دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که مال آغشته به ربا فرزندانی ناصالح تحویل خانواده و جامعه می‌دهد، اظهار داشت: خداوند متعال مال آغشته به ربا را کم‌فروغ می‌سازد؛ در هیچ یک از فروع دین، جز ربا از جنگ باخدا یاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین درس‌هایی از قرآن و تفسیر آیات پایانی سوره بقره، به موضوع ربا و نهی شدید آن در آیات الهی اشاره نمود و با بیان این که ربا در میان تمام اقوام و ادیان پیش از اسلام نیز حرام بود، اظهار داشت: بررسی باستان‌شناسی و سنگ‌نوشته‌هایی که چند هزار سال قدمت دارد، نشان می‌دهد که ربا بین اقوام گذشته هم حرمت داشته است.

وی با بیان این که پیش از اسلام ربا و فحشا در مکه گسترش چشمگیری یافته بود و در همان آیات مکی اسلام هر دو را به‌شدت حرام اعلام کرد، یادآور شد: با این که بسیاری از احکام اسلامی در مدینه نازل شده است؛ مسئله ربا از چنان اهمیتی برخوردار بود که حکم حرمت آن در مکه نازل و در کنار حرام دانستن، شدیدترین برخوردها با ربا صورت گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در تبیین فرازهای ابتدایی آیه ۲۷۹ سوره بقره «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ»؛ با بیان این که ربا اعلان‌جنگ و مبارزه با خداست، اظهار داشت: مبتنی بر روایات اسلام ربا از زنا هم شدیدتر است؛ چرا که ربا رکود جامعه را به دنبال داشته، فاصله طبقاتی را زیاد و تجارت و تولید و فعالیت‌های اقتصادی جامعه را تعطیل می‌کند.

وی با تأکید بر این که ربا بزرگ‌ترین آسیب و ضربه اقتصادی را به جامعه وارد نموده، برکت را از اموال سلب می‌کند، اظهار داشت: ربا ارزش‌های دینی چون قرض، انفاق، صدقه، خمس، زکات و…. را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تمام امور باارزش در جامعه چون ایثار و احسان را از بین می‌برد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تعریف ربا، آن را دریافت سود بی‌زحمت و اخذ بهره بی تلاش توصیف نمود و ابراز داشت: ربا در چند قالب اعم از ربای قرضی و ربای معاملاتی دنبال می‌شود که در همه موارد مطلق سودگیری بدون کار و تلاش و فعالیت ربا و حرام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تورم و گرانی در جامعه، سود را از برجسته‌ترین انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و تولید دانست و با تأکید بر این که ربا با سودآوری و استفاده عاقلانه و شرعی از پول فرق زیادی دارد، اظهار داشت: اسلام راهکارهایی را برای افزایش پول قرار داده است که از جمله آن می‌توان به جعاله، مشارکت، مساقات، مزارعه، مضاربه و… اشاره نمود.

وی در ادامه تبیینی از قراردادهای شرعی ارائه نمود و با بیان این که میان ربا و سودی که در اثر کار و تلاش اخذ می‌گردد باید تفاوت قائل شویم، اظهار داشت: این که در جعاله شخصی در برابر پول کار معینی را بر عهده می‌گیرد، در مضاربه پول ازیک‌طرف و کار از دیگری است و در مزارعه زمین از آن فردی و کار از دیگری و… تنها بخش از مصادیق قراردادهای شرعی اسلام برای حفظ مال و سرمایه است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که ربایی که در اسلام منع شده غیر از قوانین فعلی بانک‌هاست و مراجع معظم تقلید به عدم عمل بانک‌ها نسبت به این قراردادها انتقاد دارند، اظهار داشت: اگر بانک و وام‌گیرندگان بر اساس قوانین به این قراردادها عمل کنند، این قراردادها بدون اشکال خواهند بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی قرض‌الحسنه را والاترین صدقات توصیف نمود و با بیان این که مال ربا فرزندانی ناصالح تحویل خانواده و جامعه می‌دهد، اظهار داشت: خداوند متعال مال آغشته به ربا را کم‌فروغ می‌سازد و صدقه نیز بدان برکت می‌بخشد. در هیچ یک از فروع دین جز ربا از جنگ باخدا یاد نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha