دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1120251
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۸
برنامه جشن ولادت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)

حوزه/ مشاور مؤسسه آموزش عالی الزهراء‌(س) گرگان گفت: «با تقوا راه تشخیص حق و باطل مشخص می‌شود»، همچنین براساس آیه «إِتَّقوالله یُعَلمُکُم‌الله» با تقوا پیشگی راه علم برای انسان باز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم زهرا نجفی نژاد در برنامه جشن ولادت حضرت زینب(س) که امروز از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، در جمع طلاب این مؤسسه اظهار داشت: حضرت زینب(س) وارث صلابت علی(ع) و شهامت فاطمه(س) بود.

وی افزود: حضرت زینب(س) بزرگ بانویی است که اوصاف پدر، مادر و برادرانش در ایشان تجلی یافته و با روح بزرگ خود صحنه کربلا را با جمله «ما رأَیتُ إلاّ جمیلا» توصیف کردند.

مشاور مؤسسه آموزش عالی الزهراء‌(س) گرگان گفت: حضرت زینب(س) در نشر معارف اهل بیت(ع) همت زیادی داشته و زنان عصر خویش را با معرفت به خداوند به مراتب معنوی رساندند، با حضور فعال خویش نهضت عاشورا را پشتیبانی کرده و در بزرگترین حماسه تاریخ بشر نام خود را به‌عنوان قهرمان این حماسه جاودانه ساخت.

نجفی‌نژاد در بیان صفات حضرت زینب(س) به عقیله بودن ایشان اشاره کرد و یادآور شد: عقیله از کلمه عقل به معنای زنی خردمند و دوراندیش است که همه مشکلات را با صبر و خرد حل می‌کند، در اهمیت نقش عقل همین بس که وارد است: «اگر خواستی کاری را انجام دهی، به عاقبت آن فکر کن و این فکر کردن نتیجه عقل است».

وی با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) به بیان ویژگی‌های عاقل پرداخت و گفت: بردباری در برابر رفتارهای جاهلانه، گذشت از کسی که به او ستم کرده، تواضع در برابر انسان‌های ضعیف، سبقت گرفتن در نیکی‌ها، اندیشیدن قبل از سخن گفتن، شرم و حیاء و خودداری از طعم از ویژگی‌ها و صفات انسان عاقل است.

استاد حوزه علمیه، صدیقه بودن و عالمه غیر معلّمه را از دیگر صفات حضرت زینب(س) برشمرد و خاطرنشان کرد: صدیقه بودن تنها یک نام نبود بلکه صداقت جزء مقوم ذات حضرت بود، همچنین صفت عالمه غیرمعلمه حضرت ناظر به این است که راه به‌دست آوردن علم تنها از طریق آموزش نیست بلکه به‌واسطه تهذیب نفس می‌تواند علم بیاموزد.

نجفی نژاد با تأکید اهمیت توجه به تهذیب نفس در بین طلاب، یادآور شد: «با تقوا راه تشخیص حق و باطل مشخص می‌شود»، همچنین براساس آیه «إِتَّقوالله یُعَلمُکُم‌الله» با تقوا پیشگی راه علم برای انسان باز خواهد شد.

وی با اشاره به صفت «عابده بودن» حضرت زینب(س)، گفت: در عبادت اوج خضوع و خشوع در برابر پروردگار احساس می‌شود، حضرت زینب(س) حتی بعد از عاشورا نیز با تمام مشکلات، سحرخیزی و نماز شب ایشان ترک نشد و امروز این سیره عملی حضرت برای ما درسی است تا حتی در سخت‌ترین حوادث عبادات استحبابی خود را ترک نکرده و بر نماز اول وقت و نماز شب اهتمام وافر داشته باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha