یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در حوزه‌ علمیه سامانه جامع نشریات نداریم، گفت: اگر این اتفاق رقم بخورد تمام اطلاعات سامانه در سامانه پژوهشگران نیز منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی امشب در هشتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی با موضوع نقش نشریات در حل مسائل کشور و پشتیبانی از تبلیغ که با حضور آیت الله اعرافی در سالن اجتماعات دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد اظهار کرد: در وزارت علوم ۸۴۰ نشریه علمی در علوم انسانی مجوز دارند. از این تعداد بیش از ۱۷۰ نشریه مرتبط با حوزه دین و علوم انسانی اسلامی است. ۱۲۰ نشریه علمی پژوهشی و ترویجی نیز در حوزه داریم که اکثرا جزو نشریات وزارت علوم نیستند و ۹۰ نشریه از شورای اعطای حوزه مجوز گرفته اند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مجموع نشریات علمی و دینی به حدود ۲۶۰ نشریه می‌رسند، عنوان کرد: نشریاتی که توسط نهادهای حوزوی اداره می‌شوند نیز ۱۲۵ نشریه هستند.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۵ درصد تولیدات حوزه دین در قالب نشریات علمی توسط حوزه‌های علمیه است درحالی که در حوزه‌های علمیه اجبار به نوشتن مقاله نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با اشاره به اینکه حدود ۸۲ نشریه علمی تخصصی داریم که پژوهشی و ترویجی نیستند، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ نشریه داخلی در واحدهای آموزشی حوزوی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای نشریات علمی و تخصصی جشنواره‌هایی داریم که اختتامیه آن‌ها همزمان با کتاب سال حوزه برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این جشنواره‌ها مقالات با شاخص‌های موضوع خود رقابت می‌کنند و هیچ منعی نداریم که در یک موضوع بیش از یک اثر برگزیده داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه نشریات واحد آموزشی نیز سالیانه جشنواره دارند، یادآور شد: در جشنواره مقالات گام بعدی حرکت به سمت تحریریه برتر خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نشریات تخصصی جشنواره‌ای نداریم که به دنبال راه‌اندازی آن و یا تجمیع با یکی از جشنواره‌های دیگر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه سالانه در جشنواره فارابی نیز از یک مجله تقدیر می‌شود، ابراز کرد: تمام نشریات دارای مجوز به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین اشکالات مقالات ما در عرصه نظریه پردازی است، بیان کرد: در ارزیابی‌ها به نظریه‌پردازی، توجه به مسائل روز، توصیفی بودن، جامعیت و مباحث شکلی توجه می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سامانه پژوهش‌گران راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: در این سامانه اطلاعات پژوهشی در قالب ۱۹ دسته ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه به مرکز خدمات حوزه متصل است، مطرح کرد: همچنین امتیازات پژوهشی نیز طبق سطوح پژوهش‌گری از ۱۰ تا ۲۵ ارتقا یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه سامانه جامع فعالیت‌های مراکز پژوهشی طراحی شده است، عنوان کرد: متاسفانه هنوز در حوزه‌های علمیه سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی نداریم.

وی با اشاره به اینکه همچنین در حوزه‌ علمیه سامانه جامع نشریات نیز نداریم، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رقم بخورد تمام اطلاعات سامانه در سامانه پژوهشگران نیز منتقل خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    سامانه جامع فعالیت‌های مراکز پژوهشی راه‌اندازی شده است!!