یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسعود معینی‌پور

حوزه/ معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: از سال ۱۹۴۸ ابعاد مختلفی را می‌بینیم که رژیم صهیونیستی تلاش کرده نظام بین‌الملل را اغنا کند و این سرزمین را به یک سرزمین اصیل برای خود تبدیل کند، لذا اساساً تأسیس رژیم صهیونیستی با قلب واقعیت‌ها، جعل تاریخ و هویت و سرزمین به وسیله جنگ ادراکی و دو قطبی سازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مسعود معینی‌پور در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه این جنگ و تمام جنگ‌ها در طول تاریخ دو مواجه داشته‌اند، بیان کرد: مفهوم جنگ شناختی مفهوم جدیدی است، اما این کارکرد در جنگ‌ها چیز جدیدی نیست، شیوه‌ها و دانش آن تولید و تبدیل به یک زیست‌بوم دانشی شده که الان می‌توانیم از آن نام ببریم و تحلیل کنیم، بنابراین درواقع این جنگ ترکیبی در تمام جنگ‌های تاریخی وجود دارد.

وی گفت: با این نگاه در این جنگ ترکیبی، جامعه یک دست نیست و حول فعالیت‌های رسانه و عملیات روانی پیچیده در حواشی میدان اصلی جنگ و مدیریت افکار عمومی پیش می‌رود و درواقع هدف این جنگ تغییر ادراک توده‌های جامعه در درون جامعه نظام بین‌الملل و نخبگان فکری، نظام غیررسمی و حاکمیتی است؛ برای این کار نیز باید جنگی بین ایدئولوژی و عمل شکل بگیرد و در نهایت به یک کنش جمعی منجر شود؛ لذا هدف جنگ شناختی جلب سرمایه‌های اجتماعی و افکار عمومی است.

دکتر معینی‌پور ادامه داد: راهبرد اصلی جنگ ادراکی و شناختی تغییر هنجارها و رفتارهای اکثر مردم است، در این جنگ به اینکه مردم به چه فکر می‌کنند پرداخته نمی‌شود بلکه اینکه باید به چه فکر کنند و چه چیزی را باید انتخاب کنند مهم است؛ لذا جنگ شناختی دنبال آینده سازی مطلوب برای جبهه‌هایی است که می‌خواهد در آنها غلبه کند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: جنگ ادراکی، مهندسی افکار عمومی برای کنش جمعی است که ممکن است باورها، ایدئولوژی‌ها، ذهنیت‌ها و نظام فکری جمع کاملاً مخالف آن مهندسی اجتماعی باشد، اما این کنش جمعی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه وقتی به ابعاد مختلف مواجه شناختی و ادراکی در بحث فلسطین و رژیم صهیونیستی توجه می‌کنیم باید به عقب‌تر از طوفان الاقصی برویم، گفت: اصل مواجه فلسطین و اسرائیل از ابتدا یک مواجه شناختی بوده و مشروعیت رژیم صهیونیست از این مواجه شناختی کسب شده است.

وی افزود: از سال ۱۹۴۸ ابعاد مختلفی را می‌بینیم که رژیم صهیونیستی تلاش کرده نظام بین‌الملل را اغنا کند و این سرزمین را به یک سرزمین اصیل برای خود تبدیل کند، اساساً تأسیس رژیم صهیونیستی با قلب واقعیت‌ها و جعل تاریخ و هویت و سرزمین به وسیله جنگ ادراکی و دو قطبی سازی به وجود آمده است.

دکتر معینی‌پور عنوان کرد: در این داستان اولین ادراک، ادراک تاریخی است، ادراک تاریخی در این قضیه به دست آوردن سرزمین فلسطین در مواجه بین مسلمانان و یهودی‌ها است، درحالی‌که فلسطین زیرمجموعه امپراطوری عثمانی بوده و خلیفه دوم در جنگ با مسیحیان، سرزمین فلسطین را فتح می‌کند و مسلمانان در آن ساکن می‌شوند.

وی ادامه داد: ادراک دوم، ادراک سیاسی ماجراست که مهم‌ترین سهم در شکل‌گیری صهیونیسم، مبنای اقلیت متفرق آنها بوده که بعد از پیش رفتن جامعه به سمت دولت و ملت به این نتیجه می‌رسد که این جمع متفرق را دور هم جمع کند و به دلائل مختلف فلسطین را انتخاب کردند.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه واقعیت سوم، واقعیت حقوقی اسرائیل است که جعل شده، گفت: در واقع رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳ حداقل چهار جنگ با اعراب داشته و پیشروی کرده، اما از نظر جعل حقوقی فلسطینیان حقی برای پس گرفتن زمین‌ها ندارند و ادراک هویتی مواجه با اشغالگران فلسطین نیز در جامعه فلسطینی شکل گرفته است، لذا یک گونه مواجه، سازش گرانه‌ و یک جریان، جریان مقاومت است که در حال شکل دادن ساختار عمومی فلسطین است.

وی تصریح کرد: اگر در این داستان جریان سازش‌گرانه موفق شود، احتمالاً در آینده دو دولت خواهیم داشت، اما اگر جریان مقاومت موفق شود و ادامه پیدا کند و افکارعمومی نیز با آن همگرا شود، می توانیم به سوی یک دولت واحد فلسطینی پیش برویم یا حداقل ادامه مقاومت را داشته باشیم؛ پس تغییر ادراک در افکار عمومی داخلی شکل گرفته است.

دکتر معینی‌پور ابراز کرد: جنگ ادراکی و شناختی طوفان الاقصی دو سویه دارد، از یک طرف جریان مقاومت در درون فلسطین اقداماتی انجام داده و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی فعالیت‌هایی داشته است.

وی افزود: در جبهه فلسطینی اولین اتفاقی که درباره تغییر نظام ادراکی به وجود آمده، شکست افسانه شکست ناپذیری اسرائیل از حیث امنیتی است که باعث خیزش افکار عمومی جهان بوده؛ اساساً شروع این جنگ یک انگاره بود برای اینکه می‌گفتند ما امنیت نداریم و باید دولت ملت را با ایده‌های موعودگرایی که در جریان رژیم صهیونیستی وجود داشت ایجاد کنیم، این امنیت و انگاره هم در درون جامعه خود اسرائیل و هم در جامعه جهانی از بین رفته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه قدرت غیر از هیمنه قدرت است، گفت: چیزی که برای اسرائیل وجود داشت، هیمنه قدرت به عنوان قدرت جدی منطقه و حافظ منافع غرب در منطقه بود.

دکتر معینی‌پور ادامه داد: به علاوه در جبهه فلسطین و مقاومت، تغییر موازنه وحشت از اسلام هراسی به صهیونیسم هراسی اتفاق افتاده است. البته این داستان با سیاست‌هایی که صهیونیست با جهان اسلام و جهان عرب داشت به وجود آمده بود اما به دلیل منافع سیاسی و بین‌المللی شاهد یک مواجه سینوسی با آن بودیم که این اتفاق، داستان را سریعتر پیش برد؛ از طرف دیگر پیامدهای ادراکی برای رژیم صهیونیستی نیز جدی است، این رژیم قبل از جنگ نظامی از راهبرد جنگ شناختی استفاده کرد، چیزی که جبهه مقاومت دیرتر به کار گرفت و با تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌ها برای همسان سازی حماس با داعش تلاش کرد، هم‌چنین قلب واقعیت‌های پیروزی‌های فلسطین در طوفان الاقصی با استفاده از ظرفیت‌های بزرگ رسانه‌ای دیگر پیامد ادراکی این قضیه بود.

وی با بیان اینکه پیامد دیگر این عملیات تغییر سیاست مواجه رژیم صهیونیستی از ژست قلدرمابانه به سمت مظلوم نمایی بود، گفت: مورد دیگر ایجاد ادراک و شناخت و مدیریت افکار عمومی داخل اسرائیل این است که این رژیم می‌خواست خلق بحران بیرونی برای جلوگیری از ناآرامی‌های درونی کند؛ در حالیکه در سلسله این چندماه اخیر متوجه می‌شویم برعکس این سیاست، اسرائیل هم از درون و هم از بیرون تضعیف شد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در رابطه با راهبردهای ما برای تثبیت دستاوردهای طوفان الاقصی از بعد شناختی، بیان کرد: بهره‌برداری ما می‌تواند ابتدا برای جامعه ایرانی باشد که یک التهاب و تشکیک را پشت سر گذاشته و آن انتشار انگاره حس و ادراک از امنیت و ثبات داخلی است؛ در حال حاضر دستگاه رسانه‌ای ما اگر بتواند به سمت ثبات و امنیت داخلی برود و آن را رواج دهد این التهابات ذهنی و تشکیکاتی که فراتر از مسائل اقتصادی وجود دارد از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که اگر ما بتوانیم این موضوع را جا بیندازیم که مسئله فلسطین مسئله شرافتمندان عالم است و تنها مسئله یک کشور و یا منافع جمهوری اسلامی نیست و این یک جنگ تمدنی است که تمام کفر در برابر تمام حق ایستاده است، این هویت جمعی فراایرانی با هویت جمعی در ایران گره می‌خورد و افکار عمومی همگرا می‌شود و داستان، داستان دفاع از مظلومیت و ضعفا می‌شود.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه نکته سوم حد دفاع برای مظلومی است که همه زندگی خود را از دست داده، گفت: جمهوری اسلامی برای آینده خود باید معاهده‌های بین‌المللی را در این حوزه فعال و داستان حقوقی را در دنیا به صورت جدی پیگیری کند که این نیاز به همراهی افکار عمومی دارد، هم‌چنین راهبردهای ما در جنگ ادراکی برای امت مسلمان نیز مهم است، زیرا اولاً مقاومت پایان نمی‌پذیرد و از ابتدا هم اینگونه بوده و اگر مقاومت تضعیف شود و داستان سازش شکل بگیرد و امت اسلامی نتواند نقش ایفا کند، این ترس وجود دارد که اسرائیل زمینه ایجاد دوباره دو دولت را دنبال کند.

وی با بیان اینکه حماس در فلسطین یک پیام شناختی را دنبال می‌کند و مقاومت تنها یک حرکت مسلحانه نیست و در حال حمایت از جدال تمدنی ما است؛ ابراز کرد: در جامعه جهانی نشانه‌های افول جهان تک قطبی و پایان دوران تحقیر مسلمین و ایجاد اقتدار عزت جامعه اسلامی در حال بروز است و این تحقیری که در خصوص جامعه عرب و منفعت گرایی که در عادی سازی روابط برای اسرائیل وجود داشت از بین رفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha