، خاطرنشان کرد: آشنایی با اصول پژوهشی، تمرین و مشق پژوهش و پژوهش در سطح ۱ و ۲ به عنوان مکمل نظام آموزش ازجمله این اهداف هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه پژوهش آشنایی با روح تحقیق و تعمیق بیش‌تر در مطالب علمی است، تصریح کرد: این موضوع موجب عمق بخشی به تحصیل و فرآیند یادگیری طلاب است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره از سطح کشوری به استانی کشیده شده است، یادآور شد: در سال‌های اخیر نیز از جشنواره‌های استانی و کشوری به سمت فراگیری جشنواره‌های مدارس درحال حرکت هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جشنواره‌های مدارس در بیش از ۳۰۰ مدرسه علمیه برگزار شده است، ابراز کرد: برگزیدگان جشنواره‌های مدارس به جشنواره‌های استانی و سپس جشنواره‌های کشوری راه پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مجموعه حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف، تعداد انگشت‌ شماری نشریات و مقالات را منتشر می‌کردند، بیان کرد: امروز بیش از ۲۵۰ نشریه با رده علمی با موضوعات علمی پژوهشی و علمی ترویجی از نهادهای حوزوی منتشر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه تولید کتب نیز در این سنوات رشد قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: در جشنواره علامه حلی(ره) از سوی خواهران و برادران بیش از ۱۷۵ هزار اثر در قالب‌های کتاب، مقاله، پایان‌نامه و تحقیق درسی تولید شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha