دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1118672
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
مادر فلسطینی

حوزه/ زن فلسطینی به عنوان زن مسلمانِ مستقل و قدرتمند با تمام قوا در جنگ تمدنی حضور یافته و جبهه حق را نصرت و یاری می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر زهرا راد، مدرّس و پژوهشگر رسانه در یادداشتی به نقش بسیار مهم و کلیدی زنان فلسطینی در جبهه مقاومت و الگوگیری آن ها از انقلاب اسلامی پرداخته است.

متن این یادداشت بدین قرار است:

زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان می‌دهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی می‌یافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمی‌شد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آن‌را از سکون به حرکت آورده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یک‌سو و جدال و خصومت و مبارزه بی‌پایان باز هم با مردان، از سوی دیگر می‌رهاند. زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز می‌یابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک می‌ببیند.

سال‌های مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ زن انقلاب اسلامی را امام راحل به عنوان نوع انسان انقلابی معرفی کرد، تا با هویت مومنانه‌اش در بستر انقلاب تحقق یابد ... انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازه‌ای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زنده‌ای از زن موحد، پیش‌روی جهانیان ‌نهاد و این‌چنین امکان وقوع این نسخه‌ فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه».

طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که این‌گونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.»

این تعرف نشان می‌دهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته می‌شود. یکی این‌که هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن می‌تواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال می‌بیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند.

نکته دیگر این‌که این الگو، زن انقلابی را در وزان تمدنی تعریف می‌کند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی می‌کند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام می‌دهد. زن انقلابی فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان می‌دهد.

حال زن فلسطینی به عنوان زن مسلمان مستقل و قدرتمند با تمام قوا در این جنگ تمدنی حضور یافته و جبهه حق را نصرت و یاری می‌دهد. زنان فلسطینی هر روز به فرزندان مقاومت را به دنیا می‌آورند و در همان حال سربازان کوچک و بزرگی را تقدیم ساحت اسلام می‌کنند. زن فلسطینی با ایستادگی در صحنه پیکار و مقاومت بر آرمان الهی، تمام جبهه باطل را به چالش کشیده است. این زنان با تولد هر فرزندشان زنده می‌شوند به مقاومت اسلامی حیات می‌بخشند و با شهادت هر فرزندنشان می‌میرند و باز چون ققنوس از دل خون و خاکستر سربرمی‌دارد و حیات دیگری به این جبهه تقدیم می‌کنند.

تمام زنانی که در اقصی نقاط جهان از این زنان حمایت می‌کنند قلباً به جبهه مقاومت تعلق دارند هرچند هویت دینی نداشته باشند. اسرائیل فرزند نامشروع تمدن انسان پرست دنیا محور است که با لانه کردن در دل سرزمین اسلام، قصد نابودی فرهنگ دینی را دارد و بیت المقدس به عنوان سرزمینی که تاریخ دینداری آن به درازای تاریخ بشر بوده و مهد نبوت الهی است، سال‌هاست به پشتوانه زن فلسطینی، دارد در مقابل این ظلم تاریخی مبارزه می‌کند. این مبارزه طبق وعده قرآن قرار است به نفع جبهه اسلام پایان یابد و زن فلسطینی در این مبارزه نابرابر در جبهه حق پایداری می‌کند تا سهم‌تأثیر عظیم و بی بدیل خود را در این نبرد ادا کند.

زن غزه آرمان انقلاب اسلامی که همان اعتلای کلمه توحید است را به خوبی ادراک کرده و امروز بیش از هر زن مسلمان در هر جای این جهان خاکی به آن ایمان دارد و برایش مبارزه می‌کند.

آیا تشکیل امت واحده اسلامی در سرزمین‌های اسلامی با وجود اسرائیل ممکن است؟

آیا برپایی تمدن نوین اسلامی با وجود اسرائیل امکان دارد؟

آیا حیات اسرائیل بدون آمریکا امکان دارد؟

آیا تمدن اسلامی با وجود تمدن غربی به سردمداری آمریکا امکان دارد؟

برپایی تمدن نوین اسلامی و تشکیل امت واحده، همگی در گروه نابودی اسرائیل و اخراج این دولت غاصب از دل سرزمین‌های اسلامی است و این همه میسر نیست مگر با اضمحلال تمدن مستکبر غربی به سرکردگی آمریکای جنایتکار. پس نابودی اسرائیل مقدمه قریبه حیات دوباره مسلمانان و خیزش امت اسلام است. زن فلسطینی این معنا را به حق دریافته و در معرکه جنگ سخت وارد شده و برای اعتلای اسلام و اخراج اسرائیل از سرزمین وحی و نبوت، مبارزه می‌کند.

زنان فراوانی در طول تاریخ اشغال فلسطین در سطوح مختلف مبارزات شرکت داشتند و اسیر و زندانی یا شهید و مجروح شدند. برخی عملیات انتحاری انجام دادند و به مواضع استراتژیک رژیم غاصب یورش بردند و به فوز شهادت نائل آمدند. بسیاری از این زنان در تشکیلات ضد صهیونیستی حضور دارند و مبارزه می‌کنند و حتی سالها به اسارت می‌روند. اما زن فلسطینی همان است که در تمام این سال‌ها به ملت فلسطین حیات بخشیده و مادری کرده و فرزندان مقاومت را به دنیا آروده است. بدون این زنان ملت فلسطین ماهیت خود را از دست می‌داد و سرزمین را به دشمن غاصب واگذار می‌کرد. آن‌که روح مبارزه را زنده نگه داشته و در آتش استقامت می‌دمد، همین مادر- زن فلسطینی است. این زن اسطوره مقاومت این دهه‌های امت اسلامی است که سودای یک انقلاب جهانی را در سر می‌پرورد. او می‌خواهد اسرائیل غاصب را از سرزمین امت اسلام اخراج کند و دوباره ملتی در این سرزمین به دنیا بیاورد و بپرورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha