دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدی نوروزی

حوزه/حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نوروزی گفت: پژوهش باید به تولید علم و تفکر منجر شود. علمی پژوهش‌محور است که در آن تولید علم شود و رشد رخ دهد. در این صورت می‌توان گفت که پژوهش اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نوروزی، مدیر حوزه علمیه استان اردبیل در همایش گرامی داشت هفته پژوهش که امروز با حضور طلاب و اساتید در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه میرزا علی اکبر برگزار شد، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند نخبگان با علم می‌توانند به موضع اقتدار و عزتی برسند که آسیب‌پذیری‌شان کاهش پیدا کند.

وی افزود: علم دو گونه است: علم راکد و علم پویا. علم راکد همان علمی است که سینه به سینه یا به صورت مکتوب از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. اما علم دوم، علم پویا و در جریان است که موجب تولید می‌شود. به این نوع دوم از علم پژوهش می‌گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه پژوهش به معنای تولید است، گفت: علمی پژوهش‌محور است که در آن تولید علم شود و رشد رخ دهد، در این صورت می‌توان گفت که پژوهش اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به دو روش ارائه تولید علم، گفت: این تولید علم هم می‌تواند با دو روش ارائه داده شود: روش شفاهی و روش مکتوب. روش شفاهی توسط استاد در کلاس درس ارائه می‌شود و نیز پژوهش محسوب می‌شود. روش مکتوب پژوهشگر تولیدات علمی خود را در قالب پایان‌نامه یا مقاله عرضه می‌کند. این روش در دنیا به عنوان پژوهش شناخته می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل با انتقاد از اینکه در نامگذاری پژوهش، روی روش نامگذاری شده است، گفت: در پژوهش از تولید علمی رد شده‌ایم و در روش مانده‌ایم. هر کس روش‌های ارائه یک مطلب پژوهشی که چهارچوب مقاله‌نویسی را رعایت کند، می‌گویند یک پژوهش انجام داده است.

وی افزود: اگر به هر کجا مقاله ارسال کنید، بیشتر از محتوا و تولید علم به روش ارائه شما توجه می‌کند. حتی به اندازه‌ای افراطی جلو رفته است که این قضیه که مقدمه، فهرست، فونت و... رعایت این موارد در ارائه دادن شده است، پژوهش محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه گاهی یک پژوهش انجام می‌شود و قالب را هم رعایت نمی‌کند، اما چون تولید علم کرده است، مرجع واقع می‌شود، گفت: مقالات و کتاب‌های ما با روش ارائه در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و هیچگونه فایده علمی ندارد.

وی با اشاره به اعتراض مقام معظم رهبری به مغالطات پژوهشی، گفت: عزیزان آمده‌اند با مغالطات پژوهشی ما را از تولیدات علم نگه داشته‌اند. مشهور شدن به روش ارائه و دور ماندن از اصل تفکر و تولید علمی باعث شد قالب آثار تولیدی ما به درد جامعه نخورد و رشد علمی ایجاد نکند.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل با تأکید بر اینکه حوزه باید به فکر تولید علم و تفکر و ایجاد و تأسیس علوم جدید بیفتد، گفت: در حالی که اصرار ما این است که باید روش پژوهش را هم باید بیاموزیم، هم خود پژوهش و هم روش ارائه مطلب پژوهش شده را اشکالی ندارد آن استانداردها را یاد بگیریم و در آن قالب‌ها بنویسیم، ولی صرف پژوهش را در رعایت آن استانداردها ببینیم، قطعاً فریب خورده‌ایم.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha