دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به کنگره علامه طباطبایی، تصریح کردند: علامه طباطبایی به ظاهر یک فرد بود اما آثار و برکاتش برای تمام امت اثرگذار بود به گونه‌ای که بارها از اشخاص مختلف تکریم ایشان از سوی آیت‌الله بروجردی(ره) شنیده شده و سندیت دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز در پیام تصویری به کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، گفتند: علامه طباطبایی این عالم و فقیه و مفسر بزرگ جهان اسلام، مسائل فلسفی را در حوزه علمیه، اشاعه داد که تا پیش از او چندان به موضوع فلسفه در حوزه‌ها توجه نمی‌شد.

ایشان با بیان اینکه علامه طباطبایی از شخصیت‌های نادرالوجود است که به ندرت حوزه‌ها و مجامع علمی، صاحب چنین افرادی می‌شود، اظهار کردند: این مرد بزرگ و علامه جامع الاطراف در ترویج علم کمال نهایت تلاش و تأثیرگذاری در جهان اسلامی و به خصوص تشیع را داشت.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه علامه طباطبایی کسی بود که کار یک امت را انجام داد، افزودند: چنین افرادی در کلام الهی بارها مورد تمجید و تحسین قرار گرفته‌اند که در عالم بشریت افرادی پیدا می‌شوند که کار یک نفر نه بلکه یک امت و جامعه را به انجام می‌رسانند و علامه بزرگوار از مصادیق این آیات الهی است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: علامه طباطبایی به ظاهر یک فرد بود اما آثارش و برکاتش برای تمام امت اثرگذار بود، به گونه‌ای که بارها از اشخاص مختلف تکریم ایشان از سوی آیت‌الله بروجردی(ره) شنیده شده و سندیت دارد.

ایشان تفسیر المیزان را یکی از آثار ماندگار و بسیار بدیع در جهان اسلام معرفی کردند که علامه مشکلات برخی از آیات را با آیات دیگر کلام خدا رفع کرده و بسیاری از روایات را با استفاده از همین آیات قرآنی مستند ساخته است که اقدامی بسیار سخت، پیچیده و بسیار طاقت فرسا است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی علامه طباطبایی، گفتند: بی‌آلایشی و ساده‌زیستی از خصوصیات بسیار بارز ایشان بود و علامه کسی بود که خود را نشان نمی‌داد به گونه‌ای که در یکی از محافل ایشان را با علمای دیگر اشتباه گرفتند.

ایشان در آوردن علم فلسفه در حوزه‌های علمیه از حالت بغرنج به حالت ملموس را یکی از مهم‌ترین اقدامات علامه طباطبایی در عصر حاضر بیان و اضافه کردند: او مسائل بسیار پیچیده فلسفی، تفسیری و عرفانی را به شکل بسیار ساده بیان می‌کرد و با عبارات بسیار کوتاه مفاهیم عالی را تفسیر کرده و توضیح می‌دادند.

حضرت آیت‌الله سبحانی تطبیق مسائل روایی با آیات قرآنی را از دیگر ویژگی‌های علمی ممتاز علامه طباطبایی برشمردند و اظهارکردند: ایشان قلم فارسی و مقاله‌نویسی را به حوزه‌های علمیه تسری و توسعه داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha