پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
رونمایی از کتاب سنت های کارآمد و سبک زندگی طلبگی

حوزه/آیین رونمایی کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» با حضور نویسنده اثر و جمعی اساتید دروس خارج حوزه علمیه در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد،حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، عصر امروز شنبه ۲۷ آبان در آیین رونمایی از کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) این کتاب را به عنوان نگاشته‌ای برای تشریح آغاز مسیر طلبگی دانست و گفت: در گذشته کتابخانه‌ها به واسطه دو بخش سنتی امانت کتاب و سالن مطالعه فعالیت داشتند، اما امروز با نسل جدید کتابخانه‌های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی مواجه هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به ارائه بیش از ۴۰ خدمت نوین در کتابخانه‌ها، ادامه داد: امروز در نسل جدید کتابخانه‌ها بسیاری از افراد دارای نیازهای خاص و محدودیت های جسمی و حرکتی می‌توانند به راحتی از خدمات کتابخانه‌ای بهره مند شوند.

حجت الاسلام سیدمسعود مرتضوی نویسنده کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» هم در این نشست گفت: حوزه علمیه در طول سالیان و قرن ها یک هویت و تعریفی داشته است.

وی با بیان اینکه هدف از نگارش این کتاب معرفی هویت حوزه علمیه بوده است اظهار کرد: مرحوم شیخ طبسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف اشرف را تأسیس می‌کند و میرزاری شیرازی در سامرا حوزه علمیه‌ای را بنا می‌کند، نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است .

مرتضوی اظهار کرد: در این کتاب هویت اصلی حوزه را در مجموعه‌ای از باورها، رفتارها و سنت ها تعریف کردیم که اگر آن را از حوزه بگیریم تسمیه حوزه با خطا مواجه شده و شناخت آن مشکل می‌شود. به تعبیر مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «حوزه علمیه خود دارای سنت هایی است که اگر رها شود و به سمت دانشگاه پیش برود یک عقب‌گرد محسوب می‌شود».

نویسنده کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» با بیان اینکه ابتکار خلق این اثر در حوزه علمیه خراسان رضوی شکل گرفت، گفت: در واقع این کتاب حاصل نشستها، همایشها، سفرها و مصاحبه با اساتیدی است که در طول ساهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام و تنظیم، از داده‌‎ها ایده گرفته و در نهایت تبدیل به سیره و جملاتی از بزرگان شده است.

وی تصریح کرد: بارها تاکید شده است که حوزه علمیه خراسان در فعالیت های خود می‌بایست به سوی تمرکز بر روی ایجاد خروجی حرکت کند؛ لذا هدف از نگارش این کتاب تحقق این مهم بوده است. این کتاب علاوه بر توسعه کمی دارای خروجی‌ کیفی نیز است.

مرتضوی با اشاره به اینکه این کتاب دارای جلدهای دیگری است که در آینده‌ای نزدیک به چاپ خواهد رسید، گفت: این کتاب از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، عملی و تبلیغی و علمی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل می‌دهد. حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد است.

وی تاکید کرد: بازشناسی انجام شده در این کتاب برای این است که به طلبه نشان دهیم این سنتها متعلق به اهل بیت(ع) بوده است. تلاش ما بر این بوده تا به واسطه این کتاب یک هویت آفرینی انجام شده و طلبه به عنوان خود در حوزه علمیه افتخار کند.

کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجت الاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است.

آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت کارگروه سنتهای کارآمد حوزه علمیه برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha