یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1123905
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
پژوهش

حوزه/ یک پژوهشگر گفت: نقطه شروع کشف رگه‌هایی از ورود در حوزه نگارش باید در مدارس اتفاق بیفتد که با اصلاح نظام آموزش و پرورش در زمینه پژوهش محور بودن دروس به این مهم دست خواهیم یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هفته پژوهش فرصتی است تا به سراغ پژوهشگران برویم تا دنیای پژوهش و انتقادها به این حوزه‌ را از دریچه نگاه آنان بررسی کنیم.

مریم زارع، پژوهشگر حوزه فقه و حقوق و دبیر انجمن علمی پژوهشی فقه و حقوق جامعه الزهرا سلام الله علیها است که کسب رتبه در جشنواره های علامه حلی، بانو امین و ...، تالیف کتاب، مقالات علمی پژوهشی و ترویجی و داخلی، شرکت در همایش‌های ملی و بین المللی و... از جمله دستاوردهای پژوهشی او بوده است.

مریم زارع، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: آنچه از وجود انسان بر می خیزد برای ماندگار شدن، باید در جهت اعتلای دین و بالا بردن پرچم معصومین علیهم السلام باشد و الا حتی مکتوبات ما نیز با ما دفن خواهند شد.

وی با بیان اینکه بها دادن به پژوهش قطعا سرمایه گذاری بزرگی است، اظهار کرد: بدیهی است چنانچه تحقیق در تار و پود حیات اجتماعی جامعه‌ای رسوخ کند و به صورت ریشه‌ای به آن پرداخته شود، در برنامه ریزی‌ها، هدف گذاری‌ها و اولویت بندی‌ها به تحقیق و پژوهش احساس نیاز می‌شود و هرگز مورد بی اعتنایی قرار نمی‌گیرد.

پژوهشگر حوزه فقه و حقوق ادامه داد: بدون ارتباط منطقی میان تحقیق، کاربردی وعملیاتی شدن آن نمی توان به توسعه علمی دست یافت. در حال حاضر عدم پاسخگویی بدون وقفه به شبهات حاکم بر جامعه در زمینه اعتقادی، فرهنگی و... که روشنگری آن وظیفه خطیر حوزه علمیه است از کاستی های حوزه پژوهش است.

دبیر نجمن علمی پژوهشی فقه و حقوق جامعه الزهرا سلام الله علیها اضافه کرد: رشد شبهات مذکور و باقی ماندن در اذهان عمومی و ایجاد وقفه نسبت به پرسش ایجاد شده و پاسخ علمی در خور آن، فاصله اقشار عمومی و قشر مذهبی را روز به روز بیشتر خواهد کرد که باید برای جلوگیری از ایجاد این دو قطبی هر چه سریع‌تر، تدابیری در حوزه پژوهش اندیشید.

زارع بیان کرد: مشارکت طلاب در یکی دو سال اخیر در جهت ارتقاء کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و این انگیزه و شوق مرهون زحمات متولیان امر و تا حدی شناخت جایگاه پژوهش در مطالعات اسلامی است، هر چند جهت رسیدن به مطلوب همچنان مسیر طولانی در پیش روست.

وی در بیان راهکارهایی برای حضور فعال‌تر پژوهشی طلاب در مجامع علمی تصریح کرد: نقطه شروع کشف رگه‌هایی از ورود در حوزه نگارش باید در مدارس اتفاق بیفتد که با اصلاح نظام آموزش و پرورش در زمینه پژوهش محور بودن دروس به این مهم دست خواهیم یافت. صرف هزینه های مادی و معنوی در این حوزه نیز جهت رسیدن به مطلوب راهگشا خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha