دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار مدیرعامل بنیاد هدایت با استاندار سمنان

حجت الاسلام میرمحمدیان از استاندار سمنان خواستار شد تا ۲۰۰ مسجد مناطق محروم این استان به عنوان پایگاه انتخاب شوند و در راستای فعال شدن این مساجد و توانمندسازی اعضای آن تلاش شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در دیدار استاندار سمنان اظهار داشت: در حوزه توسعه‌ای اگر انسان رشد نکند حتی اگر پروژه‌های بسیاری روی زمین باشد عملا اتفاقات میدانی مبارکی رخ نخواهد داد و این را همواره تجربه ثابت کرده است.

وی افزود: در زمینه توسعه انسانی ایده‌ای که بومی کشور ماست مدل امامت و استفاده از ظرفیت بی نظیر مسجد است.

حجت الاسلام میرمحمدیان در ادامه با مطرح کردن این سؤال که وقتی با مسجد مواجه می‌شویم چکاری باید انجام دهیم؟، گفت: کنشگران مسجد مهم‌ترین رکن مساجد هستند که برای توانمند کردن کنشگران باید وقت گذاشت و توانمند کردن شبکه انسانی که بناست مسئولیت‌هایی را بپذیرد اولین گامی است که باید برداشته شود.

وی ادامه داد: ما حدود ۶ هزار خدمات مساجد را شناسایی کردیم که ممکن است عمده مساجد بخشی از این خدمات را ارائه دهند اما بدون شک با این روند کم کم اتفاقاتی رخ خواهد داد که ما به یک فرایند پایدار دست می‌یابیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت در ادامه خاطرنشان کرد: ابتدا باید نیروی انسانی را توانمند کرد و بعد به او خدمت سپرد که این یکی از بهترین راهکارهاست که هم به ما در اداره جامعه کمک می‌کند و هم نقش مردم را پررنگ می‌نماید و مساجد را پای خدمت رسانی می‌آورد و بدین وسیله مردمی سازی اقدامات نیز بهتر محقق می‌شود.

در ادامه این جلسه محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: حضرت امام(ره) نیز فرمودند "مساجد سنگر هستند سنگرها را پر کنید" که اگرچه این سخن را در زمان جنگ سخت و زمان حمله‌ به مرزها بیان کردند و اکنون حمله دشمن به مغزهاست و تهدید کنونی دشمن تهدید نرم و نرم افزاری است، اما اکنون نیز مسجد بهترین سنگر برای مقابله با تهدیدات دشمن در زمینه اجتماعی و فرهنگی است.

وی افزود: ما مسجد را خلاصه در خواندن نماز می‌کردیم و ترکیب هیئت امنا همه از افراد مسن بودند اما اکنون مساجدی وجود دارند که تقریبا محل مراجعات جوانان در حوزه ازدواج، اشتغال و خودکفایی و حتی در حوزه پرورش نیروی انسانی هستند.

استاندار سمنان در ادامه عنوان کرد: ما جوانان را مذهبی بار آوردیم اما مدیر بار نیاوردیم لذا اکنون ما این اعتقاد را داریم که مساجد نباید به نماز و دهه‌هایی همچون محرم و فاطمیه اکتفا کنند، بلکه باید در زمینه خودشناسی، خودکفایی و مشاغل خانگی حتی در حوزه همسریابی فعال شوند تا کسانی که اهل مسجد هم نیستند به این مکان رفت و آمد کنند.

وی همچنین خطاب به مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: ما باید در حوزه مساجد و توانمند سازی با محوریت مردم کار کنیم لذا از این ایده شما در زمینه مردم محوری استقبال می‌کنیم.

هاشمی مردم سمنان را مردمی متدین و مذهبی خواند و بیان داشت: طبق مطالعه‌ای که بنده داشتم بعد از قم تنها استانی که حضرت آقا پیرامون شخصیت‌های آن بیشترین سخنرانی را داشتند استان سمنان است که ۴۵دقیقه فقط پیرامون استان سمنان و مردمان آن صحبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد شهدای استان نشان می‌دهد که مردم استان مردم آماده‌ای هستند و ما هم تاجایی که برایمان مقدور باشد پای کار می‌آییم تا هدف شما محقق شود.

استاندار سمنان گفت: متاسفانه موازی کاری زیاد است؛ کانون‌های مساجد، سازمان تبلیغات، اوقاف پایگاه بسیج معمولا یک کاری را انجام می‌دهند که ما اکنون در حوزه مدیریت شهری مدیریت یکپارچه شهری را در سند برنامه هفتم آوردیم اما در حوزه فرهنگی مدیریت یکپارچه نداریم که این نیز باید اصلاح شود.

در پایان این جلسه حجت الاسلام میرمحمدیان پیشنهاد کرد که در مناطق حاشیه‌ای استان ۲۰۰ مسجد را به عنوان پایگاه انتخاب کنند و استانداری سمنان پای کار بیاید و برای توانمند کردن اعضای این مساجد یاریگر بنیاد هدایت باشد تا بعد از ۶ ماه اعلام شود هرکدام از این مساجد چه خدماتی را ارائه دادند و این توانمندسازی چه نتایجی را دربرداشته است که این پیشنهاد مورد موافقت جمع حاضر از جمله استاندار سمنان قرار گرفت.

انتهای پیام

اجرای طرح مسجدمحوری در ۲۰ مسجد مناطق محروم سمنان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha