یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
image.png

حوزه/ نخستین اجلاسیه آینده‌پژوهی پژوهش در جامعةالمصطفی به همت دبیرخانه دائمی هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدی نژاد معاون پژوهش جامعةالمصطفی در نخستین اجلاسیه آینده‌پژوهی پژوهش در جامعةالمصطفی، بر اهمیت مطرح سازی افکار متفاوت در فرایندهای آینده‌پژوهشی تأکید نمود و با بیان این که نکته نظر آینده‌پژوهشی در نگاه مدرنیسم با آینده‌پژوهشی بر اساس مبانی حکمی اسلامی متفاوت است، اظهار داشت: الگوی فکری تکامل‌گرا مبتنی بر پیش‌فرض‌های مدرنیسم، سنت را در مقابل مدرنیسم قرار داده، تجددی که رو به آینده دارد را کامل‌تر از گذشته می‌داند.

وی افزود: مدرنیسم منطقاً آینده را پیشرفته‌تر، بهتر و مطلوب‌تر از گذشته ترسیم می‌کند؛ لذا در این نوع نگرش خود آینده دارای مفهوم ارزشی است و زمان تحولاتی را در انسان و جامعه ایجاد می‌کند که به ذات مطلوب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدی نژاد پیش‌فرض آینده‌پژوهشی بر اساس رویکردهای مدرن را موردتوجه قرار داد و با بیان این که بر اساس حکمت اسلامی آینده فی‌نفسه مطلوبیت ندارد، خاطرنشان ساخت: نه تجددخواهی و آینده بودگی مطلوب است و نه سنت طلبی و آینده گریزی؛ مطلوب در نگرش حکمت اسلامی بر ساختن یک نظم همه‌جانبه است که در نهایت نیازهای متعالی انسان را پاسخ می‌دهد.

دکتر علی‌اصغر پور عزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در ابتدای این نشست ضمن تصویرپردازی از دانشگاه آینده، با بیان این که جهان رو به هوشمندی پیش می‌رود، اظهار داشت: در این جهان هوشمند باید به اهمیت تصویرپردازی از آینده و قدرت تصویرپردازی از آینده توجه داشته باشیم.

وی در ادامه در تبیین مفهوم تصویرپرداز، بر اهمیت سه اصل چگونگی تصویرپردازی، انواع تصویرپردازی و فراگرد تصویرپردازی از آینده اشاره نمود و ابراز داشت: تصویرپردازی آگاهی افزا و بصیرت بخش، تصویرپردازی گیج و پر ابهام و آینده‌سازی سرگردان و تصویرپردازی القایی از انواع مهم تصویرپردازی از آینده هستند.

وی اقدام فوق فعال برای پردازش تصویر در باره آینده را مهم‌ترین هدف تصویرپردازی از آینده دانست و یادآور شد: رویکردهای منفعل، هم‌نوا، آشفته‌حال، فعال و فوق فعال از جمله انواع واکنش به تصویرپردازی از آینده هستند که برای هر کدام مصادیق متعددی را می‌توان ذکر نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی، نیز در ادامه این، در تعریف آینده؛ آینده را نقطه مهم و کلیدی دانست که همه تصمیمات و اقدامات معطوف بدان صورت می‌گیرد،.

وی به سیر تحولی نوع پرداختن ما به آینده در گذر زمان اشاره نمود و با بیان این که تا کنون سه نسل از آینده‌پژوهشی ترسیم شده است، اظهار داشت: نسل اولیه بر بحث‌های علم و فناوری تمرکز داشته وظیفه اصلی خود را پیش‌بینی می‌دانست.

مدیرگروه آینده‌پژوهی معاونت حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از رویکرد نسل اولیه، با بیان این که این نسل استراتژیست‌هایی هستند که از فنون پیش‌بینی و با نگاه به روندها و ارزیابی آنها تحلیل می‌کنند، اظهار داشت: این نسل تنها در زمانی که می‌توانست پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از آینده را رقم بزند، بر برنامه‌ریزی خود تأکید می‌نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهی با بیان این که نسل دوم پیش‌بینی خود را در اتصال خود به بدنه اجرایی و بازار و در خدمت نهادها و سازمان‌ها و شرکت دنبال نمود، اظهار داشت: در نسل سوم تعداد بازیگران در فرایند پژوهش‌های آینده‌نگر افزایش‌یافته، خود مصرف‌کنندگان نیز وارد فرایند مشارکتی شدند. در این نسل جمع بین کل ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان و… برای شکل‌دهی به آینده به خط شدند.

اولین اجلاسیه آینده‌پژوهی پژوهشی درجامعه المصطفی برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha